جانشین فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران خبر داد

حضور ۵۰۰ هزار نفری پلیس و دستگاه‌های امدادی در طرح نوروزی/ ناجا مصوبه دیوان عدالت را اجرا می‌کند

کدخبر: 2016437

جانشین فرمانده ناجا با توجه به ابطال مصوبه افزایش جرایم رانندگی از سوی دیوان عدالت اداری گفت: وظیفه ناجا اجرای قوانین است و ما ملزم هستیم که قوانین را اجرا کنیم و درصورتی‌که مصوبه‌ای تائید شود حتماً آن را اجرا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، سردار اسکندر مؤمنی در حاشیه یازدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران راهنمایی و رانندگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم سفرهای نوروزی کاهش تصادفات در این ایام است باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود چراکه در این ایام مردم بعضاً پیش از یک‌بار به سفر می‌روند .

وی افزود:‌500 هزار نفر از همه دستگاه‌ها در طرح نوروزی با پلیس راهور در تأمین امنیت جاده‌ها و کاهش سوانح و حوادث همکاری می‌کنند .

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در درجه اول آرامش و حضور گسترده مأموران ناجا در تمام جاده‌ها و همچنین آمادگی دوربین‌ها و دستگاه‌های هوشمند دارای اهمیت است چراکه مردم در سفر آرامش می‌خواند و نباید اجازه داد عده‌ای قانون‌شکن آرامش مردم را بر هم بزنند .

وی افزود: همه تمهیداتی که در طرح نوروزی پیش‌بینی‌شده است لازم بوده اما کافی نیست و شرط کافی مشارکت مردم در اجرای قوانین و جلوگیری از شتاب و عجله در سفر نوروزی می‌باشد .

سردار مؤمنی اذعان داشت: با رعایت قانون و احترام به آن مردم می‌توانند سفر خوب و خوشی را در ایام تعطیلات نوروزی برای خود و دیگران رقم بزنند .

وی بابیان اینکه رانندگان به چشمان خسته خود هم اعتماد نکنند گفت: هرگز باحالت خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنید و سبقت و سرعت که عامل دوم بعد از خواب‌آلودگی در وقوع تصادفات است رعایت شود .

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خودروها اگر کیفیت ندارند توسط پلیس شماره‌گذاری می‌شوند گفت: پلیس دارای اختیاراتی است اما درزمینهٔ شماره‌گذاری خودروهای پلیس اختیارات مطلق ندارد و خودروهایی که کیفیت آن توسط سازمان محیط‌زیست و استاندارد تائید شده باشد شماره‌گذاری می‌شود و حتی مواردی بوده که به دلیل عدم کیفیت شماره‌گذاری نشده است .

وی ادامه داد: درزمینهٔ نصب ABS ، کیسه هوا و همچنین استاندارد یورو 4 تا جایی که قانون اجازه داد خودروهایی که فاقد این موارد بودند شماره‌گذاری نشد چراکه جان انسان‌ها برای ناجا از هر چیزی مهم‌تر است .

سردار مؤمنی اذعان داشت: کیفیت و رقابت و نظارت توأم باهم باید افزایش یابد اما متأسفانه نظارت بسیار ضعیف است درحالی‌که باید کیفیت ارتقاء یابد تا مشتری جذب شود و بازارهای منطقه برای فروش خودروهای نیز انتخاب شود .

این مقام ارشد انتظامی افزود: خودروسازان، صنایع دستگاه‌های نظارتی باید فعالیت خود را درزمینهٔ افزایش سطح استانداردها گسترش دهند چراکه نباید استاندارد خودروها مربوط به 60 سال پیش باشد .

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: تا زمانی که رقابت و نظارت وجود نداشته باشد و فقط موضوع انحصار مطرح باشد کیفیت خودروها مناسب نخواهد و دو مشکلات در این زمینه رفع نمی‌شود .

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مصوبه هیئت دولت دز زمینه افزایش جرائم رانندگی از سوی دیوان عدالت ابطال‌شده ناجا آیا این قانون را اعمال خواهد کرد یا خیر گفت: وظیفه ناجا اجرای قوانین است و ما ملزم هستیم که قوانین را اجرا کنیم و درصورتی‌که مصوبه‌ای تائید شود حتماً آن را اجرا می‌کنیم .

وی بابیان اینکه مصوبه هیئت دولت در خصوص افزایش جرائم رانندگی ملزم و مکلف است تا اجرا شود گفت: قانون ملزم کرده که هر سه سال یک‌بار قوانین راهنمایی و رانندگی تغییر دهد تا قدرت بازدارندگی آن حفظ شود و دولت مکلف بود که این قانون مشخص را اجرا کند .

سردار مؤمنی خاطرنشان کرد: از میان 170 کد تخلف 40 کد تخلف بیشترین عامل تصادفان بود و پلیس هدف و کارهایش برای کاهش سوانح و حوادث و کشته‌ها در کشور به‌خصوص جاده‌ها است .

وی افزود: مصوبه هیئت دولت درزمینهٔ افزایش جرائم رانندگی بلاتکلیف و بر زمین‌مانده است و از سال 89 تاکنون قانون در این زمینه تغییری نکرده است و همین موضوع باعث می‌شود تا قدرت بازدارندگی پایین آمده و نتیجه کار آن‌طور که ناجا انتظار دارد نباشد.

سردار مؤمنی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: پلیس ناجا از طریق مجلس دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه در حال پیگیری مصوبه هیئت دولت درزمینهٔ افزایش جرائم راهنمایی و رانندگی است .

این مقام ارشد انتظامی ضمن درخواست از مجلس و نمایندگان مردم در خصوص تغییر قوانین راهنمایی گفت با توجه به حساسیتی که قوانین راهنمایی و رانندگی دارد از مجلس می‌خواهیم تا مصوبه هیئت دولت که عین قانون است نسبت به آن توجه کنند و هر موضوعی درزمینهٔ راهنمایی و رانندگی را به قانون موکول نکنند .

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر امضای تفاهم‌نامه بین ناجا با بیمارستان مسیح دانشوری و مهم‌ترین بحث این تفاهم‌نامه گفت: کار در پلیس راهنمایی و رانندگی ایثار است و مأموران پلیس راهور همیشه در معرض انواع خطرها هستند و این تفاهم‌نامه در رابطه با حفظ جان انسان‌ها صورت گرفته و طرح اهدای عضو می‌تواند در این زمینه پیش‌قدم باشد .

ارسال نظر: