رئیس دانشگاه امیرکبیر: از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ تولیدات علمی دانشگاه ۱۰ برابر شد

کدخبر: 959728

احمد معتمدی افزود: قرار بود تا ۳ درصد تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص یابد که همچنان سهم فعالیت‌های پژوهشی نیم درصد باقی مانده است/ برج فناوری دانشگاه تا پایان سال به بهره‌‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرنگار نسیم احمد معتمدی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر با اشاره به برنامه‌های 20 ساله دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: بر اساس این برنامه که 2 سال از اجرای آن باقی مانده است مقرر شده است تا دانشگاه جز 300 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد که این امر نه تنها برای این دانشگاه بلکه برای سایر دانشگاه‌های کشور رخ نداده است .

وی با اشاره به دلایل این امر اظهار داشت: بر اساس قوانین قرار بود نیم تا 3 درصد از تولیدات خالص ملی به امر پژوهش اختصاص یابد که همچنان سهم فعالیت‌های پژوهشی نیم درصد باقی مانده است .

معتمدی با بیان اینکه برنامه ریزی‌های ما قرار دادن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان 100 دانشگاه برتر دنیا است، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این اهداف تبدیل دانشگاه به نسل سوم دانشگاه‌ها است و تا زمانی که به این هدف نایل نشویم قادر به رسیدن به جایگاه برتر نخواهیم شد .

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه نسل اول را آموزش محور و دانشگاه نسل دوم را آموزش و پژوهش محور دانست و ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌های آموزش محور، تحقیق محور و تکنولوژی محور است .

وی از تدوین برنامه ای در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: این برنامه در 5 فصل و 10 زیر برنامه تدوین شده است که در هفته جاری در هیات رئیسه بررسی خواهد شد و پس از تایید نهایی به اجرا گذاشته خواهد شد و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه جهش‌های اساسی برداشته شود .

معتمدی با اشاره به وضعیت تولیدات علمی دانشگاه، خاطر نشان کرد: از سال 2001 تا 2014 تولیدات علمی دانشگاه 10 برابر شده است به گونه‌ای که از 1378 مقاله در سال 2011 به 1655 مقاله در سال 2013 افزایش داشته است .

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به بیان وضعیت دانشگاه در زمینه پذیرش پروژه‌های تحقیقاتی از بخش صنعت پرداخت و اظهار داشت: در سال 91 حدود 275 میلیارد ریال پروژه تحقیقاتی در سال 91 به 115 میلیارد ریال در سال 92 رسیده است که این عدد نشان دهند کاهش اجرای پروژه‌های صنعتی است .

معتمدی از ارائه مدلی برای همکاری با سایر نهادها و بخش صنعتی در این دانشگاه خبر داد و در این باره توضیح داد: بر این اساس ما به بخش‌های مختلف صنعتی و وزارتخانه ها اعلام کردیم که آنها نیازهای خود را ارائه دهند و ما بر اساس آنها پروژه تحقیقاتی تعریف می‌کند .

وی با بیان اینکه این مدل مورد تایید بسیاری از نهادها واقع شده است، افزود: در این زمینه وزارت نفت پیش قدم شده است و با واگذازی 2 میدان نفتی شامل 7 چاه نفت به دانشگاه از ما خواسته شده است تا طی یک سال پروپوزال خود را در زمینه افزایش بهره وری این چاه‌ها ارائه دهیم که زودتر از موعد این پروپوزال را ارائه کردیم .

رئیس دانشگاه با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در زمینه تحقیق و پژوهش، گفت: ایجاد برج فناوری از جمله برنامه های ما است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .

وی مشارکت دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه ها دانست و ادامه داد: علاوه بر آن توسعه دوره های پسا دکتری و اصلاح ساختار 34 پژوهشکده دانشگاه را در دستور کار داریم چراکه این تعداد پژوهشکده ارتباط تعریف شده ای با دانشگاه ندارند .

ارسال نظر: