رئیس جهاد دانشگاهی: دولت خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان را تضمین کند

کدخبر: 912555

طیبی در نشست خبری افزود: بسیاری از پروژه‌های کلان بدون توجه به کسب دانش فنی از کشورهای دیگر خریداری می‌شود/ برخی مدیران منتظر نتیجه مذاکرات برای خرید تجهیرات خارجی هستند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حمیدرضا طیبی در نشست خبری سی و چهارمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی معرفی توامندی های جهاد دانشگاهی به دولت و ارائه پیشنهادات در زمینه اجرای نقشه جامع علمی کشور را دو استراتژی مهم جهاد در دوره جدید دانست و گفت: در همین راستا پیشنهاد تشکیل یک نهاد رسمی علمی، پژوهشی و فناوری برای ساماندهی امور اجرای طرح های کلان ملی و تاسیس مراکز انتقال و تولید فناوری در کشور به دولت ارائه شده است چرا که بسیاری از پروژه های کلان بدون توجه به کسب دانش فنی تولید به صورت متعدد از کشورهای دیگر خریداری می شود.

وی ادامه داد: عضویت جهاد دانشگاهی در کمیسیون علمی و فناوری دولت، توسعه فناوری های جهاد دانشگاهی ، رصد، ارزیابی و پایش فناوری ها و ایجاد خودباوری در فارغ التحصیلان دانشگاهی از دیگر پیشنهاداتی است که به دولت ارائه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به دنبال تشکیل مجموعه ای بزرگ در زمینه الکترونیک قدرت و الکترومکانیک هستیم تا بتوانیم از این طریق این فناوری ها را از بدنه جهاد دانشگاهی جدا و به شرکت های دانش بنیان واگذار کنیم.

به گفته طیبی گاهی احساس می شود تمام هم و غم مدیران این است که مذاکرات با کشورهای خارجی به نتیجه برسد و به این ترتیب بروند سراغ خرید تجهیزات خارجی برای انجام پروژه ها در صورتیکه با برنامه ریزی های صحیح می توان ضمن رفع نگرانی های دولت برای اجرای پروژه ها، با استفاده از بازار داخلی و همچنین کسب دانش فنی مشکلات پیش رو را بر طرف کرد.

وی تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم به هیچ وجه به محصولی که توانمندی تولید آن در داخل ایجاد شده است مجوز خرید از کشورهای خارجی داده نشود، برای توسعه صادرات که یکی از برنامه های دولت برای خروج از رکود است باید از محصولات داخلی حمایت شود و علاوه بر تشکیل شرکت های دانش بنیان باید خرید محصولات این شرکت های توسط دولت تضمین شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح های جدید نیازمند سرمایه گذار هستیم، گفت: با منبع خودمان نمی توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و در همین راستا با مجموعه هایی چون؛ بانک ملت، ستاد اجرای فرمان امام و سازمان گسترش مذاکراتی صورت گرفته است.

طیبی اضافه کرد: در دولت گذشته قرار بود قرار داد ساخت 14 دکل حفاری با وزارت نفت منعقد شود که به دلیل برخی مقاومت ها در این وزارتخانه ابلاغ نشد و در پایان دولت به 6 دستگاه کاهش یافت اما در دولت جدید نیز استراتژی وزارت نفت به طور کلی تغییر کرده و بنا به خرید دکل های حفاری است و این نا بسامانی به دلیل نبود استراتژی مشخص در حوزه توسعه صنعتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ممکن است برخی مقاومت ها برای استفاده از تولیدات داخلی وجود داشته باشد همان گونه که دستگاه ریکیفایر پست برق مترو که در داخل ساخته شده است اما به دلیل مزایای خاص خریدهای خارجی مقاومت های زیادی در برابر بکارگیری از این پروژه وجود دارد.

ارسال نظر: