آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از دانش‌‌آموختگان برتر دانشگاهی از سال آینده اجرایی می‌شود

کدخبر: 965026

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اعلام این خبر گفت: هدف از تدوین این آیین‌نامه ایجاد چارچوبی برای شناسایی برترین دانش‌آموختگان کشور است

به گزارش «نسیم»، پرویز کرمی از ابلاغ آیین‌نامه جدید شناسایی و پشتیبانی از دانش آموختگان برتر دانشگاهی و اجرای آن از سال آینده خبرداد و افزود: هدف از تدوین این‌آیین نامه، ایجاد چارچوبی برای شناسایی برترین دانش آموختگان نظام آموزش عالی‌کشور درمقاطع تحصیلی مختلف، ایجاد تمهیدات لازم برای تسهیل رشد و هدایت دانش‌آموختگان در حوزۀ تخصصی و به کارگیری و اثرگذاری دانش‌آموختگان در اجتماع تخصصی مرتبط است.

به گفته وی بر اساس این آیین‌نامه دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری حرفه‌ای و نیز دوره‌های تخصصی بالینی، پزشکی و فلوشیپِ موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ به ترتیب معادل با دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد و دور دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره معیارهای شناسایی دانش آموختگان این آیین نامه افزود: دانش‌آموختگان برتر از میان دانش آموختگان نظام آموزش عالی کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و بر اساس معیارهایی شامل فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شناسایی می‌شوند.

کرمی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه فعالیت‌های آموزشی شامل پیشینۀ تحصیلی،کسب موفقیت‌های آموزشی و موارد مشابه، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه شامل پیشینه پژوهشی و نوآورانه، کسب موفقیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شامل ایفای نقش فرهنگی و اجتماعی در مؤسسه علمی، اشتهار اخلاقی در زمان تحصیل، کسب موفقیت‌های ادبی، هنری، قرآنی و مشابه آن می شود.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بر این اساس بنیاد ملی نخبگان هرساله به تعدادی از دانش آموختگان برتر، تسهیلاتی را برای هدایت و تواناسازی و نیز اشتغال واثرگذاری با نام مفاخر تمدن اسلامی ـ ایرانی اعطا می‌کند.

کرمی بیان داشت: تسهیلات هدایت و تواناسازی شامل ادامه تحصیل برای پذیرش دانش آموختگان برتر دوره‌های‌کارشناسی ارشد در مقطع دکتری تخصصی و دوره پسادکتری برای هدایت دانش آموختگان برتر دوره دکتری تخصصی در دوره‌های پسادکتری، خدمت نظام وظیفه تخصصی برای بهره مندی دانش آموختگان برتر دوره های‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از خدمت نظام وظیفۀ تخصصی، تسهیلات فرهنگی برای بهره مندی جذب دانش آموختگان برتر از تسهیلات عمومی (مانند وام مسکن، هدیۀ ازدواج، سفرهای زیارتی و مشابه آن) ارائه می شود.

وی درباره تسهیلات اشتغال و اثرگذاری گفت: از جمله این تسهیلات می‌توان به جذب در نهادهای فناورانه برای جذب دانش آموختگان برتر در نهادهای صنعتی ‌و فناورانه، جذب در مؤسسه‌های علمی برای جذب دانش آموختگان برتر دوره دکتری تخصصی به عنوان عضو هیات‌علمی در مؤسسه های علمی‌کشور، جذب در دستگاه‌های اجرایی برای استخدام دانش آموختگان برتر اشاره کرد.

به گفته مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان مشمولان این آیین نامه حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ رسمی دانش آموختگی مجازند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

ارسال نظر: