ظریفی آزاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بیمه حق مسلم هر کارگر است/ اقتصاد غیر رسمی، چالش بزرگ بین المللی

کدخبر: 2211507

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار گفت: وظیفه ما به عنوان دستگاه دولتی، شناسایی بخش اقتصاد غیر رسمی است.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه از نظر قانونی تمام مشاغل مشمول حمایت های بیمه هستند، افزود: هرگاه کسی در مقابل دریافت دستمزد برای کسی کار کند، چه با قرارداد رسمی و کتبی، چه به صورت کاملا شفاهی و غیر رسمی باشد، باید بیمه شود.

ظریفی آزاد گفت: بنگاه اقتصادی که فرد در آنجا مشغول به کار است و توسط مراجع قانونی شناخته شده باشد، مثلا شرکتی که دارای کد شناسایی و پرونده مالیاتی باشد و همچنین سازمان تامین اجتماعی به آن کد کارگاهی داده باشد، از دید وزارت کار، بخش رسمی است.

وی تصریح کرد: اگر یک کارگاه هیچ یک از این ویژگی ها را نداشته باشد، غیر رسمی است، اما این دلیل نمی شود که کارگر در آنجا بیمه نشود. مسئله این است که شناسایی کارگاه غیر رسمی برای ما کار دشواری است و ما نمی توانیم آن را شناسایی کنیم. در واقع تا شخصی شکایت نکند یا گزارشی به بازرسی کار ما ارائه نشده باشد، ما مطلع نخواهیم شد که در آن مکان فعالیت اقتصادی در حال انجام است.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت ادامه داد: افرادی که مکان های نامشخص مشغول به کار هستند، ولی مقررات قانونی از جمله بیمه و حداقل دستمزد در موردشان اعمال نشده و در آن مکان مقررات ایمنی و حفاظت فنی و بهداشت کار رعایت نشده، در حقیقت در حقشان اجحاف شده است.

ظریفی آزاد بیان کرد: مشاغل غیر رسمی نه تنها مشمول بیمه هستند، بلکه مشمول رعایت حداقل حقوق هستند و شرایط کار که در قانون کار آمده، در مورد آنها نیز باید رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه چالش ما این است که چگونه با نظارت این مشاغل غیر رسمی را کاهش دهیم، افزود: این چالشی است که در همه دنیا وجود دارد؛ یعنی در حال حاضر این موضوع، یکی از بحث های سازمان بین المللی کار است.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت ادامه داد: هرچه اقتصاد در یک کشور توسعه نیافته تر باشد، متاسفانه بخش اقتصاد غیر رسمی آنها بزرگتر است. بنابر این وظیفه ما به عنوان یک دستگاه دولتی ناظر، این است که تا حد ممکن بخش غیر رسمی را کوچکتر کنیم. البته امکانات وزارت کار برای اینکه بخش اقتصاد غیر رسمی را شناسایی کند و آن را عملا به بخش رسمی منتقل کند، محدود است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، برای کمتر شدن اقتصاد غیر رسمی، سامانه جامع کار را طراحی کرده ایم که ان شاء الله به کمک این سامانه بخش غیر رسمی را شناسایی و حذف خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: