97 کشته در درگیری‌های سودان

کدخبر: 2376496

درگیری‌ها در سودان با شدت ادامه دارد و تعداد کشته‌ها به 97 نفر رسیده است

گاردین به نقل از اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد تاکنون در درگیری‌های این کشور 97 نفر کشته و 365 نفر زخمی شده اند، این درحالی است که تا پیش از این منابع خبری بنابر آخرین آمارهای رسمی شمار کشته ها را دست‌کم 61 نفر و مجروحان را حدود 600 نفر اعلام کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت نیز امروز (دوشنبه) در باره کمبود خون در بیمارستان های خارطوم در سومین روز از درگیری های سودان هشدار داد.

رؤسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی در بحبوحه درگیری‌های شدید میان نیروهای رقیب برای دومین روز متوالی، به سودان سفر می کنند.
بنابر گزارش اسکای نیوز، درگیری‌های شدید در خارطوم، پایتخت سودان، پس از توقفی یک‌ساعته به منظور رسیدگی به نیازهای بشردوستانه در دومین روز میان گروه‌های نظامی رقیب که برای کنترل این کشور با یکدیگر در حال جنگ هستند، از سر گرفته شده است.
درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع شبه‌نظامی (RSF) واکنش‌های بین‌المللی و نگرانی‌های منطقه‌ای در روز یکشنبه را به همراه داشت، از جمله بستن مرزها توسط مصر و چاد - دو همسایه سودان.
سازمان بین‌المللی توسعه آفریقا (ایگاد) یک نشست اضطراری درباره وضعیت سودان برگزار و اعلام کرد قصد دارد رؤسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی را در اسرع وقت به خارطوم بفرستد تا گروه‌های درگیر را به مصالحه تشویق کند.
خشونت‌ها که از روز شنبه آغاز شد، اولین مورد درگیری‌های گسترده میان طرفین از زمانی بود که آنها برای برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در سال 2019 با یکدیگر متحد شدند. این درگیری‌ها به دلیل اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام نیروهای RSF در ارتش آغاز شد.
شاهدان گفتند که انفجارهای شدید و تیراندازی گسترده در ساختمان‌ها در حومه‌های پرجمعیت شمالی و جنوبی خارطوم در روز یکشنبه ادامه داشت. تانک‌ها در خیابان‌ها در حال حرکت بودند و جت‌های جنگنده بر فراز شهر مشاهده می‌شد.
با فرا رسیدن شب، ساکنان پایتخت برای دومین روز در خانه‌های خود ماندند. هراس از طولانی‌تر شدن درگیری‌ها و حاکم شدن هرج و مرج بر کشور، بسیاری از شهروندان سودانی را نگران کرده است؛ موضوعی که می‌تواند امیدهای دیرینه برای گذار به دموکراسی تحت رهبری غیرنظامیان را محو کند.
آمارهای رسمی تاکنون از مرگ دست‌کم 61 نفر و مجروح شدن حدود 600 نفر در این درگیری‌ها حکایت دارد. سه نیروی برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در میان کشته شدگان درگیری ها در دارفور هستند.

متوقف شدن فعالیت سازمان جهانی غذا به دنبال کشته شدن سه کارمند آن

یک سخنگوی این نهاد افزود دو کارمند دیگر در حین انجام وظایف مجروح شدند و یک هواپیمای منتقل‌کننده کمک‌های بشردوستانه نیز آسیب دید که به طور جدی بر کار برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) تأثیر گذاشت. فعالیت‌های این سازمان در سودان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. این در حالی است که سازمان ملل می‌گوید یک سوم جمعیت سودان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.
درخواست‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌ها از سراسر منطقه و جهان، از جمله ایالات متحده، انگلستان، چین، اتحادیه اروپا و روسیه مطرح شده است، در حالی که پاپ فرانسیس نیز گفت که تحولات را «با نگرانی» دنبال می‌کند و خواستار گفتگو میان طرفین شد.

منبع: العالم
ارسال نظر: