مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری جزو سابقه پرداخت حق بیمه محسوب می‌شود

کدخبر: 2015722

پرداخت غرامت دستمزد یکی از انواع حمایت‌های تأمین اجتماعی است که از سوی این سازمان به بیمه‌شدگانی که به سبب بیماری یا آسیب‌های ناشی از حادثه، به‌طور موقت قادر به کار نیستند، پرداخت می‌شود.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، بر این اساس، بیمه‌شدگانی که تحت معالجات پزشکی یا درمان‌های توان‌بخشی قرار می‌گیرند، چنانچه برحسب تشخیص پزشک معالج، به‌طور موقت قادر به کار نباشند، استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهند داشت .

نداشتن اشتغال به کار در ایام بیماری، دریافت نکردن مزد یا حقوق، عدم قطع رابطه کارگر و کارفرمایی قبل از شروع بیماری، تائید مدت استراحت بیمه‌شده توسط پزشک معالج یا شورای پزشکی تأمین اجتماعی و عدم بازخرید، استعفا یا اخراج بیمه‌شده در ایام بیماری، شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری است .

گفتنی است، برای مدت پرداخت این نوع غرامت، محدودیت زمانی و تعداد دفعات وجود ندارد و تا زمانی که بیمه‌شده برحسب تشخیص سازمان تأمین اجتماعی قادر به کار نباشد و به‌موجب قوانین این سازمان، ازکارافتاده شناخته‌نشده باشد، پرداخت غرامت دستمزد ادامه می‌یابد و مدت دریافت آن جزو سابقه پرداخت حق بیمه محسوب می‌شود .

غرامت دستمزد بیمه‌شده‌ای که براثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای قادر به کار نباشد و یا براثر بیماری عادی در بیمارستان بستری شود، از اولین روز محاسبه و پرداخت می‌شود .

بر اساس مقررات، درصورتی‌که بیمه‌شده براثر بیماری عادی قادر به کار نباشد و به‌صورت سرپایی درمان شود، غرامت دستمزد از روز چهارم محاسبه و پرداخت می‌شود .

قابل‌ذکر است، درصورتی‌که بیماری بیمه‌شده در ادامه بیماری قبلی باشد و یا بیمه‌شده ابتدا به‌صورت سرپایی درمان و بعد بستری شود و همچنین در مورد جانبازان انقلاب اسلامی که بیمه‌شدگان براثر بیماری عادی قادر به کار نیستند و در بیمارستان نیز بستری نمی‌شوند، غرامت دستمزد ایام بیماری از روز اول محاسبه و پرداخت می‌شود .

بیمه‌شدگان واجد شرایط برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری باید گواهی پزشکی خود را به شعبه تأمین اجتماعی ارائه کنند. گواهی پزشکی برحسب مدت استراحت بیمه‌شده توسط مراجع مربوطه تائید می‌شوند .

چنانچه مدت استراحت بیمه‌شده در هر نوبت از 7 روز بیشتر نباشد یا در طول سال 15 روز یا کمتر باشد تائید آن توسط پزشک معالج کافی خواهد بود و درصورتی‌که مدت استراحت بیش از 15 روز در سال و کمتر از 60 روز باشد، باید به تائید پزشک معتمد سازمان برسد .

گفتنی است، درصورتی‌که مدت استراحت بیمه‌شده 60 روز و بیشتر در سال باشد، باید به تائید شورای پزشکی تأمین اجتماعی برسد .

میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه‌شدگان بر اساس آخرین مزد یا حقوق روزانه آنان پیش از وقوع بیماری محاسبه می‌شود .

لازم به ذکر است، برای دریافت این نوع غرامت بیمه‌شده باید اصل دفترچه درمانی و گواهی پزشکی معتبر را به شعبه سازمان تأمین اجتماعی ارائه کنند.

ارسال نظر: