وزیر آموزش و پرورش:

بیش از ۸ هزار دانش‌آموز عراقی در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند

کدخبر: 2060149

وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در کشور عراق رخ داده بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ دانش آموز عراقی در مدارس ایرانی تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم دیدار رسمی با دکتر محمد اقبال عمر الصیدلی وزیر تربیت عراق اظهار کرد:کشور ایران و عراق دارای تمدن و فرهنگی دیرینه هستند و همچنین همجوار بودن کشور عراق با ایران سبب شده تا در زمینه تحکیم مبانی فرهنگی و تمدنی بتوان روابطی تاثیرگذار داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 13 میلیون دانش آموز در بیش از 105 هزار مدرسه با در اختیار داشتن غریب به یک میلیون معلم در حال کار و فعالیت هستند.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران دارای تجربیات بسیاری در زمینه تحول در نظام آموزشی است و می تواند این تجربیات را در اختیار عراق قرار دهد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید نظام تعلیم و تربیت بر اساس فلسفه اسلامی شکل می گرفت و بر همین اساس حدود 10 سال مطالعه صورت گرفت و سند تحول نظام آموزشی انجام شد.

وی اذعان داشت: در حال حاضر در شهرهای کربلا، نجف، بصره، اربیل و بغداد مدارسی را داریم اما در طول سالهای اخیر ساختمان های برخی از این مدارس از بین رفته و برخی از زمین هایی که مدارس در آنها فعال بودند به جاهای دیگری واگذار شده است.

فانی در ادامه این مطلب افزود: یکی از خواسته های ما از دولت عراق این است که معادل زمین هایی که به قسمت های دیگر واگذار شده را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم مدارسی را برای ایرانیان مقیم عراق احداث کنیم.

وی اظهار کرد:‌آموزش و پرورش کشور ایران آمادگی دارد تا در زمینه های آموزش نیروی انسانی، ساخت و ساز مدارس، تالیف کتب درسی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی در اداره مدارس با آموزش و پرورش کشور عراق همکاری کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:‌ در زمینه سواد آموزی بزرگسالان نیز دارای تجربیات بسیاری هستیم و در این عرصه نیز می توانیم با کشور عراق همکاری های لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وسایل آموزشی و فیلم های آموزشی در حوزه آموزش نقش موثری دارد، تصریح کرد:‌ شرکتی تحت عنوان صنایع آموزشی در زمینه وسایل آموزشی داریم که می توانیم در این عرصه نیز وسایل آموزشی مورد نیاز را برای کشور عراق را از طریق این شرکت تامین کنیم.

فانی با بیان اینکه راه استقلال و آزادی کشورها توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است، افزود: در کشور ایران دانشگاه شهید رجایی وجود دارد که مبادرت بع تربیت نیروی انسانی برای هنرستان های فنی و حرفه ای می کند.

37 درصد دانش آموزان درمدارس فنی و حرفه ای تحصیل می کنند

وی خاطر نشان کرد:‌حدود 37 درصد دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌با توجه به اینکه ازدواج زنان ومردان ایرانی و عراقی صورت گرفته است نیاز تاسیس مدارس بین الدولی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌در تغییرات نظام آموزشی ممکن است معلمان، ‌اولیای دانش آموزان، مدیران مدارس مقاومت کنند و بر همین مبنا توجیه این افراد قبل از تغییرات نظام آموزشی امری مهم و ضروری به شمار می رود.

فانی با بیان اینکه برای هر تحولی باید زیر ساخت های آن تحول فراهم شود، گفت: در 30 سال قبل 11 درصد دانش آموزان به مدارس فنی و حرفه ای می رفتند و دیگرامکان ادامه تحصیل بعد از دیپلم را نداشتند اما بعدها برای این افراد امکان ادامه تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ایجاد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: توجه به ادامه تحصیل دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش در دانشگاه ها سبب شد تا تعداد دانش آموزان مشغول تحصیل از رقم 11 درصد به 37 تا 38 درصد افزایش یابند.

ارسال نظر: