وام بانک مسکن و یک شوخی بی مزه

کدخبر: 2373759

بانک مسکن درحالی از افزایش وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان آن‌هم بعد از ۱۵ سال خبر داده که به عقیده کارشناسان این طرح پوچ، بی‌فایده و محکوم به شکست است.

افزایش وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان در تهران و ۷۰۰ میلیون تومان در شهر‌های بزرگ که در روز‌های گذشته خبر ساز شد شرایط عجیبی دارد. این وام که از سوی شایگان مدیرعامل بانک مسکن اعلام شد با واکنش‌های منفی مردم و کارشناسان مواجه شد، وام مسکن یک میلیاردی بعد از ۱۵ سال پرداخت خواهد شد آن هم به شرط اینکه سپرده گذار تا پانزده سال آینده ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به حساب مورد نظر بانک مسکن واریز کند.

به گفته کارشناسان اقتصاد و مسکن معلوم نیست با قیمت‌های کنونی مسکن و تورم در اقتصاد ایران برچه اساس و تدبیری اندیشیده شده و آیا طراحان چنین طرحی از فضای اقتصاد ایران مطلع هستند یا خیر؟ در حالی که سطح حداقل قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۲۵ میلیون تومان ارزیابی شده، حتی درصورت دریافت وام یک میلیاردی در سال ۱۴۰۰ نه پانزده سال آینده، یک جوان قادر به خرید خانه‌ای کمتر از ۴۰ متر خواهد بود. وقتی موضوع از این منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد به نظر می‌رسد برخی از مسوولین در فضای توهمی موضوعاتی را مطرح می‌کنند که نه تنها گرهی از کار جوانان باز نمی‌کند، بلکه نشان می‌دهد آن‌ها با واقعیات چالش‌های جامعه تا چه حد غریبه یا بدتر از آن تا چه میزان بی اعتنا به مشکلات موجود هستند. در کنار این رقم ناچیزی که بانک مسکن برای خانه‌دار شدن جوانان در ۱۵ سال آینده در نظر گرفته باید توجه داشت که اکثر جوانان با درآمد‌ها و حقوق‌های حداقلی توانایی پرداخت اقساط سنگین این وام را نخواهند داشت.


وام ۱ میلیارد تومانی بانک مسکن کارایی ندارد

فرشید پورحاجت؛ ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺍﻧﺒﻮﻩﺳﺎﺯﺍﻥ مسکن، طرح پرداخت وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان با توجه به تورم فزاینده در هر سال را یک طرح فاقد هرگونه کارایی دانست.

وی افزود: بانک مسکن از افزایش وام خرید مسکن جوانان به یک میلیارد تومان خبر داد که در این طرح در یک دوره ۱۵ ساله، متقاضی از یک میلیارد تومان وام خرید مسکن می‌تواند استفاده کند.

فرشید پورحاجت تصریح کرد: روند تورم در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و دولت باید تلاش کند تا تورم را کنترل کند و اگر تورم کنترل نشود، این مدل وام دادن‌ها مشکل جوانان را حل نمی‌کند.

به گفته وی، وام‌های اعطایی فعلی بانک مسکن هم برای جوانان، تکافوی نیاز مسکن آن‌ها را نمی‌دهد و کارایی خود را از دست داده و برای یک قشر حداقلی کارایی دارد.


بانک مسکن مردم را سرکار گذاشته!

رجب پناهی؛ عضو سابق کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، طرح پرداخت وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان را یک طرح پوچ و بی معنی دانست و گفت که این طرح بانک مسکن هیچ دردی از درد‌های بازار مسکن را درمان نمی‌کند.

پناهی گفت: با این تورم زیاد، رقم یک میلیارد تومان در سال‌های آینده هیچ ارزشی ندارد، به نظر می‌رسد طراحان این ایده، به ارزش وام یک میلیارد تومانی بعد از ۱۵ سال فکر نکرده اند!

به گفته وی، با رقم یک میلیارد تومان حتی در شرایط فعلی هم نمی‌توان یک آپارتمان در نقاط شمالی تهران اجاره کرد، لذا به نظر می‌رسد بانک مسکن با این طرح مردم را سرکار گذاشته است!

 

بابایی کارنامی؛ نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینکه رسیدگی به خانه دار شدن مردم و به ویژه جوانان مثل طرح اقدام ملی مسکن خواست مقام معظم رهبری و کل حاکمیت است و آثارش را در 4 تا 8 سال آینده خواهیم دید گفت: بیان پرداخت وام یک میلیاردی به جوانان در 15 سال آینده درست نبود!

 

در همین رابطه با فرهاد بیضایی؛ کارشناس بازار و اقتصاد مسکن نیز گفتگو کردیم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

1491766_999

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در خصوص اعطای وام یک میلیاردی خرید خانه در پانزده سال آینده گفت: قبل از اینکه وارد جزییات این موضوع شویم که آیا با وام یک میلیاردی پانزده سال آینده می‌توان خانه خرید؟ و چرا مدیران بانک مسکن چنین سیاستی اتخاذ کرده اند، یعنی قبل از ورود به جزییات بحث و اینکه چرا چنین موضوعی رسانه‌ای شده، باید کلیات طرح مزبور و فضای تامین مالی خرید مسکن در کشور را مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار دهیم.


وی با اشاره به اینکه برخی از مسوولین به دنبال حل مشکلات جامعه نیستند و فقط به دنبال جوسازی‌های رسانه ای، خبری را منتشر می‌کنند پرداخت و خاطر نشان کرد: بنده اصرار دارم این موضوع گفته شود که متاسفانه بعضی از اظهار نظر‌های مسوولین بیش از اینکه ناظر به یافتن راهکار‌ها برای کاهش مشکلات اقتصادی و راهکار محور باشد، به دنبال ایجاد جو رسانه‌ای است. این عده از مسوولین با رسانه‌ای کردن ارقامی مثل وام یک میلیاردی که عدد بزرگی را به ذهن متبادر می‌کند به دنبال افزایش جذابیت‌هایی در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها هستند تا به نوعی افکار عمومی را به سمت خود نه به سمت واقعیات جامعه متمایل کنند.


بیضایی دراین باره تصریح کرد: وقتی صحبت از عدد و رقم‌های بزرگی مثل یک میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن می‌شود قطعا این رقم در مقطع فعلی می‌تواند جذاب باشد چرا که در حال حاضر با یک میلیارد هم می‌توان صاحب خانه شد. اما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا این طرح می‌تواند منجر به خانه دار شدن مردم بخصوص، جوانان شود؟ قطعا پاسخ منفی است.


کارشناس اقتصاد مسکن در این باره توضیح داد: به این دلیل که امثال چنین طرح‌هایی بار‌ها و بار‌ها از طریق مدیریت‌های مختلف بانک مسکن و سایر بانک‌ها اجرا شده و شکست خورده است. مواردی که بانک‌ها با تبلیغات فراوان آن را رسانه‌ای کردند، مثل طرحی شبیه همین طرح کنونی بانک مسکن که در سال ۸۵ به مردم گفته شد، پانزده سال آینده برای خرید خانه ۸۰ میلیون تسهیلات مسکن به آن‌ها پرداخت می‌شود!


فرهاد بیضایی با اشاره به ناکارآمد بودن چنین طرح‌هایی در فضای تورمی اقتصاد ایران توضیح داد: در حال حاضر هشتاد میلیون تومان رقم بسیار پایینی برای خرید یا ساخت و ساز مسکن است؛ لذا اگر فردی آن زمان برای گرفتن هشتاد میلیون تومان در پانزده سال آینده برنامه ریزی می‌کرد و نگاه بلند مدتی می‌داست در اقتصاد تورمی ایران قطعا سرمایه گذاری معقولانه یا حساب درستی روی اعطای وام و تسهیلات بانکی برای خرید مسکن باز نکرده بود.


کارشناس بازار و اقتصاد مسکن گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم در ایران به طور متوسط حداقل در طی سی سال گذشته بالای ۱۰ درصد بوده، این تورم در سه دهه گذشته مشکلات فراوانی را برای موضوع ارزش پول ملی و سپرده گذاری بلند مدت فراهم کرده است. مسأله مهمی که در بازار مسکن وجود دارد موضوع تامین مالی خردی مسکن است. با توجه به اینکه مردم خواهان دریافت تسهیلات و تامین مناسب مالی برای خرید مسکن هستند، لذا مسوولین باید به این سوال پاسخ دهند که برای تامین مالی کنونی خرید مسکن چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟ چرا اذهان و افکار باید به این سمت برود که پانزده سال آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ چه کسانی متقاضی وام یک میلیاردی خواهند بود؟ آیا می‌توان تصور کرد یک کودک ده ساله چنین اقدامی کند و ماهیانه دویست هزار تومان برای خانه دار شدن خود در سن بیست و پنج سالگی در بانک مسکن سپرده گذاری کند؟


وی دراین باره تصریح کرد: یا اینکه پدر و مادری که قصد سرمایه گذاری برای تامین آینده فرزند خود دارند ترجیح می‌دهند ماهیانه دویست هزار تومان به حساب مسکن فرزندشان واریز کنند یا اینکه به دلیل سود آوری در بازار‌ها و بخش‌های دیگر ترجیح می‌دهند سرمایه گذاری دیگری غیر از واریز پول برای خانه دار شدن فرزند خود آن هم پانزده سال آینده داشته باشند؟


فرهاد بیضایی با انتقاد از طرح مزبور و غیر عقلانی خواندن چنین طرح ومصوبه‌هایی گفت: به نظر می‌رسد چنین طرح‌هایی بدون توجیه عقلانی و اقتصادی تدوین و پیشنهاد می‌شود. در حالی که به دلیل وضعیت نامطلوب شرایط اقتصادی کشور، انتظار می‌رود طرح‌های جامع و کاربردی تری تدوین و اطلاع رسانی شود. قطعا در حال حاضر دولت و مسوولین امر برای خانه دار شدن مردم باید بسته‌های تامین مالی ارائه دهند، نه اینکه مردم را با مشکلات خود تنها بگذارند و وعده خانه دار شدن پانزده سال آینده را به آن‌ها بدهند. بی شک چنین طرح‌هایی مصداق بارز سوء مدیریت بانک مسکن با منظور تامین مسکن جوانان جامعه است.

 

دولت سیزدهم برای تسهیل زندگی جوانان و خانه‌دار شدن آن‌ها به عنوان مهمترین و اولین نیاز زندگی طبق وعده‌های رئیس جمهور منتخب بایستی در راستای کنترل و کاهش تورم، تخلیه حباب مسکن با خارج کردن دلالان از این بازار و ساخت مسکن در زمین‌های دولتی اطراف شهرها و در نتیجه تقویت طرف عرضه در بازار مسکن و همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدامی موثر برای ساماندهی بازار مسکن و خانه‌دار شدن بیش از نیمی از جمعیت کشور به ویژه محرومان و جوانان جامعه انجام دهد و از اعلام چنین طرح‌های موهومی و بی‌فایده که مردم را بیش از پیش سرخورده و ناامید می‌کند و به اعتبار حاکمیت ضربه می‌زند به شدت اجتناب نماید.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: