وزیر پیشنهادی ارتباطات و موافقت نسبی با طرح صیانت از کاربران

کدخبر: 2373588

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است، گفت: الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند.

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

وی افزود: به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام تا تجربه و تخصص 15 ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی همه ظرفیت‌های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.

زارع پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است، گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد، چون هر اقدامی می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت: الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت، پس باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ده سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم، الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور با بیان اینکه فضای مجازی، ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه ام آورده ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که 20 سال است می‌خواهیم اجرا کنیم، ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند، ولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشور‌های مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.

وی ادامه داد: مسئله، این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، گفت: در سقف زمانی 4 سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمان‌بندی بودن برنامه‌های پیشنهادی تصریح کرد: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلاان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتباطات را محقق خواهم کرد.

زارع پور با بیان اینکه امکان اتصال روستا‌های بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال 1401 فراهم خواهیم کرد، گفت: از صد‌ها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف 1/5 سال آینده این مسئله را در همه جا حل خواهیم کرد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: