فلسطین در آستانه درگیری داخلی

کدخبر: 2377290

به نظر می‌رسد دولت اسرائیل در پی کشاندن نیروهای مقاومت در کرانه باختری و تشکیلات خودگردان به جنگ داخلی است.

نسیم‌آنلاین؛ پویا جادی: پس از پایان یورش اخیر رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در کرانه باختری نوبت به تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس رسید تا به مردم اردوگاه جنین که به منظور شادی و جشن و سرور پس از خروج نیروهای رژیم صهیونیستی به خیابان آمده بودند حمله کنند. نیروهای تشکیلات خودگردان با گاز اشک آور به تجمع فلسطینیان حمله کردند و همین امر منجر به خشم مردم در کرانه باختری شد.

نمایش قدرت مقاومت در کرانه باختری

RTS212KK

شروع اختلافات جدید میان گروه‌های فلسطینی از اقدامات یک سال گذشته تشکیلات خودگردان بر علیه گروه‌های مقاومت در منطقه کرانه باختری نشات می‌گیرد. در درگیری‌های اخیر اما سطح تنش بسیار افزایش یافت و پس از سرکوب جشن مردم و طرفداران مقاومت در اردوگاه جنین به دست نیروهای تشکیلات این بار نوبت مردم بود که خشم خود را نشان دهند و اقدام به اخراج رهبران تشکیلات خودگردان و جنبش فتح که برای سرکشی پس از یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین آمده بودند، کردند. در رام الله نیز مردم به سوی مقر تشکیلات سنگ پرتاب کرده و اینگونه نسبت به بی‌تفاوتی تشکیلات نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری واکنش نشان دادند. البته این اقدام از سوی تشکیلات بی پاسخ نماند و در چند شب گذشته شاهد رژه طرفداران مسلح جنبش فتح در شهرهای مختلف کرانه باختری مانند جنین، سلفیت، قلقیلیه و قدس بودیم. رژه و قدرت‌نمایی اخیر طرفداران تشکیلات (جنبش فتح) با حمایت اسرائیل و به جهت قدرت‌نمایی در مقابل نیروهای مقاومت صورت گرفت و این امر زنگ خطری برای تمامی گروه‌های فلسطینی بود که خاطره جنگ داخلی 2007 را زنده کرد. این اقدام طرفداران تشکیلات از جنگ 2007 تا کنون بی‌سابقه بوده است!

تکرار جنگ داخلی 2007؛ راه تنفسی برای نتانیاهو

ezgif-2-ee39b69d2c

در سال 2007 و پس از انتخابات، حماس توانست اکثریت کرسی‌ها را در فلسطین بدست آورد و اینجا بود که اختلافات بین حماس و فتح بر سر به دست گرفتن سه وزارت خارجه، دارایی و کشور بالا گرفت و به درگیری بین شاخه نظامی حماس و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در نوار غزه انجامید. در طی این درگیری‌ها حماس موفق شد تا کنترل نوار غزه را به دست بگیرد و نیروهای فتح را به کرانه باختری فراری داده یا بازداشت کند. طی این درگیری‌ها بیش از 160 فلسطینی کشته شده و بسیاری نیز زخمی شدند و فلسطین به دو دولت مجزا در کرانه باختری و نواز غزه تبدیل شد. از آن زمان فعالیت گروه‌های مقاومت در کرانه باختری ممنوع اعلام شده است. در طی سالیان گذشته تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری جنبش فتح تبدیل به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی برای شناسایی نیروهای مقاومت و ضربه به آنها شده است. شاید وضعیت امروز جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین در زمان امضای پیمان اسلو هرگز به ذهن یاسر عرفات خطور نمی‌کرد اما حقیقت امروز فلسطین این است که تشکیلات خودگردان فلسطین روز به روز در کرانه باختری منفورتر شده و همکاری آنها با رژیم صهیونیستی بر علیه نیروهای مقاومت بیشتر می‌شود.

170198403

پس از وقایع 2007 و اقدامات محمود عباس که به منظور رفع تحریم‌های بین المللی علیه تشکیلات انجام شد، به نوعی بقای تشکیلات فلسطینی به کمک‌های مالی و نظامی غرب گره خورد و این وابستگی امروزه به حدی رسیده است که این گروه تحت حمایت اسرائیل نیز قرار گرفته است تا تهدیدی برای گروه‌های مقاومت در کرانه باختری باشد. در دوره ترامپ برای مدتی حمایت‌های مالی آمریکا از تشکیلات قطع شد و دفتر نمایندگی آنها در آمریکا تعطیل شد که تشکیلات را تا مرز فروپاشی پیش برد!

در حال حاضر بسیاری از عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بر علیه گروه‌های مقاومت با هدایت و همکاری بخشی از دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان صورت می‌گیرد و ضربات تشکیلات به گروه‌های مقاومت در کرانه باختری از ابزارهای مهم در دستان رژیم صهیونیستی بر علیه مقاومت است. در بسیاری از عملیات‌های ترور و دستگیری فرماندهان و نیروهای مقاومت در کرانه باختری ردپای همکاری دستگاه امنیتی تشکیلات به وضوح دیده می‌شود و این امر باعث خشم نیروهای مقاومت و مردم از آنها شده است.

پس از حمله به مقرهای تشکیلات در جنین و رژه مسلحانه شاخه‌های نظامی جنبش فتح در کرانه باختری و در واکنش به نمایش قدرت مقاومت، انتظار این بود که شاهد درگیری بین گروه‌های فلسطینی با یکدیگر در کرانه باختری باشیم اما این اتفاق با میانجی‌گری برخی شخصیت‌های جنبش فتح و ریش سفیدان این مناطق رخ نداد. فتحی خازم، سرهنگ بازنشسته تشکیلات خودگردان و پدر دو شهید که خود نیز ساکن جنین است یکی از این شخصیت‌ها بود که پس از وقایع اخیر و به منظور جلوگیری از درگیری بین فلسطینی‌ها به میدان آمد و مورد استقبال جوانان این اردوگاه و گروه‌های مقاومت قرار گرفت. تا کنون تلاش‌ها برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش‌ها تا حدودی موفق بوده است اما در صورت اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر از سوی تشکیلات و فراتر رفتن جنبش فتح احتمال آغاز درگیری‌های نقطه‌ای بین گروه‌های فلسطینی بسیار بالا است.

قتحی خازم

از طرفی فشار رژیم صهیونیستی و کابینه راستگرای فعلی آن بر تشکیلات در حال حاضر بسیار بیش از قبل شده است و تلاش برای افزایش شهرک سازی‌ها در کرانه باختری و سخت‌گیری بیشتر بر فلسطینیان موجب شده تا مردم کرانه باختری از تشکیلات خودگردان به عنوان دولت فلسطینی توقع مقابله با اقدامات اسرائیل را داشته باشند و از طرفی آنها مجبور به همکاری بیشتر با غرب و اسرائیل برای بقا هستند و با توجه به شبکه حمایت مالی و تسلیحاتی غربی این گروه احتمالا مقاومتی از سوی تشکیلات صورت نگیرد و تن به همکاری بیشتر با رژیم و بر علیه مقاومت بدهند.

از سوی دیگر در صورت درگیری بین تشکیلات و مقاومت در کرانه باختری احتمال اینکه تشکیلات شکست خورده و اخراج شود بسیار پایین است. به خصوص که تشکیلات حمایت اسرائیل و غرب را داراست و مقاومت تسلیحات کافی برای پیروزی در این نبرد نابرابر را نخواهد داشت و در کنار آن در صورت شروع جنگ در کرانه باختری مقاومت در کنار اینکه بخش زیادی از تسلیحات و نیروهای خود را از دست خواهد داد، به احتمال زیاد بخش عظیمی از بدنه اجتماعی خود را نیز باخته و منفور بسیاری در کرانه باختری شود.

اختلاف افکنی تنها راه نجات صهیونیست‌ها

جنبش فتح

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بحث حذف تشکیلات خودگردان از سوی مقاومت مطرح نیست و از طرفی تشکیلات احساس می‌کند که بقای آن توسط مقاومت به خطر افتاده است. در کنار آن تشکیلات در حال حاضر تنها به منظور پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان و نظامیانش پابرجاست و پول خود را از کمک‌های مالی غرب به ویژه آمریکا و اروپا تامین می‌کند و کارکرد سابق خود را در راه مبارزه برای مردم فلسطین از دست داده است. در مقابل مقاومت جای خالی تشکیلات و جنبش فتح را در راه مبارزه با اسرائیل پر کرده است و همین امر منجر به همکاری حداکثری تشکیلات با ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی بر علیه گروه‌های مقاومت در کرانه باختری شده و آنها را تبدیل به ستون پنجم ارتش اسرائیل کرده است.

سناریوی برخورد و درگیری بین تشکیلات و نیروهای مقاومت از جمله حماس و جنبش جهاد اسلامی، احتمالا پروژه‌ی دستگاه امنیتی اسرائیل با همکاری بخش‌هایی از تشکیلات خودگردان است که همزمان هدف تضعیف گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و ارتقای برخی چهره‌های تشکیلات با هدف نقش آفرینی آنها در آینده پس از محمود عباس را دنبال می‌کند. عدم برگزاری انتخابات پارلمان فلسطین و به تعویق انداختن آن توسط تشکیلات خودگردان نشان از ترس آنها از افزایش محبوبیت مقاومت در کرانه باختری دارد و در صورت پیروزی کاندیداهای نزدیک به مقاومت در انتخابات پارلمانی فلسطین احتمالا شاهد حذف بسیاری از سران تشکیلات خودگردان و به خصوص بخشی که با اسرائیل و طرف غربی همکاری دارند باشیم.

جنگ و اختلاف بین فلسطینی‌ها همان چیزی است که اسرائیل را از بحران‌های سیاسی و امنیتی اخیر نجات خواهد داد و برادرکشی و تکرار جنگ داخلی فلسطینی‌ها راه نجات دولت راستگرای افراطی نتانیاهو از تهدیدات امنیتی کرانه باختری خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید که میانجی‌گری ریش سفیدان تا کی جواب می‌دهد و آیا شاهد دور دیگری از برادرکشی‌ها خواهیم بود یا نه؟

ارسال نظر: