آموزش عالی در خرداد ۹۶؛

راه اندازی سامانه انتظامی در وزارت علوم/ ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان به صورت الکترونیکی

کدخبر: 2183815

حوزه آموزش عالی در خرداد ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری با مهم ترین اخبار نخستین سال 96 آشنا شوید.

حمایت دانشگاه تهران از دانشجویان کم بضاعت

محمود کمره ای رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران گفت: بنیاد توانسته است بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران را در طی ۲ سال بورسیه کند و این بورسیه شامل دانشجویان دوره کارشناسی می شود که معدل بالای ۱۷ داشته اند و ماهانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بدون دریافت هیچ تعهدی به این دانشجویان کمک می کند.

وی بورس دانشجویان کم بضاعت این دانشگاه را از برنامه های آتی بنیاد عنوان کرد و گفت: بورسیه فوق تنها شامل دانشجویانی می شد که از نظر وضعیت تحصیلی برتر بودند، درواقع به دنبال تشویق این دانشجویان در فعالیت های آموزشی دانشگاه تهران بودیم، اما براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر داریم دانشجویانی که از نظر مالی در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارند نیز مورد حمایت های بنیاد قرار گیرند.

ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان به صورت الکترونیکی

ابوالحسن ریاضی معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: در حال حاضر با راه اندازی این سامانه از این پس تمامی خدماتی که سازمان امور دانشجویان به دانشجویان ارائه می کند به صورت الکترونیکی باشد.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: از این پس خدماتی نظیر خرید مدارک دانشجویان، انتقال و مهمانی دانشجویان ، انتقال دانشجویان از خارج به داخل، صدور گواهی نامه های اشتغال به تحصیل، تایید نظام وظیفه و سایر خدمات این اداره به صورت طرح الکترونیکی خدمات ارائه می شود.

پذیرش دانشجوی آلمانی در دانشگاه فنی و حرفه ای از مهر ماه

ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: به نظر می رسد دانشجویان خارجی متقاضی حضور در ایران و در دانشگاه فنی و حرفه ای هستند با این وجود بررسی تمام این مسایل برعهده وزارت علوم است و در صورتی که این وزارتخانه مجوز صادر کند اقدامات برای جذب دانشجو ی خارجی در دانشکده های همجوار با مرز انجام می شود. شمس تصریح کرد: هیات های دانشگاهی که تاکنون به ایران آمده اند از این دانشگاه نیز بازدید کردند که در این بازدید ها زمینه اجرای دوره های مشترک این دانشگاه با دیگر دانشگاه های جهان بررسی شده است.

گام های بلند دانشگاه امیرکبیر در زمینه ماموریت گرایی کردن دانشگاه

احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: ماموریت گرایی از مصادیق ساماندهی به نظام آموزش عالی است و در این راستا، گام هایی خوبی تاکنون برداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سه رکن برنامه ششم توسعه پیشتازی در زمینه تولیدات علمی واقعی است بیان داشتند: خوشبختانه با تلاش موسسات و مراکز آموزش عالی کشور در سال های اخیر ارتقاء و پیشرفت خوبی در زمینه تولیدات علمی انجام گرفته که این موضوع مرهون تلاش های بی نظیر اعضاء هیات علمی و مدرسین دانشگاه هاست.

جذب ۷۰ درصدی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای به بازار کار

ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای گفت:در این دانشگاه بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند و اکنون نیز این درصد در بعضی از مراکز به بالای ۷۰ درصد رشد داشته و دانشجویان ما شاغل شده اند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز ما در این دانشگاه کمبود ظرفیت است و توانمندی های دانشجویان این دانشگاه در رونق بازار کسب و کار خیلی بالا است.

شمس افزود: روالی که ما در این دانشگاه در پیش گرفته ایم راه اندازی ستاد اشتغال و توسعه ای کار است و ما از افرادی که در صنعت حضور چشمگیری دارند دعوت و امیدواریم با راه اندازی ستاد تولید و اشتغال تحول بسیار خوبی را در کوتاه مدت در زمینه اشتغال در این دانشگاه شاهدباشیم.

راه اندازی سامانه انتظامی در وزارت علوم

حسن عابدی جعفری مسئول دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیات علمی گفت: برنامه داریم سامانه ای در حوزه انتظامی با حمایت مجموعه فناوری اطلاعات وزارت علوم راه اندازی کنیم.

وی افزود: اداره این مجموعه ۱۴۰ واحدی در سراسر کشور نیازمند سامانه سپاری است و یک سامانه در حوزه اداری با حمایت هیات های نظارت در حال اجراست و سامانه ای دیگر نیز در حوزه انتظامی در آینده ای نزدیک با حمایت مجموعه فناوری اطلاعات وزارت علوم راه اندازی می شود.

مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه تهران نیازمند بودجه عظیمی است

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران گفت: نگرانی عمده ما بحث ساختمان موزه ها و مقاوم سازی آنهاست. نوسازی، بهبود عملکرد و مقاوم سازی موزه ها، بودجه عظیمی می خواهد.

وی ادامه داد: اینکه دانشگاه تهران موزه های نسل سوم و چهارم را پایه ریزی کند، برای کشور مفید خواهد بود. موزه های موجود را نیز می توان به موزه های نسل جدید تبدیل کرد.

رییس دانشگاه تهران اضافه کرد:کلنگ این ساختمان در سال ۹۳ زده شد و هدف اصلی تاثیر فراوان بر رفتارهای فردی و اجتماعی با ارتقای میزان یادگیری نسل ها، یادگیری بسیار فراتر از آموزش رسمی و فراتر از سرگرمی و امکان تجربه مستقیم با پدیده های فیزیکی است.

واحدهای کارآموزشی رشته های فنی به ۶ واحد افزایش یافت

محمد فرهادی وزیر علوم گفت: تعداد واحدهای کارآموزی رشته های فنی به ۶ واحد درسی افزایش یافته است.

مشارکت خیرین در آموزش عالی در واقع مشارکت برای توسعه کشور است، زیرا نیروی انسانی که مهم ترین منبع توسعه است در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تربیت می شوند و اداره امور کشور را برعهده می گیرند.

وزیر علوم با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای تاسیس و تجهیز آزمایشگاه های علمی مرجع در نقاط مختلف کشور، بر ضرورت مشارکت خیرین در تاسیس این مراکز تاکید کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: