توصیه های ایمنی مدیریت بحران به استانداران برای محرمی بدون حادثه

کدخبر: 2119368

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درآستانه ماه محرم و آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... حسین (ع)،در نامه‌ای دستورالعمل ایمنی تکایا و مساجد را برای اجرا درکشور به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در آستانه ماه محرم و آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان در نامه ای، دستورالعمل ایمنی تکایا و مساجد را برای اجرا درکشور به استانداری های سراسر کشور ابلاغ کرد.

در نامه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به استانداران سراسر کشور آمده است: با توجه به شروع ماه محرم، ايام سوگواری سالار شهيدان حضرت اباعبدا...حسین(ع) و احتمال وقوع حوادث مختلف از جمله حادثه آتش سوزی در محل مساجد و تكايا، بدینوسيله موارد ايمنی به منظور ارتقاء ايمنی اماكن عمومی و اجراء در كل كشور اعلام می شود.

اهم توصیه های ایمنی ذکر شده در این دستورالعمل در زمینه های استفاده از برق و انشعابات، وسایل گرمایشی، انبار و آبدارخانه، راه های خروج، سامانه اعلام حریق و آتش نشانی به این شرح است:

۱- استقرار بنا های تجمعی درهمه موارد باید به نحوی باشد که در های اصلی ورود و خروج آن ها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.

۲- راه های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان تمام متصرفان باشد.

۳- در فضا های تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه ها، مساجد، حسینیه ها ، نمازخانه ها به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو درب خروج دور از هم، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجی و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر چهار خروجی پیش بینی شود.

۴- رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات وادوات برقی ازموادومصالح قابل اشتعال (پرده-فرش-تابلو و غیره) الزامی است.

۵- هر فیوز برق باید استاندارد بوده واستفاده ازفیوز های تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود، همچنین اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.

۶- استفاده از لامپ های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است.

۷- قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد وسالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

۸- درصورت استفاده ازبخاری های نفتی باید قبل از پرکردن منبع سوخت، اقدام به خاموش کردن آن کرد.

۹- دراخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً از شیلنگ های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

۱۰- رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال (پشتی-فرش- پرچم و غیره) الزامی است.

۱۱- درقسمت طبخ ، حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود.

۱۲- در تمام قسمت ها به ویژه محل طبخ غذا، حتماً باید به اندازه کافی کپسول های آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآن ها آشنا باشند.

۱۳- از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود.

۱۴- درصورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندر های گاز، مکان مناسب خارج از فضای عمومی درنظر گرفته شود.

۱۵- کفراژبندی (سازه غیرمقاوم) باید به نحوی محاسبه شود که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته می شود داشته و به وسیله سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار شود. به طوری که در صورت وزش تند باد، امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

۱۶- درصورت استفاده از بخاری های گازی و پس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آن ها مراقبت شود که شیرفلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه ها و آسیب های فیزیکی قرار نگیرد.

۱۷- قبل از بهره برداری ازدستگاه حرارت زا مانند بخاری ها، سیستم حرارت مرکزی و دودکش را نظافت و از بازبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند.

۱۸- دودکش ها درناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا ازافتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوران هوا در زمان وزش تندباد ها مصون باشند.

۱۹- دودکش نباید درمجاورت پرده ومواد قابل اشتعال قرار گیرد و ازمحل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.

۲۰- ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری بوده و باید به نحوی طراحی و نصب شودکه امکان پوشش دهی لازم را به تمام نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل، تعیین وحداقل برای مدت (۱۵ دقیقه) درنظر گرفته شود.

۲۱- نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه ها که به صورت دائمی است، الزامی است.

۲۲-رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخش ها با توجه به شرایط کم آبی

۲۳-نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبار های پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم های برق رسانی و گاز رسانی

۲۴-رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت به ویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: