تامین‌اجتماعی حدود ۱۴۰۰ مرکز ارائه خدمات دارد

کدخبر: 2280561

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مجموع ۱۰۰۰ واحد اجرایی در بخش بیمه‌ای داریم و اگر مراکز درمانی را که شامل ۷۷ بیمارستان و ۳۰۱ درمانگاه و دی‌کلینیک است، به آن اضافه کنیم جمعا سازمان تامین‌اجتماعی حدود ۱۴۰۰ مرکز ارائه خدمات در سراسر کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید تقی نوربخش در حاشیه بازدید شریعتمداری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمان تأمین اجتماعی و در جلسه شورای معاونین این سازمان اظهار کرد:اینکه سازمان تامین اجتماعی، اولین دستگاه و سازمانی بوده که پس از انتصاب وزیر محترم، میزبان ایشان است، ناشی از اهمیت این سازمان در حوزه ماموریتی وزارتخانه است که نقشی عمده در کمک به تحقق عدالت اجتماعی و رفاه اجتماعی برای بیش از نیمی از جمعیت کشور دارد.

وی تصریح کرد: سابقه بیمه های اجتماعی در کشور ما به شکل کنونی، به سال 1310 و تاسیس صندوق احتیاط طرق و شوارع باز می گردد که عمدتا خدمات درمانی به حادثه دیدگان ناشی ازکاررا تحت پوشش داشت. طی دودهه بعد وبه تدریج صندوقهای دیگری بااسامی دیگر شکل گرفت اما هسته منسجم سازمان تامین اجتماعی دراردیبهشت سال 1332 در قالب سازمان بیمه های اجتماعی کارگران تشکیل شد.

نوربخش گفت:در مجموع 1000 واحد اجرایی در بخش بیمه ای داریم و اگر مراکز درمانی را که شامل 77 بیمارستان و 301 درمانگاه و دی کلینیک است، به آن اضافه کنیم جمعا سازمان تامین اجتماعی حدود 1400 مرکز ارائه خدمات در سراسر کشور دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود 3 میلیون نفر بدون پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی، تحت پوشش خدمات سازمان هستند و حدود 6 میلیون نفر مستمری بگیر اصلی و تبعی را تحت پوشش داریم. به تعبیری دربخش مستمری بگیران زندگی حدود 6 میلیون نفر از جمعیت کشور با سازمان تامین اجتماعی است. به این افراد هم مستمری ماهانه می پردازیم و هم مسئول تامین و ارائه خدمات درمانی موردنیاز آنان هستیم.

وی ادامه داد: اقدام بزرگی که در سازمان در این ایام انجام شده، این است که به موجب قراردادی که با سازمان بین المللی کار (ILO) منعقد شد، محاسبات بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی متناسب با شاخص های مربوطه به شکل علمی انجام و نتایج آن مشخص شده است.

نوربخش افزود: بخش عمده استراتژی های اقتصادی و اجتماعی کشور، در طی سال ها برخلاف و بدون توجه به اصول محاسبات بیمه ای و قواعد علمی حاکم بر بیمه های اجتماعی بوده است که تاثیرات زیانباری بر منابع و مصارف این حوزه و سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور بر جای گذاشته است.

رضا راعی، قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: تامین اجتماعی بزرگترین و پیچیده ترین سازمان اقتصادی و اجتماعی کشور است که اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی دارد.گردش مالی این سازمان سالیانه 200 هزار میلیارد تومان است که به صورت درآمد هزینه ای و بدون اتکا به نفت و مالیات به خدمت رسانی می پردازد.

وی با بیان اینکه صندوق های بیمه اجتماعی در دنیا توسط کارفرمایان و برای کاهش ریسک ایجاد شده اند، اظهار داشت: برخی افراد صندوق های بیمه ای را مانع توسعه می دانند درحالی که این صندوق ها از عوامل توسعه هستند و در حفاظت از سرمایه انسانی بنگاه ها نقش محوری دارند.

راعی فعالیت توام با برنامه را از ویژگی های اصلی سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: برنامه استراتژیک سازمان با مشارکت تمامی حوزه ها تدوین شده و براساس معیارهای علمی برنامه ریزی، برنامه های عملیاتی نیز طراحی شده است.

قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی توسعه خدمات الکترونیک را از دیگر نقاط مثبت این سازمان برشمرد و گفت: قدیمی ترین سایت IT در این سازمان بوده است و در موقعیت خوبی هستیم.

راعی تقویت ارتباط سازمان تأمین اجتماعی با محیط پیرامونی را از اولویت های این سازمان برشمرد و گفت: تقویت ارتباط موثر با دولت و سایر نهادهای اثرگذار کشور می تواند ارتقاء خدمات سازمان را به همراه داشته باشد.

وی پاکدستی و فعالیت سالم را از دیگر ویژگی های برجسته سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: در این 5 سال کوچکترین خطای مالی در این سازمان توسط نهادهای نظارتی گزارش نشده است.

محمدحسن زدا، معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: ایجاد نظام چندلایه رفاه و تامین اجتماعی از مهمترین اولویت های این سازمان است و لایحه نظام چندلایه تامین اجتماعی در دولت است که امیدواریم پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده وصول منابع و مدیریت مصارف در بخش بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی انجام می شود، گفت: در ماه گذشته 6400 میلیارد تومان حق بیمه دریافت شده است که برای پرداخت مستمری و سایر تعهدات سازمان در قبال جامعه تحت پوشش هزینه می شود.

زدا - نسبت بیمه شدگان به مستمری بگیران را از فاکتورهای مهم برای سازمان های بیمه گر برشمرد و گفت: در بین سازمان های بیمه گر کشور تأمین اجتماعی با ضریب پشتیبانی بالاتر از 5 بهترین وضعیت را دارد.

معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی پذیرش نقش کارفرمایی توسط دولت را از مهمترین مشکلات این سازمان برشمرد و گفت: دولت علاوه بر 3 درصد سهم خود، در بسیاری مشاغل و اقشار تحت پوشش این سازمان، سهم کارفرمایی را نیز برعهده گرفته است که بدهی انباشته دولت به همین دلیل ایجاد می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: