دخالت رسانه‌های غربی در انتخابات ترکیه

کدخبر: 2376591

وزیر کشور ترکیه، رسانه‌های غربی را به دستکاری در مورد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی ترکیه متهم کرد

به گزارش ایسنا، روزنامه «ینی آکیت» چاپ ترکیه سه‌شنبه به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گزارش داد: طرح آمریکا به طور فعال تشدید می‌شود. دلیل دخالت رسانه‌های غربی، تحقق نقشه آمریکاست.

به گفته سویلو، غرب از سال ۱۹۶۰ در نظام سیاسی ترکیه نفوذ کرده است.

سویلو گفت: رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه) تمام این نفوذهای غربی را از بین برده است. اکنون غرب شروع به پیشبرد دیدگاه خود در مورد ترکیه کرده است. با پیروزی ما در انتخابات ۲۰۲۳، ثبات صد ساله آغاز خواهد شد. آنها این را می‌بینند. انتخاباتی برای آمریکا وجود ندارد که سفیرش نخواهد کنترل کند... می‌گویند اولویت‌های ژئوپلیتیک ترکیه با منافع غربی مطابقت ندارد... ترکیه حکم آمریکا را نپذیرفت. آنها ۱۰۴ سال است که می‌خواهند بابت آن انتقام بگیرند. همه این را می‌دانند.

در بهار سال ۲۰۲۳، چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تعدادی از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی پوشش خود را در مورد انتخابات آتی شروع کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه را «دیکتاتور» و «ظالم» توصیف کرده‌اند.

سلیمان سویلو در سوم مه گفت که ایالات متحده در جریان انتخابات آتی دست به کودتای ریاست جمهوری خواهد زد تا کاری که در ژوئیه ۲۰۱۶ آغاز شد، زمانی که تلاش ناموفق برای برکناری اردوغان از قدرت رخ داد که سویلو آن را هم به گردن آمریکا انداخت، کامل کند. وزیر کشور ترکیه همچنین آمریکا را به دست داشتن در کودتای نظامی ترکیه در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۱ متهم کرد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) برگزار شود. اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه، نامزدهای کلیدی برای ریاست جمهوری به شمار می‌روند. برای پیروزی در انتخابات، یک نامزد باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای را کسب کند. بسیاری از کارشناسان چنین نتیجه‌ای را بعید می‌دانند. در این صورت دور دوم انتخابات در ۲۸ مه برگزار می‌شود و نامزدی که رای بیشتری کسب کند، برنده می‌شود.

ارسال نظر: