مولاوردی: به تنهایی نمی‌توانیم حیات بخش باور نقش زن در جامعه باشیم

کدخبر: 1044460

معاون زنان رئیس جمهور گفت: یک معاونت به تنهایی نمی‌تواند حیات بخش باور نقش زن در جامعه باشد بلکه نیاز به تمام جوامع دانشگاهی و فرهنگی است تا تمام زنان فعال خود را به جامعه بشناسانند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، شهیندخت ملاوردی معاون زنان رئیس جمهور در نشست زن، آینه وند، معرفت تاریخی که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت: ما با بررسی آراء و تفکرات اندیشمندان اسلامی خواهیم توانست به جایگاه زن مسلمان معاصر برسیم. در 50 سال اخیر متناسب با تحولات جوامع اسلامی مطالعات زنان با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و حالا به این باور رسیده‌اند که باید به مسئله زن رسیدگی شود.

وی افزود: زنان هم مسائلی دارند که نیاز است مورد بررسی قرار گیرد مخصوصاً در جوامع عربی جریان نوگرایی معرفت اندیش در مورد زنان که هم در کشور ما و هم کشورهای عربی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته به ما نشان می‌دهد که نویسندگانی مانند نصر حامد ابو زید در کتاب دوایر الخوف که به فارسی ترجمه شده به نام دایره های وحشی تلاش دارد با فهم سنت و اندیشه تجدد فهم نوینی از دین به دست بیاورد و ریشه بد فهمی در مورد زنان را بخشکاند. او می‌گوید این بد فهمی‌ها در مورد زن به دین ربطی ندارد بلکه ریشه در افکار ادوار بدوی دارد.

به گفته او، این نویسنده دیدگاه نابرابری زن و مرد را یک نابرابری به قدمت اسلام تا امروز می‌بیند او دیدگاه‌های بزرگان شریعت‌های مختلف را به چالش می‌کشد و آن بعد اجتماعی مسئله زن که نا دیده انگاشته شده را مطرح می‌کند.

ملا وردی در ادامه تاکید کرد: جوهر دین را از تجربه تاریخی اسلام در مورد زن باید تفکیک کردو برای فهم مجدد موضع دینی باید فهم متفاوتی از دین در برابر زن داشته‌باشیم.طرفداران مدعی حقوق زن اعتقاد دارند ما در دنیای مدرن کاملا می‌توانیم زیست دینی داشته باشیم و به غایت دین برسیم دینداری در دنیای مدرن هم ممکن و هم مطلوب است.

معاون زنان رئیس جمهور یادآور شد: تا زمانی که مردم ما و مسلمانان زیست سنتی داشته‌اند و این زیست در جامعه جاری بود مسئله زن نقد نمی‌شد. مثل جامعه دینی خودمان در 50 سال گذشته که اعتراض به وضعیت زنان وجود نداشت چون شرایط زندگی را مطلوب قلمداد می‌کردند اما به مرور زمان و با ورود غرب و ناسازگاری‌های زندگی مدرن با سنت دینی ما مسئله زن مطرح شد و دولت رویکردی را در نظر دارد که باید ما با نزدیک شدن به روح زمانه و درک مقتضیات زمان و مقایسه‌اش با گذشته و توجه به فاصله معرفتی در اجتهاد مسئله زن را بررسی کنیم که می‌تواند پیوندی ایجاد کند که پاسخگوی زمانه باشد.

وی در ادامه افزود: وقتی به بازخوانی افکار دکتر آینه وند پدر علم مطالعات زنان در ایران می‌رسیم می‌بینیم که ایشان به روشنی این راه مسئله زنان را در پی گرفته‌اند و با دغدغه‌ای که در دین داشتند توانستند این دو را در تحقیقی به نام زنان و تاریخ تلفیق کرده و بیان کنند.

ایشان معتقدند نوعی رسوخ ادیان ملل غیر مسلمان در دین اسلام نتیجه زن ستیزی داشته و ما نمی‌توانیم این دیدگاه را یک دیدگاه اسلامی قلمداد کنیم نگاه به زن قبل از اسلام منفی بوده و با آمدن اسلام مثبت شده اما وقتی پیامبر(ص) رحلت فرمودند با آمدن خلفا روی کار نگاه یهودی هم وارد جامعه شد و زن باز به انزوا کشیده شد.

وی معتقد است مورخان در بازشناسی حضرت فاطمه موفق نبوده‌اند و نقش ایران را برای جوان امروز درست تصویر نکرده‌اند تفسیر دختر امروز از حضرت فاطمه بسیار ناقص است و باید تلاش شود تا ایشان را به جوانان امروز بشناسانند.دکتر معتقد است جایگاه فعلی زن مناسب نیست و باید محیطی را فراهم کنیم تا زن بتواند به شکوفایی برسد چون این نگاه یک نگاه اسلامی نیست نگاهی اشتباهی و قومیتی است این محدودیت‌ها در عصرهای عباسی و اموی بسیار بیشتر شده و این سیر و سلوک تاریخی که دکتر به آن پرداخته تمام با سند و از احادیث و روایات استخراج شده.

وی در ادامه افزود: با این وضعیت پیچیده یک معاونت به تنهایی نمی‌تواند حیات بخش باور نقش زن در جامعه باشد بلکه نیاز به تمام جوامع دانشگاهی و فرهنگی است تا تمام زنان فعال خود را به جامعه بشناسانند و باید از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه استفاده کرد و از افراط و تفریط و تحجر دوری کرد.

ارسال نظر: