طرح صیانت ابتدا آری، سپس خیر

کدخبر: 2373525
خبرنگار:

مجلس شورای اسلامی امروز ابتدا در جلسه غیرعلنی اصل 85 طرح صیانت از فضای مجازی را لغو و بعد در جلسه علنی آن را تصویب کرد.

به گزارش نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو: هفته گذشته هفته جنجالی مجلس شورای اسلامی بود. نمایندگان مجلس در حرکتی سریع طرحی به نام صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را وارد صحن علنی کردند و بلافاصله این طرح را اصل ۸۵ قانون اساسی کردند. اصل ۸۵ کردن طرح یا لایحه‌ای در مجلس به درخواست اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس اتفاق می‌افتاد که به استناد اکثریت طرح یا لایحه مذکور به دلیل مهم بودن و انجام شدن کار کارشناسی شده به کمیسیون تخصصی می‌رود تا بررسی لازم بر روی آن فوری انجام شود.

طرح پر ابهام صیانت از حقوق کاربران

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با رای ۱۲۱ نماینده مجلس به کمیسیون مشترکی متشکل از تعدادی از نمایندگان همه کمیسیون‌های مرتبط با موضوع رفت. اما انتقادات نسبت به طرح مذکور مجلس شورای اسلامی تا حدی زیاد شد که حتی برخی از هنرمندان به این تصمیم مجلس لب به شکوه گشودند.

با این که هیچ‌گاه این طرح آن طور که باید به مردم و کاربران فضای مجازی توضیح داده نشد اما نمایندگان مدافع طرح صیانت از حقوق کاربران معتقدند که این طرح قرار نیست تا زمان معرفی یک پیام‌رسان و اپلیکیشن مجازی بهتر، پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌های مجازی فعلی را محدود کند و به کسب و کارهای مجازی ضرر برساند. با این حال اما مخالفان این طرح نظر دیگری داشتند و معتقدند طرح صیانت موجب خشم بسیاری از کاربران فضای مجازی خواهد شد.

اما منظور از اصل ۸۵ کردن طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی چیست؟ طبق این اصل سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دو‌م به کمیسیون‌‌های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.

بنارین طبق اصل ۸۵ ، طرح صیانت می‎تواند به صورت آزمایشی و طی دوره مشخص (که بنابر نظر یکی از نمایندگان بین 3 تا 5 سال خواهد بود) در کشور اجرا شود. در خلال یا پس از پایان این دوره که در ابتدا توسط مجلس مشخص می‎‌شود، وکلای ملت باید نسبت به رفع نواقص احتمالی، اقدام نماید.

اصل ۸۵ شدن طرح صیانت مورد انتقاد جدی بسیاری از کاربران فضای مجازی و حتی خود نمایندگان مجلس قرار گرفت. اما مجلس که پیش‌تر موافقت اکثر نمایندگان را درباره اصل ۸۵ کردن طرح صیانت گرفته بود. در نهایت پس از فشارهای فراوان بر مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی را در مجلس شروع کردند. اما این بار هم اتفاقی عجیب در مجلس یازدهم رخ داد!

اقدام عجیب مجلس درباره اصل ۸۵ شدن طرح صیانت

مجلس شورای اسلامی صبح ۱۹ مرداد جلسه غیرعلنی برای بررسی طرح «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»، برگزار کرد. براساس اخبار منتشر شده در یک رای گیری استمزاجی نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. بعد از این مجلس وارد جلسه علنی شد تا موافقان و مخالفان به بحث و بررسی درباره این طرح بپردازند‌. در نهایت مجلس وارد رأی گیری شد و در اتفاقی عجیب نمایندگان پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان این درخواست با 130 رای موافق، 121 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با این درخواست مخالفت کردند.

1460496_484

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

در ادامه این اقدام عجیب مجلس، نظرات تعدادی از نمایندگان را پیرامون لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی می‌خوانیم.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران از جمله موافقان لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ بود و معتقد است نباید با پنهان‌کاری کرد و با زندگی مردم در بیفتیم.

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران از دیگر موافقان بود و گفت: چرا می‌خواهید بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرید؟

وی ادامه داد: برخی از مواد این طرح چنان خام و مخرب است که تصویب و اجرای آن می‌تواند اخلال جدی در سازوکار حاکم بر فضای مجازی ایجاد کند. این طرح به اعتماد بین مردم و نظام کمکی نمی‌کند و حتی پاسخگوی منویات رهبری نیست.

رضا تقی‌پور نماینده مردم تهران اما معتقد است که باید طرح صیانت طبق اصل ۸۵ باشد. او در این باره گفت: برخی از افراد با اصل این طرح مخالف هستند و نمی‌خواهند مجلس به موضوع فضای مجازی ورود کند.

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری سال گذشته خطاب به مجلس فرمودند که مسئله مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم کشور است و باید به آن توجه شود. ایشان همچنین تأکید فرمودند که دچار حاشیه و مسائل فرعی نشوید. بر این اساس لازم است که مجلس شورای اسلامی به موضوع ساماندهی فضای مجازی ورود کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: متأسفانه طی هشت سال در فضای مجازی کشورمان خیانت شد، فضای مجازی کشور را بدون قید و شرط در اختیار دشمنان گذاشتند، امروز فضای مجازی ما اشغال شده و باید در این زمینه قانونگذاری شود.

تقی‌پور افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی هم تأکید کرد که با بررسی طرح مزبور در کمیسیون تخصصی بر اساس اصل ۸۵ موافق است. ما باید مراقب باشیم تا مبادا عملیات روانی دشمن باعث شود که تصمیم درست خود را در این باره تغییر دهیم.

وی گفت: برخی می‌گویند که بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون تخصصی برای پنهان‌کاری است که این یک توهین است و تأکید ما این است که حتی همه جلسات این کمیسیون به صورت مستقیم پخش شود. اگر لازم است حتی نماینده معاونت قوانین مجلس و نماینده شورای نگهبان هم می‌توانند در جلسات این کمیسیون حضور یابند تا اگر مشکلی در این طرح وجود دارد، در همان لحظه مطرح و رفع شود.

درنهایت باید منتظر بمانیم تا ببینیم تکلیف این طرح پر سروصدا و پر از مخالف و موافق به کجا خواهد رسید و مجلس در نهایت چه تصمیمی برای این طرح می‌گیرد. طرحی که هنوز برای خیلی از مردم پر از ابهام است و گویا غیر از نمایندگان، کسی از این طرح آن طور که باید سر در نیاورده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: