رئیس جهاد دانشگاهی در دیدار با اصحاب رسانه عنوان کرد:

اغلب پروژه‌های جهاد دانشگاهی به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاده‌اند

کدخبر: 2051112

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به رکود اقتصادی و مشکلات کشور، گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات مالی تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه‌های ما به تعویق افتاده است که ما معتقدیم این مشکلات با توسعه سیاسی حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت سی و ششمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی با اصحاب رسانه برگزار شد به توضیحاتی درباره آخرین اقدامات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی پرداخت .

وی در گزارشی به عملکرد مدیریتی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی را تدوین نموده‌ایم که در حال حاضر به دنبال تأمین منابع برای اجرای این برنامه هستیم . ما در نظر داریم برای تأمین این منابع از منابع استانی در استان‌ها و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده نماییم .

طیبی در ادامه به تدوین سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع کشور اشاره کرد و گفت: طبق دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشته‌ایم تصمیم گرفتیم نقشه‌ای را تدوین کنیم در راستای اجرای سند چشم‌انداز جامع کشور که این سند یک سال و نیم پیش تدوین‌شده است و ما منتظر هستیم که مأموریت‌هایی برای اجرایی شدن این سند به ما ابلاغ شود .

وی در ادامه به تشکیل پنج مجتمع و پنج برند ملی توسط جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت‌: ما معتقدیم که هیچ مشکلی در کشور برای تولید نداریم، ما پنج برند ملی در حوزه‌های الکترونیک، شیمی، داروهای نوترکیب، آب‌شیرین‌کن‌ها و کشاورزی راه‌اندازی کرده‌ایم. در حال حاضر مهم‌ترین پروژه‌ای که می‌توانیم هم سو با آن اقدام کنیم حمل‌ونقل ریلی است. ما تمایل داریم بخش خصوصی نیز در مشارکت با ما در اجرایی شدن این پروژه‌ها همکاری نماید اما مدیران بخش خصوصی از واردات بی‌رویه مشابه محصول داخلی نگران هستند که برای این نیز مذاکراتی را داشته‌ایم .

طیبی در ادامه با اشاره به بخش پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: فاصله بین بیان توانمندی تا عقد قرارداد بسیار زیاد است و این باعث می‌شود تا زمان عقد قرارداد نیروهای زیادی را از دست بدهیم . در حوزه نیروی انسانی با توجه به رکود اقتصادی به نسبت به سال 93 رشد 3/4 دهم درصدی را داشته‌ایم، همچنین ما در حال حاضر یک هزار و 504 نفر پژوهشگر داریم.

همچنین در سال گذشته به نسبت سال 93 رشد 90.4 دهم درصدی را در افزایش قراردادها داشته‌ایم. ما در سال گذشته توانسته‌ایم یک هزار و 695 مقاله تولید کنیم که از این تعداد 299 مقاله در مجلات ISI و بین‌الملل به چاپ رسیده است .

لازم به ذکر است که در سال گذشته 47 عنوان کتاب جدید را چاپ نموده‌ایم .

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مشکلات مالی جهاد دانشگاهی گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات مال تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه‌های ما به تعویق افتاده است .

طیبی در ادامه با اشاره به برخی از پروژه‌هایی که از سال گذشته تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند گفت: پروژه‌هایی را در راستای تأمین تجهیزات در حوزه نفت و پزشکی داشته‌ایم .

همچنین در حال حاضر طرح‌های جدیدی را همچون تولید دو دارو در حوزه داروهای گیاهی در دست اجرا داریم که از وزارت بهداشت نیز مجوز گرفته‌ایم. یکی از این داروها مربوط به درمان بیماری‌های گوارشی با منبع ناشناخته است و دیگری مربوط به درمان بیماری آلزایمر است .

پروژه دیگری که مربوط به مبتلایان به سرطان پستان است را به اجرا رسانده‌ایم. در این پروژه کیتی را تولید نموده‌ایم که تشخیص می‌دهد مبتلایان به سرطان پستان پس از عمل نیاز به شیمی‌درمانی دارند یا خیر که این طرح از مرحله آزمایشگاهی به مرحله اعتبارسنجی رسیده است .

طیبی با اشاره به پروژه موفق دیگری که در جهاد دانشگاهی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ر رئیس‌جمهور به سرانجام رسیده است گفت: نرم‌افزاری را طراحی نموده‌ایم که تشخیص می‌دهد پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی تا چه حد مورداستفاده واقع‌شده‌اند. درواقع این نرم‌افزار تشخیص می‌دهد که یک مقاله تا چه حد مورد سرقت علمی واقع‌شده است.

طیبی در ادامه اظهاراتش اشاره کوتاهی به حوزه آموزش کوتاه‌مدت داشت و گفت: تاکنون 568 هزار و 300 نفر را به‌صورت فراگیر جذب نموده‌ایم و 9 قرارداد با دستگاه‌های اجرایی کشور داشته‌ایم. در جهاد دانشگاهی 40 درصد از آموزش‌ها برای دستگاه‌های اجرایی کشور و 60 درصد برای فراگیران آزاد صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بومی‌سازی آموزش زبان انگلیسی گفت: با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره آموزش زبان انگلیسی طرحی را آغاز نموده‌ایم که در این طرح با توجه به فرهنگ و زبان فارسی و توجه به فرهنگ کشورهای غربی کتاب‌هایی را چاپ نموده‌ایم که در این کتاب‌ها آموزش زبان انگلیسی را به‌گونه‌ای دیگر توضیح داده‌ایم و خوشبختانه این کتاب‌ها موردتوجه ناشران خارجی قرارگرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پایان با اشاره به مشکلات حوزه پژوهش و فناوری گفت: ما معتقدیم که در حوزه آموزش و فرهنگ مشکلی نداریم اما در حوزه پژوهش و فناوری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که اعظم این مشکلات اقتصادی هستند. ما معتقدیم که مشکلات مادی و اقتصادی کشور با توسعه سیاسی حل خواهد شد در همین راستا به نظر ما تشکیل دو حزب سیاسی قوی اصولگرا و اصلاح‌طلب میانه‌رو گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود. مطمئناً این دو حزب به دلیل محبوبیتشان در بین مردم می‌توانند با حضور کافی و برنامه‌های اصولی و البته معتدل و با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مشکلات زیادی را در کشور حل نمایند.

ارسال نظر: