آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در تولید علم اعلام شد

کدخبر: 947993

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC)، با اشاره به آخرین آمار پایگاه جهانی ISI  درباره تولیدات علمی ایران گفت: دانشگاه‌های "تربیت مدرس، آزاد و تهران" در بالاترین رتبه تولید مقالات علمی قرار دارند

به گزارش «نسیم»، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اعلام کرد: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تاکنون ثبت و نمایه‌سازی شده است به 223 هزار و 549 مدرک بالغ می‌شود .

وی گفت: ایران در سال 2013 تعداد 29 هزار و 849 مدرک تولید کرده است؛ این تعداد در سال 2012 تعداد 30 هزار و 147 مدرک بوده است. تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده می شود، اما واقعیت‌های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال 2013 در ماه های آتی افزون‌تر از رقمی خواهد شد که در سال 2012 به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. "تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایه‌سازی" علتی است که همیشه آمارها نسبت به سال‌های قبل اندکی کمتر نمایانده می‌شود .

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سال های 2010 و 2011 میلادی به ترتیب 22 هزار و 207 و 28 هزار و 342 مدرک بوده است .

وی تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم می دانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاه ها و جذب هیأت علمی از یک سو و افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور از سوی دیگر، به افزایش تولید علم کمک کرده است .

مهراد در ادامه گفت: " دانشگاه تربیت مدرس " در طول سال های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید 30 هزار و 188 مدرک، رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است؛ البته، این رقم و رتبه اول بودن دانشگاه تربیت مدرس قابل توجیه است. این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در آن به تناسب رشته های تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد .

وی بیان کرد: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه‌سازی مقالات نشریات معتبر در ISI تاکنون، به " دانشگاه آزاد اسلامی " تعلق دارد؛ این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحدها، تعداد 28 هزار و 434 مدرک در ISI نمایه‌سازی کرده است .

سرپرست ISC گفت: رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به " دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف " اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاه‌ها به ترتیب 22 هزار و 70 مدرک، 19 هزار و 950 مدرک و 13 هزار و 932 مدرک است .

مهراد افزود: " دانشگاه صنعتی امیرکبیر" که از دانشگاه های معتبر صنعتی کشور است، با تولید 12 هزار و 185 مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد .

وی عنوان کرد: "دانشگاه صنعتی اصفهان" که دانشگاهی است جوان و با کمتر از 50 سال قدمت، با تولید 11 هزار و 629 مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده است .

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: "دانشگاه شیراز" با شهرت و اعتبار بین المللی که در کل این مدت 8940 مدرک تولید کرده است، در بین دانشگاه‌های تولیدکننده علم در رتبه هشتم است.

مهراد به وضعیت دیگر دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: رتبه‌های نهم و دهم نیز به ترتیب به "دانشگاه علم و صنعت ایران" با 8703 مدرک و "دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی" با 6717 مدرک تعلق دارد .

* رشته‌های برتر در تولید علم

وی اظهار داشت: در حالیکه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تأسیس پایگاه استنادی ISI ، تعداد 223 هزار و 549 مدرک به ثبت رسانیده‌اند؛ از کل این مدارک تعداد 19 هزار و 820 مدرک در رشته "مهندسی برق و الکترونیک" به رشته تحریر درآمده است .

سرپرست ISC گفت: "شیمی چند رشته‌ای"، دومین رشته‌ای است که در بین رشته‌های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است؛ در این رشته در مجموع 11 هزار و 867 مدرک تولید شده است .

مهراد در ادامه اعلام کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به "علوم و مهندسی مواد" است. در این رشته در ISI ، تعداد 10 هزار و 898 مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبه های چهارم و پنجم به ترتیب به "مهندسی شیمی" 8675 مدرک و "شیمی فیزیک" با 7557 مدرک تعلق دارد .

وی در پایان گفت: تقسیم‌بندی رشته ها توسط ISI انجام می‌گیرد و بطوریکه در پنج رشته نخست مشاهده می‌کنیم؛ تقسیم‌بندی‌ها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشته‌های ریزتر نیز تقسیم شده است؛ در مجموع 22 رشته در ISI از تقسیم‌بندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد 250 رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم‌سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.

ارسال نظر: