افزایش ۵.۵ برابری میزان چاقی در ایران

کدخبر: 2295554

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دو برابر بودن مصرف قند در ایران نسبت به استانداردهای جهانی خبر داد و گفت: در چهار دهه اخیر میزان چاقی در کشور ما پنج و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا محمد آقاجانی امروز در نخستین روز از سومین کنگره بین المللی تغذیه ایران اظهار کرد: امنیت غذا و تغذیه دارای 4 بعد «دسترسی فیزیکی»، «دسترسی اقتصادی»، «سواد و فرهنگ» و «سلامت» غذا است که اجرای دو مورد آخر آن از وظایف اصلی وزارت بهداشت و فعالان حوزه سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به موضوع سوء تغذیه اشاره کرده و گفت: سوءتغذیه تحت تاثیر دو عامل در افراد ایجاد می شود؛ «کمبود دریافت انرژی و ریز مغذی» و «دریافت بیش از حد انرژی و در نتیجه چاقی» دو عامل موثر در ایجاد سوءتغذیه است.

وی با بیان اینکه در چهار دهه اخیر میزان چاقی در کشور ما پنج و نیم برابر افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: تغذیه نامناسب یکی از مهمترین علل بروز بیماری های غیرواگیر شناخته شده و یکی از دلایل مهم در بروز اینگونه بیماری ها تغییر الگوی تغذیه از غذای سنتی به غذای صنعتیِ شامل سدیم و چربی بالا و فیبر کم است.

آقاجانی در زمینه تغییر الگوی تغذیه با استناد به آمارها جهانی، گفت: آمارها نشان می دهد که متوسط میزان مصرف نمک در ایران در حدود 10.9 گرم در روز است که این میزان دو برابر استانداردهای جهانی است. همچنین میزان مصرف مواد قندی در ایران به طور میانگین 70 گرم در روز بوده این در حالی است که میزان مصرف جهانی 40 گرم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به اتفاقات مهمی که در حوزه تغذیه رخ داده اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان طرح تحول سلامت، «برنامه تغذیه» در اولویت مراکز جامع سلامت (PHc) قرار گرفت؛ بر اساس این برنامه، برای نخستین بار کارشناسان تغذیه، به برنامه مراقبت های بهداشتی اولیه ورود پیدا کرده و برنامه های آموزشی و پیشگیرانه را برای گروه های سنی مختلف اجرا کردند.

آقاجانی با اشاره تاریخچه سازمان های تغذیه در ایران گفت: از سال 1340 انستیتوی تغذیه در کشور راه اندازی شد و امروز به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی، برنامه های متعددی از جمله برنامه های مراقبت غذا وتغذیه، رابطه غذا با بیماری های مزمن، عوامل خطر تغذیه ای در غذاهای صنعتی و جدول تنظیم ترکیبات مواد غذایی را در سطح ملی اجرا کرده است.

وی همچنین به برنامه جامع سلامت غذای کشور اشاره کرد و افزود: این برنامه از سال 1393 با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو در چهار فاز شروع شد. هر فاز، چهار ساله در نظر گرفته شده و قرار است در این فازها سه محور «توامندسازی غذایی برای شناسایی سموم غذا»، «ارتقای کیفیت و سلامت غذا» و «ارتقای فرهنگ تغذیه» اجرایی شود.

اقاجانی درباره فاز اول برنامه جامع سلامت غذا گفت: برای شناسایی سموم با سه کشور هلند، اتریش و مجارستان قراردادهایی با هدف انتقال تکنولوژی، بسته شده است؛ این سموم غذایی شامل فلزات سنگین، تقلب ها در صنایع غذایی به خصوص صنعت آبلیمو و آلاینده های پایدار آلی است همچنین به دنبال توانمندسازی آزمایشگاه های غذایی، میزان مواجه انسان با آفت کش ها و شناساسی آنتی بیوتیک ها، آرسنیک و سایر آلاینده های پایدار در غذا مورد بررسی قرار گرفته است.

هشدار رئیس انجمن تغذیه از ورود افراد غیرمتخصص به رشته تغذیه

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: