وزارت بهداشت در مرداد ۹۶؛

از چاقی ۳۰ میلیون ایرانی تا ارائه خدمات بیمه سلامت تنها در مراکز دولتی

کدخبر: 2183841

حوزه سلامت در مرداد ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سال ۹۶ با همه خوبی ها و بدی ها به اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد های بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد های بسیاری بود که در این بسته خبری می توانید مهم ترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ از چاقی ۳۰ میلیون ایرانی تا ارائه خدمات بیمه سلامت تنها در مراکز دولتی را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد

پس از کش و قوس های بسیار و شایعه پراکنی در مورد وزیر شدن هاشمی به عنوان وزارت بهداشت، رئیس جمهور او را به عنوان وزیر بهداشت دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرد و نمایندگان خانه ملت به هاشمی رای اعتماد دادند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی با کسب 253 رأی از مجموع 288 رأی اخذ شده از نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ، رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم کسب کرد.

هاشمی مهم ترین برنامه خود در دولت دوازدهم را تداوم و ارتقای طرح تحول سلامت در قالب برنامه ششم توسعه اعلام کرد و ماموریت اصلی وزارت بهداشت در در دولت دوازدهم را توجه به "پیشگیری" از طریق استقرار نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرده است.

افتتاح نخستین کلینیک تخصصی بیماری های نادر در کشور

بیماران نادر به خدمات تخصصی نیاز دارند و یکی از مشکلات آنها کمبود مراکز تخصصی است، در همین راستا کلینیک تخصصی بیماران نادر افتتاح شد.

على داوودیان رئیس بنیاد بیمارى هاى نادر ایران عنوان کرد: بنیاد بیماری های نادر عضو رسمی بنیاد بیماری های نادر آسیا و بیماری های نادر اتحادیه اروپا است و در تاریخ 5 مرداد 95 به پیشنهاد ایران بنیاد بیماری های نادر سازمان ملل شکل گرفت که در انتهای جلسه مصوب شد که مسئولیت دبیرخانه علمی بنیاد بیماری های نادر با کشور ایران باشد. اولین جلسه بنیاد بیماری های سازمان ملل تشکیل شده و دومین جلسه آن در آبان ماه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: حدود 580 کارمند در کل کشور برای خدمت رسانی به بیماران نادر آماده هستند کلینیک تخصصی خدمات حمایت درمانی نادر با فعالیت 16 پزشک در حوزه های مختلف از امروز مشغول به کار شد این کلینیک از 8 صبح تا 22 شب و حتی جمعه ها دایر است و همه خدمات این مرکز رایگان است بنابراین به نوبه خود شبیه این کلینیک در کشور وجود ندارد زیرا این مرکز، با مشارکت مردمی محض است.

پوشش ۸۵ درصدی خدمات مشاوره ژنتیک در ایران

محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: برای نوزاد نارس، برنامه بستری در بخش های مراقبت ویژه با هدف پیشگیری از عوارض تکاملی و عصبی نوزادان پر خطر در بیمارستان ها و مراکز درمانی منتخب اجرا می شود. این برنامه در حال حاضر در 31درصد بخش های مربوطه اجرا می شود و در حال گسترش به 50 درصد بیمارستان های کشور است.

وی گفت: همچنین غربالگری در زمان ازدواج بیماری تالاسمی ، به تمامی بیماری های ژنتیک قابل غربالگری در زمان ازدواج مانند هموفیلی، دوشن، تالاسمی ماژور، بیماری های متابولیک ارثی، ناشنوایی و نابینایی ارثی و غیره گسترش یافته و اجرایی شده است که با انجام اقدامات فوق میزان بروز بیماری های ارثی ژنتیکی و ناهنجاری های بدو تولد در کشور در حال حاضر به 44 در یک هزار تولد زنده و میزان بروز تالاسمی به یک در 10 هزار تولد زنده کاهش یافته است.

مطلق درمورد توسعه زیر ساخت های برنامه ژنتیک اجتماعی گفت: در نظام سلامت با توسعه کمی و کیفی خدمات و از طریق ارتقای پوشش آموزش پزشکان مشاور ژنتیک، مشاوره ژنتیک به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی اذغام شده و در نتیجه به فراهم شدن خدمت مشاور ژنتیک برای تمام جمعیت کشور در قالب شبکه های بهداشتی انجامیده است.

۲۹ میلیون نفر در کشور مبتلا به چاقی هستند/ تدوین برنامه پنج ساله برای کاهش ابتلا به اضافه وزن

شیرین حسنی رنجبر معاون مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی اظهار کرد: به دلیل تغییر تغذیه افراد حدود ۲۹ میلیون نفر جمعیت کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند و همین مسئله باعث بروز مشکلات متعددی در افراد شده و هزینه های هنگفتی را در حوزه سلامت به کشور وارد می کندو به همین خاطر باید پیش بینی های لازم را در خصوص کاهش وزن و تغییر سبک زندگی انجام داد.

حسنی عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا چاق هستند و این افراد معمولا دچار اختلالات تنفسی ، کلیوی و سکته های قلبی و مغزی می شوندو همین مسئله سبب کاهش کیفیت زندگی آن ها می شود و سازمان بهداشت جهانی در زمینه اضافه وزن مردم و کم تحرکی آنها هشدار های بسیاری ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: بر اساس چشم انداز ۵ ساله این مرکز برنامه ریزی خوبی برای آموزش و پیشگیری از چاقی در بین جوانان و نوجوانان کرده است تا از بروز عوارض ناشی از اضافه وزن در مردم کشورمان در آینده ای نزدیک جلوگیری شود.

اسامی منتخبان هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی تهران اعلام شد

پس از اما و اگرها و ملغی شدن انتخابات الکترونیک نظام پزشکی، این انتخابات به صورت حضوری برگزار شد و اعضای سازمان نظام پزشکی انتخاب شدند.

هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی ، صبح جمعه 30 تیرماه از ساعت هشت صبح به شیوه حضوری و الکترونیکی آغاز و 250 هزار نفر واجد شرایط رای دهی از 6گروه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسیه های پروانه دار در آن شرکت کردند.

در ابتدا قرار بود این انتخابات به شیوه الکترونیکی هم برگزار شود اما به دلیل بروز مشکلات رای گیری الکترونیک از سوی وزارت بهداشت لغو و رای گیری به صورت حضوری انجام شد.

آغاز ارائه خدمات بیمه سلامت فقط در مراکز دولتی از فردا/سرانه بیمه شدگان سلامت ۲۹ هزار تومان در سال ۹۶

در سال ۹۶ آن دسته از افرادی که رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، بر اساس مصوبه بیمه سلامت برای دریافت خدمات باید به مراکز دولتی مراجعه کنند.

محمد جواد کبیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: از ابتدای مرداد ماه امسال بر اساس مصوبه دولت، تمام بیمه شدگان همگانی خدمات خود را اعم از مراقبت های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را صرفا از مراکز دولتی دریافت می کنند. در پایگاه های بهداشتی درمانی کشور، مراقبان سلامت خدمات اولیه مراقبتی را انجام می دهند و بعد در صورت لزوم به پزشک عمومی ارجاع می شوند. پزشکان عمومی نیز در صورت نیاز افراد را به متخصصان و مراکز درمانی ارجاع می دهند، این مصوبه آغازی بر شکل گیری پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم ظرف شش ماه آینده شاهد توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع باشیم اما درباره بحث دارو استثناء قائل شدیم. بیمه شدگان می توانند داروها را از بخش دولتی و غیر دولتی دریافت کنند. پزشکان طرف قرارداد نیز می توانند در نسخه های بیمه شدگان، دستور دارویی بنویسند. در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه در خصوص برنامه پوشش بیمه روستاییان باید توجه بیشتری شود. در حال حاضر نیز مطالعات و امکان سنجی این برنامه نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم آن را در سطح مراکز دولتی ابلاغ کنیم.

راه اندازى بیمارستان صحرایی در پایگاه قلعه مرغی تهران

سرپرست سازمان اورژانس کشور از نامه نگاری با قرارگاه ثارالله جهت راه اندازى بیمارستان صحرایی در پایگاه قلعه مرغی تهران خبر داد.

پیرحسین كوليوند سرپرست سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: تهران اولين شهری است كه با تمام دنيا از لحاظ وجود موتورلانس قابل قياس است؛ تاكنون ٣٢ پايگاه هوايی اورژانس راه اندازى شده كه به جد به دنبال گسترش آن هستيم؛ از طرفی راه اندازى پايگاه های زيرزمينی نيز پيگيری می شود.

سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود: مترو مكلف شده است تا علاوه بر دادن پايگاه به چند بيمارستان تخصصی تروما در كشور نيز رمپ اختصاصی دهند.سرپرست سازمان اورژانس كشور از نامه نگاری با مقام معظم رهبرى، قرارگاه ثارالله، پدافند غيرعامل وشوراى شهر به منظور بهره بردارى از پايگاه قلعه مرغی برای دسترسی همه جانبه و راه اندازى بيمارستان صحرايی در تهران خبر داد.

اورژانس کشور با کمبود نیرو مواجه است/ زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار باید به ۸ دقیقه کاهش یابد

وزیربهداشت از کمبود نیرو در اورژانس سخن گفت و این کمبود همچنان پابرجاست افزون بر این هاشمی بر کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماان تاکید کرد و با تلاش های صورت گرفته اکنون زمان رسیدن اورژانس به 12 دقیقه رسیده است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درباره توسعه ناوگان اورژانس در کشور اظهار کرد: توسعه ناوگان اورژانس باید تامین و محقق شود و وزارت بهداشت را به سمت یکی از مهمترین اهداف سوق می دهد که طبق آن باید زمان حضور ماموران اورژانس بر بالین بیماران در کمترین زمان ممکن، یعنی کمتر از ۸ دقیقه شود و اگر بتوانیم حتی یک دقیقه از زمان را کم کنیم می توان به طرز قابل ملاحظه ای میزان معلولیت ها، درمان های طولانی مدت، عوارض بعدی بیماری ها و مرگ را کاهش داد.

وزیر بهداشت بیان کرد: با وجود راه اندازی ۳۰ پایگاه اورژانس هوایی، در صورت پیشرفت کار ها و اگر بدخواهان این پیشرفت در خارج از مرز های ایران مانعی ایجادنکنند، انتظار می رود که تا ۵ سال آینده، ۴۵ پایگاه هوایی به مجهز ترین بالگرد ویژه اورژانس تجهیز شود و این همان نسخه کمی برای توسعه اورژانس های ایران است.

راه اندازی ۱۵۰ مرکز غربالگری «سرطان سینه» در کشور/ ۱۱۰۰ مرکز دندانپزشکی تجهیز شدند

سرطان سینه کشنده ترین سرطان در خانم هاست و به همین دلیل باید به غربالگری و پیشگیری از این سرطان توجه ویژه ای کرد.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: قرار است از امروز ۸۰ واحد سیار دندانپزشکی به مناطق محروم اعزام شوند اما آنچه مهم است حضور ماندگار تیم های درمانی برای ارائه خدمت به محرومان در دور افتاده ترین مناطق کشور است.

وی گفت: در طول اجرای طرح تحول یک هزار و 100 مرکز خدمات سلامت دندانپزشکی تجهیز و یک هزار و 400 دندانپزشک به کار گرفته شده اند، از سوی دیگر افراد کمتر از 14 سال ، زنان باردار و شیرده در مناطق محروم خدمات عمومی و تخصصی دندان پزشکی دریافت می کنند.

هاشمی با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان سینه در کشور همچنان نگران کننده است، افزود: راه اندازی ۱۵۰ مرکز غربالگری یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت است که به زودی با اولویت مناطق محروم انجام می شود؛ سرطان سینه به مشکلی جدی در ایران تبدیل شده و از این تریبون ضمن تشکر از همکاری های خیران سلامت از آنها دعوت می کنم در این امر خدا پسندانه شرکت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: