۱۰ دقیقه‌ای اینماد می‌دهیم

کدخبر: 2374406

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: اینماد بدون ستاره برای کسب و کار‌های خرد است و یک شخص می‌تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه، آن را دریافت کند و مشکل کسب و کار‌های خرد به این شکل حل می‌شود.

ایجاد اعتماد در میان کاربران خدمات الکترونیکی، یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیک است و باید در جهت امنیت خرید اینترنتی، تلاش شود تا مردم با خیالی آسوده به داد و ستد در فضای وب بپردازند. امروزه خرید و فروش از سایت‌های اینترنتی در میان مردم کشور، به طرز عجیبی طرفدار پیدا کرده است و نباید فراموش کرد که ریسک‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.


اینماد و حیات کسب و کار‌های اینترنتی
به طور کلی لازمه ادامه حیات یک فروشگاه اینترنتی، شکل گیری اعتماد بین کاربران است و اینماد نیز بر همین اساس ایجاد شده است. درواقع اینماد یک تاییدیه برای فروشگاه‌های اینترنتی بوده که مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، مسئول اعطای آن است. اینماد تضمین کننده قانونی بودن یک کسب و کار یا فروشگاه اینترنتی است که و در صورت تخطی از قوانین موجود، شما می‌توانید از آن فروشگاه به سازمان توسعه تجارت الکترونیک شکایت کنید که باعث شفافیت هرچه بیشتر کسب و کار‌های اینترنتی می‌شود. تا ماه‌های پیش دریافت اینماد اجباری نبود، در حالی که سوم آذرماه سال جاری، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی الزامی شد، اما انجمن صنفی‌ها و اتحادیه‌های حوزه کسب‌وکار مجازی در بیانیه‌هایی به این اقدام اعتراض کردند و برخی کسب و کار‌های اینترنتی نیز نشان اینماد را از صفحه اول سایت خود برداشتند.


افزایش شفافیت با اینماد
مسئولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دلیل این الزام را افزایش شفافیت دانستند و اطمینان دادند که هیچ آسیبی به کسب و کار‌های اینترنتی وارد نمی‌شود. فرشاد وکیل‌زاده؛ یکی از فعالان کسب وکار‌های اینترنتی نیز گفته است: هرچند برخی از مواقع اینماد باعث کندی و تأخیر در بالا آمدن سایت شده و این مجموعه به طور موقت در آن زمان‌ها نماد اعتماد الکترونیکی را از صفحه اصلی سایت خود حذف کرده است، اما قانون‌مند کردن فضای کسب‌وکار‌های اینترنتی و رفع کاستی‌های اینماد می‌تواند به توسعه کسب‌وکار‌های اینترنتی کمک کند.


اینماد به مثابه علامت استاندارد برای کالا‌ها
سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت معدن و تجارت معتقد است: اینماد به مثابه علامت استاندارد برای کالاهاست و به دلیل افزایش اطمینان مردم به فروشگاه‌های اینترنتی و کاهش کلاهبرداری و پولشویی الزامی شده است. مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه کسب‌وکار‌های خرد می‌توانند به طور کاملا سیستمی و برخط و تنها با ارایه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ اینماد بی‌ستاره اقدام کنند، افزود: اخذ اینماد یکی از ابزار‌های شناسایی اهلیت کسب و کار‌ها در فضای مجازی است و وجود این نشان در سایت‌های پذیرندگان فضای مجازی موجبات اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم می‌کند.

 

فاطمی امین

اینماد و جلوگیری از کلاه برداری
امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به لزوم اخذ اینماد توسط تمامی کسب‌وکار‌های اینترنتی، گفت: اینماد، ابزار حاکمیت برای ساماندهی، کنترل، نظارت و احراز هویت صاحبان کسب‌وکار‌های اینترنتی است. قطعاً این موضوع توسط مردم نیز مطالبه می‌شود و برای آنان سوال است که آیا هرکدام از کسب‌وکار‌های ایجاد شده در اینترنت، واقعی است و یا امکان کلاهبردار توسط آن‌ها وجود دارد.


دریافت اینماد بی ستاره در کمتر از ۱۰ دقیقه!
در همین رابطه، علی رهبری؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با توجه به دغدغه‌های صاحبان کسب و کار در مورد الزامی شدن دریافت اینماد در گفتگوی اختصاصی خود گفت: دغدغه‌های بخش خصوصی بیشتر به ۲ دسته تقسیم می‌شد. اول اینکه کسب و کار‌های خرد در این مسیر دچار مشکل نشوند و بتوانند به سرعت کسب و کار خودشان را شروع کنند و برای رشدشان نیز مشکلی پیش نیاید و دغدغه دوم آن‌ها نیز به این صورت بود که کسب و کار‌هایی که هنوز قانون گذاری نشده اند و در موردشان در کشور تنظیم گری صورت نگرفته است، دچار مشکل نشوند. ما برای هر ۲ تای این‌ها راهکار در نظر گرفته ایم. اول اینماد بدون ستاره برای کسب و کار‌های خرد که فیلمش هم منتشر شده، در کمتر از ۱۰ دقیقه، فردی می‌تواند اینماد بدون ستاره بگیرد و مشکل کسب و کار‌های خرد به این شکل حل می‌شود. در خصوص کسب و کار‌های قانون گذاری نشده، نه می‌توانیم به آن‌ها اینماد بدهیم و همچنین نه می‌توانیم به آن‌ها اینماد ندهیم.
وی ادامه داد: در این خصوص با بانک مرکزی توافق کردیم که نحوه اجرای این ضابطه قانونی طوری تنظیم شود که نسبت به این موضوع خنثی باشد، یعنی شرایط مانند قبل اجرای ضابطه باشد. ما درخواست را در قالب یک عنوان سایر حوزه‌های مالی دریافت می‌کنیم و بدون اعطای اینماد به سمت بانک مرکزی می‌فرستیم که حسب تشخیص و تایید خودش، درگاه پرداخت بدهد. بانک مرکزی می‌خواهد در این زمینه مانند قبل عمل کند، یعنی به کسب و کار‌هایی که هنوز تنظیم گری نشده اند، قصد دارد مثل سابق درگاه پرداخت بدهد. این ۲ دغدغه اصلی را شنیدیم.

 

1596189_862

فعالیت‌های کم ریسک را به سمت دستگاه‌های مجوز دهنده نفرستادیم
مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: موضوعات دیگر نیز مربوط به بحث اینکه آیا وقتی کسب و کاری می‌خواهد کارش را شروع کند، باید از دستگاه‌های متعدد مجوز بگیرد و این دستگاه‌های مجوز دهنده در روال مجوز دهی خودشان، آیا کارایی لازم را دارند و تعارض منافعی برای مسئولین دستگاه‌ها وجود دارد؟ تا جایی که برای حیطه و چهارچوب قوانین و مقررات امکانش وجود داشته، در جایی که به مجوز نیاز نبوده، در فعالیت‌های کم ریسک به سمت دستگاه‌های مجوز دهند نفرستادیم. در جایی که قانون وجود دارد و در کسب و کاری، ریسک جانی وجود دارد، به سمت دستگاه‌های مجوز دهنده ارسال می‌کنیم.


باید روال صدور مجوز تسهیل شود
رهبری در پایان سخنان خود اظهار داشت: راه حل این نیست که کلا مجوز‌ها را حذف کنیم و باید روال صدور مجوز تسهیل شود که نمونه‌هایی از آن را در خصوص کارت بازرگانی نشان دادیم که در کمتر از یک روز، کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی صادر شود و مجوز پیچیده‌ای هم هست و به ۲۵ استعلام احتیاج دارد، در حال حاضر در وزارت صمت، الکترونیکی و تسهیل شده است. اینماد بدون ستاره یک مجوز ریجیستریشن و ثبت محور است، اینماد تک ستاره تایید محور و ستاره‌های ۲ تا ۵ هم کاملا اختیاری است و مرکز توسعه در این زمینه فقط تنظیم گر است. ۲ اپراتور در کشور هستند که ستاره ۲ تا ۵ را به متقاضیان بر حسب درخواست خودشان، بررسی می‌کنند و ستاره را تخصیص می‌دهند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر:
  • مهدی پرهیزکار

    لا اله الله

    من یک سال و نیم طول کشید اینماد بگیرم ! هنوز هم در پروسه پیگیری هستم
    اول رفتم اینماد بعد از کلی باگ سایتشون و بدبختی تا درخواست و گرفتن نماد، یه لحظه سایت خودمونو در دست تعمیر کردم که محتوای دمو رو بردارم و بعدش دوباره اینماد رو ازمون گرفتن که چرا سایت بالا نیست، بعد خواستن دوباره نماد بدن گفتن شما برای گرفتن اینماد باید بری لوگوی طلایی ساماندهی بگیری بعد رفتیم ساماندهی میگه اتفاقا شما برای ساماندهی باید بری اینماد بگیری، انقدر مارو پاس پاس کردن تهشم گفتن باید بری مجوز نشر برخط ارشاد بگیری خیلی تمیز جواب نمیدادن، قشنگ انگار داری توی تیکت با ربات صحبت میکنی !!

    یعنی تیتر رو که دیدم توی دلم یه چیزی گفتم.

  • مهدی

    من حدود یکماه پیش به جهت عدم ارسال کالای خریداری شده از یک فروشگاه اینترنتی به اینمادشکایت کردم ولی هنوز متاسفانه جوابی دریافت نکردم و فروشگاه نه کالایی برایم ارسال کرده ونه وجه پرداختی من را برگردانده.لطفا پیگیری کنید.ممنون