معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خبر داد

وجود ۲هزار و ۷۰۰ تشکل ثبت شده در حوزه بانوان

کدخبر: 2311742

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ما پیش از انقلاب ۲۰ تشکل و سمن ثبت شده داشتیم، گفت: اکنون با زمینه‌سازی مقررات و قوانین و فراز و نشیب‌های موجود ۲هزار و ۷۰۰ تشکل و سمن ثبت شده در زمینه بانوان و ۹۰۰ سمن درحیطه محیط زیست در کشورداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی تشکل‌های مردم نهاد شهر تهران گفت: نتایج دستاوردهای نشست‌های برگزار شده حاصل اقدامات سمن‌ها بوده است. امیدواریم بتوانیم اقدامات مناسبی در زمینه رسیدگی به جامعه مدنی داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های دولتی در خصوص حمایت از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم نقش بسیج اجتماعی را در پیشبرد اهداف توسعه‌ای بیشتر ببینیم. این اقدام کار سنگینی است و 6 نشست دیگر در سطح کشور پیش رو داریم که امیدواریم اثرگذار باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: دولت دوازدهم از ابتدای کار خود موضوع توجه به زنان و خانواده و همچنین فعالیت‌های مدنی را در دستور کار خود قرار داد و ما در این زمینه شاهد تحولات بسیار خوبی بوده‌ایم. برای اینکه فضای عمومی و سیاسی کشور در زمینه حضور، مشارکت و نقش بانوان فراهم شود دولت تمام تلاش خود را انجام داده است.

ابتکار با اشاره به اینکه اکنون وارد پنجمین دهه جمهوری اسلامی شده‌ایم، افزود: یکی از شاخص‌ها در گزارش 40 در 40 تحول شرایط بانوان و سمن‌ها است که در مورد آن صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: پیش از انقلاب 20 تشکل ثبت شده داشتیم و در بسیاری از شهرستان‌ها حضور تشکل بانوان بسیار نادر بود. ولی حال با زمینه‌سازی در مقررات و همچنین فراز و نشیب‌ها اکنون 2700 تشکل ثبت شده در زمینه بانوان وجود دارد و برای وضعیت محیط زیست نیز اکنون 900 سازمان و تشکل مردم نهاد موجود است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: همه ما می‌دانیم که فراز و فرودهایی در زمینه ثبت سمن و تشکل‌ها در ادوار مختلف وجود داشته است و در دوره‌هایی به برخی سمن‌ها بسیار سخت گذشت. ولی اکنون برای حل مشکلات آنان طرح تاب‌آوری اجتماعی با قدرت دنبال می‌شود و ما خدا را شاکریم که نقشه راه تاب‌آوری، مسیری را برای مقابله با آسیب‌ها ایجاد کند که در پی آن سمن‌ها می‌توانند از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود گام بردارند.

ابتکار بیان کرد: حضور سمن‌ها در سیاست‌گذاری‌ها از ابتدا برای ما مدنظر بوده است و بر همین اساس مصوب شد سمن‌ها عضو کارگروه‌های اجتماعی شوند که حق رای داشته باشند و این امری مهم به شمار می‌رود. در برنامه ششم توسعه سمن‌ها نقش‌های مهمی را ایفا کردند و همچنین در شاخص‌های عدالت جنسیتی و سایر برنامه‌های مدنظر ما سمن‌ها حضور مستقیم دارند و نظر آنان مورد استقبال ما قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون لایحه سازمان‌های مردم نهاد در کمیسیون سیاسی دفاعی مطرح است، بیان کرد: ما از نظرات این سمن‌ها در لایحه مذکور بهره می‌بریم زیرا سیاست‌گذاری حوزه مهمی است که باید برای اثرگذاری سمن‌ها در سیاست از تخصص بانوان بهره برد. این افراد باید حضور یابند و نظرشان در مورد آینده توأم با تصویر نقشه راه آینده باشد که اهمیت بخش غیر دولتی اینجا مشخص خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود:‌بنده مکاتبه‌ای با شهرداران در ارتباط با عدالت جنسیتی داشته‌ام و از آنان خواستم تا 30 درصد انتصاب پست مدیریتی به بانوان اختصاص یابد و شهرداری‌ها نیز برای کمک کردن به اقدامات سمن‌ها حضور پررنگ داشته باشند. زیرا این حضور در برنامه‌ریزی شهری و مشارکت در اقدامات مورد مهمی است که جلب رضایت مردم را بر عهده دارد و اکنون خیریه‌ها وتشکل‌ها در توان افزایی اقتصادی بسیار خوب عمل کردند.

ابتکار بیان کرد: اگر ما به سمتی حرکت کنیم که توان‌افزایی در شرایط تحریم‌های آمریکا را تحقق بخشیم می‌توانیم در اداره معیشت آبرومندانه از ظرفیت سمن‌ها بهره ببریم.ما برگزاری این کارگاه‌ها را یکسویه نمی‌بینیم و انتظار داریم تا تجربیات منتقل شود زیرا مطمئن هستیم تجربیات موجود در اختیار تشکل و سمن‌ها بسیار مهم و تجربی است.

وی مواردی مانند آموزش و ارتقاء آگاهی مردم را از موارد مهم برشمرد و افزود: اگر نگاه ما به تشکل‌ها کامل نباشد به جایی نخواهیم رسید. مهمترین زاویه دید مطرح در جامعه بحث دیده‌بانی سمن‌ها است که اگر بتوانند نگاه تخصصی داشته باشند استقلال خود را بر اساس پشتوانه مردمی حفظ کنند می‌توانند نقد خود را در زمینه اصلاح مواردی که در زاویه دید دولتی نیست بیان کنند؛ این موضوع سرمایه‌ای برای کشوری است که می‌خواهد مبتنی بر مردم سالاری قدم بردارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های مبارزه با فساد شفافیت سمن‌ها و برون‌سپاری اقدامات است،‌گفت: در این صورت فعالیت دولت در اتاق شیشه‌ای قرار خواهد گرفت و مردم وضعیت را به خوبی و شفافیت می‌بینند. وقتی از توان افزایی صحبت می‌کنیم نظارت درونی سمن‌ها امری بسیار مهم است که اگر سازوکارهای مدیریتی خود رعایت نکنند ممکن است با آسیب روبرو شوند حتی به وضعیت کشور ضربه بزنند.

ابتکار در پایان ضمن اعلام اینکه در وضعیت سختی به سر می‌بریم اظهار داشت: در این حال که آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته‌اند می‌توانیم با رشد نرخ علم و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور به آینده‌ای بهتر فکر کنیم؛ لذا امیدواریم بتوانیم از پس این اصلاح برآییم و آینده‌ای پر از امید برای جوانان ایجاد کنیم ما دست یاری به سوی مردم دراز می‌کنیم تا از توانمندی‌های جامعه مدنی برای اعتلای ایران عزیز بهره ببریم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: