تفاهمات برای ساخت مسکن در تهران

کدخبر: 2375859
خبرنگار:

شهرداری تهران با مجموعه‌های ارتش، سپاه، فراجا، شستا و یک مجموعه خصوصی تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه ساخت مسکن امضا کرد

نسیم آنلاین: بهمن‌ماه گذشته شهردار تهران در راستای تلاش جهت بهبود اوضاع مسکن در شهر تهران دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را صادر کرد. دستوری که در آن از مدیران شهرداری خواسته شده است فرایندهای صدور مجوز ساخت را اصلاح نماید، بازسازی بافت‌های فرسوده سرعت بخشیده شود، همه‌ی امکانات شهرداری برای تامین مسکن به میدان بیاید و در آخر ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران شناسایی شود و برای فعال شدن آنها تلاش صورت گیرد.

در همین راستا، هفته گذشته شهرداری تهران با مجموعه‌های ارتش، سپاه، فراجا، شستا و یک مجموعه خصوصی تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه ساخت مسکن امضا کرد.

زاکانی، شهردار تهران در خصوص این تفاهم‌نامه گفت: ساخت حدود ۱۵ هزار واحد از ۱۵۰ هزار واحد مسکن با نیروی هوایی ارتش، ۸ هزار، ۳ هزار و ۳۰۰ واحد آن با فراجا، ۲۰ هزار واحد با سپاه، ۱۰ هزار واحد با تأمین اجتماعی و  ۱۰۰ هزار واحد با بخش خصوصی است.

زاکانی یکی از ویژگی‌های این تفاهم‌نامه را این نکته بیان کرد که اینگونه نیست ابتدا تفاهم‌نامه امضاء شود و سپس به دنبال زمین بگردیم. از پیش کارهایی نظیر یافتن اراضی انجام می‌شود. برای مثال تفاهم‌نامه‌ای با نیروی هوایی ارتش انجام شد تا پادگان دوشان تپه به فضاهای عمومی و محل ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن تبدیل شود.

پادگان دوشان تپه

پادگان دوشان‌تپه، حدفاصل خیابان پیروزی و دماوند است که فضای بسیار بزرگی از بافت شهری را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که در این پادگان یک باند فرود هواپیمایی جنگی نیز وجود دارد. دوشان‌تپه ۱۸درصد مساحت منطقه ۱۳ شهرداری تهران را با نزدیک به ۲۲۷هکتار مساحت به خود اختصاص داده است.

خردادماه امسال بود که خبر توافق ارتش و شهرداری جهت تخلیه پادگان دوشان‌تپه و واگذاری 80 هکتار آن به شهرداری تهران جهت بهره‌برداری عمومی، رسانه‌ای شد. توافقی که قرار است بخشی از پادگان که در اختیار ارتش قرار خواهد داشت، تغییر کاربری داده شده و برای آن تراکم مسکونی صادر شود.

توافقات و تفاهم‌هایی از این دست می‌تواند نوید بخش جهش مناسبی جهت ساخت و ساز مسکن در بافت شهری شود. مساله‌ای که با توجه به نبود و کمبود زمین جهت ساخت و ساز در بافت فعلی شهرها حائز اهمیت است. اما باید به این نکته توجه نمود که تغییر کاربری اراضی بزرگی نظیر پادگان دوشان‌تپه به جمعیت و ترافیک منطقه فشار مضاعفی وارد خواهد نمود و برای آن باید راه چاره‌ای اندیشید و باید سرانه‌های فرهنگی، بهداشتی، مذهبی، تفریحی و ترافیکی لازم نیز تامین شود.

*عکس از آژانس عکس تهران

ارسال نظر: