"اعتبار امسال صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰ هزار میلیارد ریال است"

کدخبر: 1001970

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: پارسال نیز همین میزان اعتبار برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته و فقط دو هزار میلیارد ریال آن جذب شد

به گزارش «نسیم»، دکتر علی وطنی در مراسم آغاز به کار سومین همایش سراسری قطب های علمی کشور در دانشگاه اصفهان یکی از زیباترین قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را تشکیل شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها عنوان و اظهار کرد: امروز تکلیف ما از نظر قوانین و نگاه رهبر معظم انقلاب به جایگاه علم و فناوری بر کسی پوشیده نیست.

معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تا سال 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص ملی کشور از محل فروش محصولات دانش بنیان باشد گفت: این کار باید از طریق تبدیل علم به فناوری صورت گیرد که قطب های علمی در این زمینه نقش مهمی دارند.

وطنی با تاکید بر اینکه باید مراقب خام فروشی باشیم افزود: ما خام فروشی را از زیر زمین با نفت و گاز شروع کردیم اما باید مراقب باشیم که این خام فروشی به روی زمین و نیروهای انسانی نرسد.

وی با اشاره به خطرات خام فروشی مغزها تصریح کرد: ما نباید این ثروت ها را از دست بدهیم بلکه با حمایت و تشویق نخبگان زمینه به کارگیری دانش و تبدیل علم به ثروت و فناوری را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته 170 هزار مقاله علمی در کشور تولید شده است تاکید کرد: اما هنوز فاصله زیادی با تبدیل علم به فناوری داریم.

وطنی همچنین با اشاره به نقشه جامع علمی کشور گفت: در این نقشه 13 راهبرد کلان، 72 راهبرد ملی و 252 اقدام ملی برای رفع همه نیازهای اساسی کشور برای نیل به تعالی بشر مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه بسترهای لازم برای فعالیت قطب های علمی در کشور فراهم و درهای معاونت علمی ریاست جمهوری به روی آنها باز است افزود: کشور به این قطب ها نیاز مبرم دارد.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از قطب های علمی کشور خواست تا با مطالعه 252 اقدام ملی، هریک از آنها را برای اجرا بعهده بگیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه فقط استان اصفهان سند توسعه آمایش سرزمین را تهیه و بروز کرده است اظهار کرد: دانشگاه ها و قطب های علمی سایر استان ها باید در این زمینه کمک کنند.

سومین همایش سراسری قطب های علمی روز چهارشنبه 30 اردیبهشت جاری در دانشگاه اصفهان با هدف هم افزایی و بهره گیری از توانمندیهای قطب های علمی در حل چالشهای عمده و رفع نیازهای اساسی کشور و با حضور مدیران 154 قطب علمی دانشگاه های کشور برگزار شد.

مسوولان ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعضای کمیسیون های تخصصی شورای قطب های علمی نیز در این همایش شرکت داشتند.

دو نشست تخصصی با موضوع «قطبهای علمی، تجارب و چالش ها» و «راهکارهای افزایش استفاده از ظرفیت قطب های علمی در صنعت و جامعه» نیز از مهمترین برنامه های همایش است و نتایج این دو نشست تخصصی در سیاست ها و برنامه های آینده قطب های علمی کشور اعمال می شود.

اولین همایش سراسری قطب های علمی توسط دانشگاه تهران و دومین دوره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

ارسال نظر: