فرشیدی: تبیین هنرمندانه سند تحول آموزش و پرورش در رسانه ملی ضروری است

کدخبر: 925247

دبیرکل کانون تربیت اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار تببین هنرمندانه ابعاد مختلف "سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش" برای کارشناسان آن سازمان و خانواده‌های دانش‌آموزان شد

به گزارش «نسیم»، متن نامه محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی به سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما به این شرح است؛

«ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای مهندس ضرغامی

سلام علیکم

با احترام و پیرو نامه شماره 185 مورخ 29/11/92 به استحضار می‌رساند، همچنانکه آگاهی دارید سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور براساس رهنمود‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری، پس از تدوین "فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و رهنامه"، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ گردید.

در مبانی نظری این سند برای تعلیم و تربیت رسمی و عمومی چهار رکن 1. دولت 2. خانواده 3. نهادهای مردمی 4. رسانه برشمرده شده‌ است تا با مشارکت یکدیگر بتوانند متربیان را در فرایند تربیت (شکوفایی فطرت، رشد هماهنگ استعدادها و تعدیل عواطف) به کسب شایستگی‌های لازم برای درک و بهبود مستمر موقعیت برسانند تا با کسب این شایستگی‌ها، پس از ورود به جامعه در راستای تمدن‌سازی اسلامی، که غایت آن "حیات طیبه" است حرکت نمایند و "نهاد رسانه"، با توجه به آنکه از دوران کنونی، به عنوان عصر رسانه نام برده می‌شود، یکی از عوامل بسیار موثر و حتی سهیم در فرآیند تربیت است که با استفاده از انواع رسانه‌های مکتوب (کتب و نشریات، رسانه دیداری و شنیداری و رادیو و تلویزیون) و رسانه‌های مجازی (فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات) و جذابیت‌های هنری برای مخاطبان، روز به روز عرصه را بر دیگر عوامل سهیم در تربیت، به خصوص نهادهای تربیت رسمی و نهادهای سنتی تربیت (خانواده و مسجد) تنگ‌تر می‌نماید؛ بدیهی است رسانه ملی از این منظر در عرصه تربیت سنگین‌ترین رسالت را بر عهده دارد و لذا به منظور ایفای این رسالت و برای دستیابی به اهداف سند، کانون تربیت اسلامی پیشنهاد می‌نماید :

1. اسناد تحولی تعلیم و تربیت که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی می‌باشد برای کارشناسان آن سازمان به بحث، گفتگو و تبیین گذاشته شود تا رویکرد تربیتی هم‌افق و بدون تعارض در تولیدات آن رسانه برای متربیان متعلق به دو دستگاه صدا و سیما و آموزش و پرورش ایجاد شود و هم‌افزایی بین تربیت رسمی (آموزش و پرورش) و غیررسمی (صدا و سیما) صورت پذیرد (هم‌صحبت کردن تربیت مدرسه‌ای با تربیت رسانه‌ای).

2. برای توجیه خانواده‌ها و همسو کردن تربیت در خانواده با تربیت رسمی و عمومی در مدرسه، جلسات گفتگو با حضور کارشناسان در شبکه‌های آن سازمان برگزار گردد .

3. سخنان مقام معظم رهبری در روز معلم سال جاری و در دیدار با فرهنگیان پیرامون تکریم معلم ( همه ما زیر منت معلمان هستیم) انتظار از معلم (دانش‌افزایی دانش‌آموزان - آموزش روش فکر کردن به دانش‌آموزان، آموزش رفتار، آموزش اخلاق به دانش آموزان) اتقان کتاب‌های درسی، کمک همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش، در صدا و سیما تبیین و برنامه آموزش و پرورش و دستگاه‌ها در این زمینه مطالبه شود .

ناگفته پیداست که دستیابی به اهداف فوق‌الذکر جز در پوشش قالب‌های هنری و با همکاری اصحاب هنر و تخصص رسانه‌ملی امکان پذیر نیست .

کانون تربیت اسلامی نیز آمادگی خویش را برای همکاری در زمینه تحقق این پیشنهاد‌ها و معرفی افراد صاحب‌نظر، اعلام می‌دارد.

محمود فرشیدی

دبیرکل کانون تربیت اسلامی»

ارسال نظر: