ژاپن پساب هسته‌ای فوکوشیما را به دریا می‌ریزد

کدخبر: 2377858
خبرنگار:

نسیم آنلاین: ژاپن با وجود مخالفت همسایگانش، از روز پنجشنبه، 2 شهریور آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما را به اقیانوس آرام خواهد ریخت. این تصمیم چند هفته پس از تصویب این طرح توسط ناظر هسته ای سازمان ملل اتخاذ شد. در این اقدام ژاپن حدود 1.34 میلیون تن پساب هسته‌ای که برای پر کردن 500 استخر المپیک کفایت می‌کند را به دریا خواهد ریخت. این حجم از پساب پس از فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 که پس از سونامی رخ داد، در این مجموعه نگهداری شده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه پس از جلسه کابینه گفت: مقامات از اپراتور این نیروگاه خواهند خواست که در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی و دریا، به سرعت برای شروع دفع در 24 اوت آماده شود. آقای کیشیدا روز یکشنبه از کارخانه بازدید کرده بود و این گمانه زنی ها را برانگیخت که انتشار آن قریب الوقوع است. ژاپن بیش از یک دهه مشغول به جمع آوری پساب هسته‌ای نیروگاه است و دیگر مکانی برای ذخیره آنها ندارد.

ناظران هسته‌ای سازمان ملل معتقدند که اثرات آزادسازی پساب بسیار ناچیز خواهد بود اما ماهیگیران محلی نگران تاثیر منفی این اقدام دولت بر معیشت خود هستند. جمعی از معترضان در توکیو روز سه‌شنبه نیز تظاهراتی را در مقابل اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر برگزار کردند و از دولت خواستند که این اقدام را متوقف کند.

اپراتورهای کارخانه Tepco آب را فیلتر کرده تا بیش از 60 ماده رادیواکتیو را حذف کنند، اما آب کاملاً عاری از تشعشع نخواهد بود زیرا همچنان حاوی ایزوتوپ های رادیواکتیو تریتیوم و کربن-14 هیدروژن و کربن است که به راحتی از آب حذف نمی شوند. مقامات توکیو پیش از این اعلام کرده بودند که آبی که به اقیانوس آرام رها می شود و با آب دریا مخلوط می شود دارای سطوح تریتیوم و کربن 14 است که استانداردهای ایمنی را برآورده می کند. آنها همچنین مدعی شدند که نیروگاه‌های هسته‌ای در سرتاسر جهان به‌طور منظم آب‌هایی با تریتیوم بالاتر از آب تصفیه‌شده فوکوشیما آزاد می‌کنند.

اما این طرح مورد اعتراض کشورهای همسایه ژاپن قرار گرفته است و چین پر سر و صداترین مخالف آن است. چین ژاپن را متهم کرد که با اقیانوس مانند "فاضلاب خصوصی" خود رفتار می کند.  در ادامه نیز کره جنوبی، هنگ کنگ و چین واردات ماهی از اطراف فوکوشیما را ممنوع اعلام کردند.

ارسال نظر: