سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

برخورد با زمین‌خواری اولویت کمیسیون اصل نود است/ حق مردم است بدانند پدیده زمین‌خواری در چه مرحله‌ای از رسیدگی است

کدخبر: 2052904

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه زمین‌خواری جزء موضوعات کلان کشور است، گفت: اولین جلسه کمیسیون که با حضور تمامی اعضاء و آقای لاریجانی برگزار شد، با توجه به حساسیت موضوع و تأکید اعضای کمیسیون برخورد با زمین‌خواری جزء اولویت‌های کمیسیون قرار گرفت.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دهم در گفتگو با « نسیم آنلاین » در رابطه با برنامه این کمیسیون در مواجهه با موضوع زمین‌خواری، گفت: اولین جلسه کمیسیون اصل نود مجلس که با حضور جناب آقای لاریجانی برگزار شد، مسائل مختلف کلان و ملی مطرح شد که یکی از این مباحث زمین‌خواری بود. در این جلسه اعضاء و مخصوصاً شخص دکتر لاریجانی تأکید بر پیگیری موضوع زمین‌خواری داشتند.

وی در ادامه اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به خواست عموم جامعه در رابطه با پیگیری این موضوع و گستردگی زمین‌خواری در کشور، کمیسیون اصل نودم مجلس دهم رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با این موضوع را در دستور کار قرار داده است. کما اینکه پرونده موضوع زمین‌خواری مفتوح بوده و هست. ما در کمیسیون اصل نود به دنبال علل به وجود آمدن پدیده زمین‌خواری و راه‌کارهایی برای مقابله با این پدیده خواهیم کرد.

پارسایی در ادامه در رابطه با برنامه‌های این کمیسیون برای مقابله با پدیده زمین‌خواری، گفت: ما در کمیسیون اصل نود کمیته‌های مختلفی راداریم که این موضوع زیرمجموعه یکی از کمیته‌ها خواهد شد. همچنین برای رسیدگی به این موضوع کارگروهی تشکیل خواهد شد.

اما با این تفاسیر احساس می‌شود با توجه به زحماتی که دوستان در ادوار پیشین مجلس در کمیسیون اصل نود مجلس کشیده‌اند، در رسیدگی به این موضوع بیشتر به حواشی پرداخته‌اند. رسیدگی کردن به پرونده‌هایی که مربوط به کمیسیون اصل نود نمی‌شود یکی از عمده‌ترین دلایل تأثیرگذار بر کندی روند پیگیری پدیده زمین‌خواری در دورهای پیشین مجلس است. اما ما در مجلس جدید به دنبال این هستیم که به‌جای پرداختن به حواشی و پرونده‌های خرد وارد موارد و پرونده‌های کلان شویم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه با اشاره به این موضوع که حق عموم جامعه است که بدانند موضوع کلان زمین‌خواری به کجا رسیده است، گفت: در مباحث کلان و ملی مانند این موضوع باید گزارش‌های کاملی تقدیم مجلس شود ولو اینکه مجلس به‌صورت غیرعلنی باشد. حداقل موضوع این است که نمایندگان مردم باید بدانند موضوعات مهم و بزرگ ملی در چه مرحله‌ای از رسیدگی است. اینکه بخواهیم چنین موضوعاتی را به‌صورت پنهانی و امنیتی دنبال کنیم و اقدامی را در راستای شفاف‌سازی برای عموم جامعه انجام ندهیم بازخورد خوبی نخواهد داشت.

این حق مردم است که بدانند در کشورشان چه می‌گذرد و چگونه با تخلفات برخورد می‌شود. مطمئناً اینکه مردم بدانند نمایندگانشان در مجلس چه می‌کنند و تا چه حد در راستای دفاع از حق بیت‌المال فعالیت می‌کنند نه‌تنها منافاتی با مسائل امنیتی ندارد بلکه به نفع نظام و کشور است. زیرا مردم در این صورت اعتمادشان افزایش خواهد یافت.

پارسایی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز بخشی از پرونده‌های زمین‌خواری در کمیسیون مفتوح است گزارشی در مجلس قبل به مجلس برای روشن شدن موضوع برای افکار عمومی تهیه نشده است. مطمئناً زمانی که رسیدگی به پرونده‌ها به اتمام برسد و تقدیم دستگاه قضائی کشور شود گزارش جامع و مفصلی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

ارسال نظر: