نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

کدخبر: 2374838
خبرنگار:

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون واحد مسکونی در کشور مورد نیاز است که تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته، دوشنبه ۸ فروردین ماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: به طور کلی استان مرکزی دارای ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی است که ۳۱۴ هزار نفر در این مناطق ساکن هستند، همچنین از ۲ میلیون و ۶۳۰ واحد مسکونی ناپایدار در کشور، استان مرکزی دارای ۵۰ هزار و ۲۰۰ واحد است که حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در این مناطق ساکن هستند و اکنون ۲۰۵ هزار واحد ناپایدار در استان بازسازی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بازسازی این ۵۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی، امکان احداث ۵۲ هزار واحد مسکونی دیگر در استان مرکزی وجود دارد که نیاز سرریز جمعیت که نیازمند مسکن هستند از این محل قابل تامین است.

آیینی با بیان اینکه مبلغ ۵۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم برای نوسازی بافت‌های فرسوده تزریق شده است افزود: در حال حاضر آمادگی اعطای تسهیلات ارزان قیمت، بر اساس ماده چهار قانون احیای بازآفرینی شهری به سازندگان و توسعه گران مسکن در این حوزه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال یک میلیون شغل در کشور ایجاد می‌کند، گفت: مجموعه راه و شهرسازی با چالش‌های عمده‌ای مواجه است، ضعف جدی در زیرساخت‌های حمل و نقل وجود دارد و جاده‌های ارتباطی نیازمند ترمیم هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سال اخیر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت نگهداری راه‌های کشور اختصاص یافته که این میزان اعتبار بسیار کم است.

آیینی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار کامیون با عمر بسیار بالا در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال هستند که این شرایط در حوزه امنیت انرژی و جان شهروندان مشکلاتی را ایجاد کرده است و باید تدابیری در راستای رفع این مشکل اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه اختصاص یافته که این میزان اعتبار پاسخگوی ساخت یک بزرگراه و آزادراه هم نیست و باید در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون واحد مسکونی در کشور مورد نیاز است که تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. همچنین توسعه گران و سازندگان مسکن می‌توانند از تمام امکانات نهضت ملی مسکن شامل تسهیلات و خدمات بیمه در بافت‌های فرسوده استفاده کنند، همچنین نیاز نیست فرم "ج" خریداران سبز باشد یا ساکن آن منطقه باشند.

وی یادآور شد: شهرداران موظفند برای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده ۱۰۰ درصد تخفیف ارائه کرده و بروکراسی اداری اخذ پروانه را به حداقل برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه گذاران و توسعه گران بخش مسکن می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد دریافت کنند که کارمزد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از این رقم، صفر است و مالکان نیز می‌بایست حمایت شوند.

آیینی افزود: خوشبختانه سند دار کردن منازل مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک و ساوه به تصویب رسیده و دولت سیزدهم علاوه بر اجرای تعهدات خود، انجام تعهدات سال ۹۳ را نیز عهده دار شده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: مجلس شورای اسلامی در تاریخ مقرر شده بودجه را به تصویب رساند و مدیران استانی باید یک نسخه از بودجه را داشته باشند و با مطالعه آن پیگیر مطالبات استان خود باشند.

ولی الله بیاتی عنوان کرد: ساخت و تکمیل برخی طرح‌های ملی به استان‌ها سپرده شده و در بودجه جدید مقرر شده تا سه درصد از محل فروش نفت به استان‌ها اختصاص یابد، لازم به ذکر است که مجلس شورای اسلامی کوشیده است بودجه واقعی را به تصویب برساند و از تصویب بودجه‌ای که منبع و هزینه کرد آن مشخص نیست جلوگیری کند.

وی گفت: استان مرکزی سال گذشته مبلغ ۳۱۴ میلیارد تومان درآمد از معادن داشته‌است، اما یک ریال از این درآمد به استان مرکزی اختصاص نیافته است، درحالی که طبق قانون ۱۶ درصد از درآمد معادن باید برای زیرساخت‌های آن استان در نظر گرفته شود، لذا مدیران استانی باید در این حوزه مطالبه‌گری کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: