ستاری: ایران در زمینه "تعداد دانشجو" در رده ۱۰ کشور اول جهان است

کدخبر: 960040

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از توان این تعداد دانشجو برای رفع مشکلات کشور گفت: با فروش منابع زیرپایمان، نمی‌توانیم به اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سورنا ستاری در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور در سال 93، با تأکید بر لزوم اصلاح الگوی اقتصادی و بودجه‌ای کشور گفت: با نفت نمی‌توانیم به همه چیز برسیمغ با فروش منابع زیرپایمان و اقتصاد بچه پولداری، نمی‌توانیم به اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم.

وی تصریح کرد: پژوهش‌هایی که با بودجه‌های دولتی انجام می‌شود، به درد تجاری‌سازی علم نمی‌خورد؛ بلکه این پژوهش‌ها تنها جوابگوی مرزهای دانش است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: جهت‌گیری اقتصاد ما باید تغییر کند و فرهنگ استفاده از نفت را کنار بگذاریم؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید درصدی از درامدشان را از محل "فروش فناوری" به دست آورند.

ستاری ادامه داد: به جای اینکه اطراف دانشگاه‌ها ساندویچی و مکانیکی باشد، باید دانشگاه‌ها به بخشی از "مبلمان شهری" تبدیل شوند و برای این هدف نیز، باید دیوارهای دانشگاه‌ها برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران از نظر "تعداد دانشجو" جزء 10 کشور اول جهان است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مشکلات کشور را از طریق توان و دانش همین دانشجویان رفع کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ازای هر 820 مقاله در کشور، تنها یک پتنت (امتیاز اختراع) بین‌المللی ثبت می‌شود که این روند، باید اصلاح شود.

ارسال نظر: