آسیب ویلموتس به منابع سازمان تامین اجتماعی

کدخبر: 2373096

با وجود آنکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیر دولتی است و منبع آن عمدتا توسط کارگران و کارفرمایان تامین می شود اما اشتباهات مدیریتی دولتمردان باعث شده منابع این سازمان آسیب ببیند

حمید حاج اسماعیلی، فعال حوزه بازار کار و کارگری در نشستی با موضوع بررسی مشکلات و مطالبات جامعه کارگری در خصوص سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت:

وجود سازمان تامین اجتماعی در کشور یک دستاورد بزرگ است که پایه‌های آن به حدود ۹۰ سال قبل باز می‌گردد. سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیر دولتی است و منبع آن را عمدتا کارگران و کارفرمایان تامین می‌کنند و دولت نقش سرمایه گذاری مستقیم در آن را ندارد و مکانیزم اداره آن حتما باید خارج از نظارت دولت باشد. متاسفانه طی چند دهه گذشته، تصدی سازمان تامین اجتماعی بر عهده دولت بوده و حضور کارگران و کارفرمایان بسیار کمرنگ بوده است. همین عوامل باعث انحرافات جدی در سازمان تامین اجتماعی شده است و منابع آن هدر رود. شورای عالی تامین اجتماعی باید دوباره احیا شود. مدیران سازمان تامین اجتماعی باید با مشورت گروه‌های کارگری و مصلحت‌های عمومی انتخاب شوند، نه اینکه دولت یک شخص سیاسی را مسئول این سازمان کند.

1393570_781

سیاسی‌کاری در تامین اجتماعی را کنار بگذارید!
در شرایط خوب، حدود ۱۳ نفر به سازمان تامین اجتماعی بیمه پرداخت می‌کردند و یک نفر خدمات می‌گرفت، اما الان ۵ نفر بیمه پرداخت می‌کنند و یک نفر مستمری دریافت می‌کند که این فاصله و تناسب بسیار کوچک شده است. باید مدیریت سازمان را از بعد سیاسی به بعد فنی تبدیل کنیم و نباید آنجا خلوت گاه گروه‌های سیاسی شود. همین افراد ذی نفوذی که در حوزه کارگری هستند، با قدرت و وزارت کار ارتباط دارند، در سازمان تامین اجتماعی لانه کرده اند و منافع کارگران را به یغما می‌برند و بهره وری مناسبی در سازمان تامین اجتماعی نداشته اند. مشکل بعدی اینجاست که دولت و مجلس برای سازمان تامین اجتماعی تصمیمات یک طرفه‌ای می‌گیرند که باید مورد بازنگری قرار گیرد. از دیگر مشکلات این است که دست اندازی‌ها و دخالت‌هایی است که در سازمان اتفاق می‌افتد، یعنی افرادی که از امکانات و پول آنجا در فعالیت‌های سیاسی استفاده کرده اند. افرادی که تصمیماتی را در حوزه دولت از طریق منابع سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفتند، به طور نمونه در این چند سال اخیر، دستمزد مربی تیم ملی فوتبال را از سازمان تامین اجتماعی برداشتند که این چالش بسیار گسترده‌ای ایجاد کردکه این اتفاق به دلیل عدم تمکین دولت از قانون اتفاق افتاد. در حال حاضر نیز به دلیل عدم سرمایه گذاری درست، دولت یک بدهی بسیار گسترده‌ای به سازمان تامین اجتماعی دارد که رقم آن بیشتر از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر این بدهی‌ها همراه با تورم باشد، منابع سازمان آسیب می‌بیند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: