درآمد مالیات ازخانه‌های خالی، ۱ میلیارد

کدخبر: 2374770
خبرنگار:

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی از واریز یک میلیارد تومان به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی از سوی مؤدیان خبر داد.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری مهر؛ جهانگیر رحیمی درباره علت بازگشایی مجدد سامانه املاک و اسکان کشور برای درج مشخصات مالکان واحدهای مسکونی، اظهار کرد: در جلساتی که با معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که علت عمده مشمول مالیات شدن مالکان واحدهای مسکونی در حالی که این خانه‌ها خالی نیستند، این بود که این افراد ملک خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی این افراد را به عنوان مالکان خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده بود، افزود: این وزارتخانه با تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی خود این واحدها را به عنوان خانه‌های خالی معرفی کرد. از سوی دیگر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی نیز فعال است و افرادی که در این سامانه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شدند می‌توانند گزینه عدم پذیرش را درج کنند.

مدیرکل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی یادآور شد: با استفاده از این سامانه‌های اطلاعاتی قرار است آنهایی که عدم پذیرش را ثبت می‌کنند، راستی آزمایی شوند که آیا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر فردی ملک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند به عنوان واحد مسکونی خالی شناسایی و مشمول مالیات می‌شود. با این حال باز هم در جلساتی که با معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی داشتیم قرار شد بار دیگر اطلاع رسانی کنیم که هر کس واحد خود را در این سامانه ثبت نکرده، به سامانه املاک و اسکان مراجعه و اقدام کند.

رحیمی ادامه داد: ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌دهیم تا بررسی کنند؛ در حال حاضر تبادل اطلاعات به صورت آفلاین است؛ اما به زودی سامانه‌های ما به تبادل آنلاین اطلاعات تغییر خواهد کرد، همچنین اگر وزارت راه و شهرسازی سامانه را ویرایش و اطلاعات را اصلاح کند و به سازمان امور مالیاتی اعلام کند خانه مذکور خالی است، این سازمان مالیات تعیین شده برای مودیان را از سامانه حذف خواهد کرد؛ این یک فرآیند مستمر خواهد بود.

مدیرکل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: شناسایی خانه‌های خالی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و تکلیف آنهاست. سازمان امور مالیاتی تخصص و تکلیفی در این خصوص ندارد و ما نمی‌توانیم به آنها اعلام کنیم که عدم پذیرش مودیان را قبول کنند یا خیر.

وی گفت: تاکنون ۴۹ هزار نفر عدم پذیرش مالیات تعیین شده برای خانه‌های خالی را ثبت کرده‌اند. ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی دادیم و قرار است ظرف دو هفته آینده اطلاعات راستی آزمایی شده را به ما بازگردانند.

رحیمی تأکید کرد: تاکنون حدود هزار نفر مالیات بر خانه‌های خالی را واریز کردند و برخی نیز آن را پذیرفتند؛ اما هنوز واریزی نداشتند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان است؛ اما تاکنون یک میلیارد تومان به عنوان این پایه مالیاتی واریز شده است، همچنین ۷۶ میلیارد تومان نیز مالیات خانه‌های خالی اشخاص حقوقی شناسایی شده است.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: