ماجرای رویا حشمتی چه بود؟

کدخبر: 2378978
خبرنگار:

خبرگزاری میزان: «محکوم رویا حشمتی در حالی از اجرای حکم شلاق به خاطر محکومیت در پرونده‌ای با موضوع حجاب سخن می‌گوید که محکومیت او موضوع دیگری دارد.»

نسیم‌آنلاین: چند روزی است اخبار مربوط به شلاق خوردن یک زن به نام رویا حشمتی، مورد توجه رسانه‌های مختلف اعم از داخلی و خارجی قرار گرفته است. ماجرایی که در ابتدا با این ادعا آغاز شد که رویا حشمتی به علت نداشتن حجاب به 74 ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است و این حکم در هفتۀ گذشته به اجرا در آمده است. سپس خود رویا حشمتی نیز در یک استوری روایتی از ماجرای شلاق خوردن خود را منتشر کرد؛ روایتی که وی در آن مدعی شد شلاق به کمر تا اندام‌های تحتانی و ران او زده شده است.

بلافاصله بعد از منتشر شدن این ماجرا رسانه‌ها و چهره‌های مطرح داخلی نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند. در همین رابطه آذر منصوری، رئیس جبهۀ اصلاحات، در توییتی ذکر کرد: «نمی‌توان مسلمان بود و نسبت به خبر شلاق خوردن خانم رویا حشمتی به خاطر حجاب سکوت کرد. این اصرار بر نشان دادن کریه‌ترین چهره از دینی که رسالت اصلی آن کرامت بخشیدن به انسان است، حیرت‌آور است. به کدام دین مسلمانید؟»

محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزۀ علمیۀ قم نیز در این رابطه اظهار داشت: «اظهار تأسف می‌کنم از اجرای چنین احکامی که باعث وهن به دین و اسلام تلقی می‌شود. ما در احکام اسلام به‌ویژه احکام کیفری اسلام، باید روح قانون را در نظر بگیریم. بدین معنا که درنظر بگیریم مجازاتی که اعمال می‌شود چقدر تأثیر و جنبۀ بازدارندگی دارد. اگر حکمی را اجرا کنید که جنبۀ بازدارندگی و نتیجه ندارد، اجرایش مهمل می‌شود و کار درستی نیست. بر این باورم که شلاق زدن زنی به دلیل بی‌حجابی، خلاف شرع، عرف و عقل است.»

حجم انبوه اخبار منتشرشده دربارۀ این ماجرا به حدی بود که شامگاه شنبه، خبرگزاری قوه‌قضائیه اطلاعیه‌ای رسمی دربارۀ این ماجرا منتشر و توضیحاتی دربارۀ اصل ماجرا ارائه کرد. متن اطلاعیۀ خبرگزاری میزان به این شرح است: «طی ساعات گذشته روایت یک محکوم خانم در فضای مجازی از سوی افراد و جریان‌های رسانه‌ای خاص در حال انتشار است که روایت منتشره از سوی این فرد منطبق با واقعیت نبوده و ادعا‌های صورت‌گرفته از سوی وی با واقعیت موجود تفاوت بسیار دارد. پس از انتشار ادعا‌های منتشرشده موضوع مورد پیگیری قرار گرفت. محکوم رویا حشمتی در حالی از اجرای حکم شلاق به خاطر محکومیت در پرونده‌ای با موضوع حجاب سخن می‌گوید که محکومیت او موضوع دیگری دارد. خانم حشمتی در مقطعی با وصل شدن به یک جریان سازمان‌یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی، در ساعات مشخص در مکان‌های پررفت و آمد به ترویج اباحه‌گری با وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان‌یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات شد. پس از صدور کیفرخواست و رسیدگی در دادگاه بدوی حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر مورد اعتراض محکوم و وکیلش قرار می‌گیرد که با رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر حکم وی با تقلیل مواجه و در نهایت به خاطر گستردگی اقدامات وی در جریحه‌دار کردن عفت و اخلاق عمومی ۷۴ ضربه شلاق وی تأیید می‌شود. در نهایت وی برای اجرای حکم به دادسرا فراخوانده شده و با انجام رفتار‌های خارج از شئونات سعی بر تحت‌تأثیر قرار دادن فضا هنگام اجرای حکم داشت. دربارۀ ادعایی از سوی محکوم که دربارۀ نواحی اجرای حکم روی بدنش مطرح شده نیز باید عنوان کرد همان‌طور که محکوم برای انتشار دروغ خود از تصویر آرشیوی شانزده سال پیش استفاده کرده است، ادعا‌های بعدی‌اش هم ابداً صحت نداشته و حکم مطابق با قانون و شرع مقدس اجرا شده که قانون و حکم نیز نواحی را کاملاً مشخص کرده است.»

بعد از انتشار این اطلاعیۀ قوه قضائیه، روزنامۀ شرق در گزارشی با عنوان «ابهامات پروندۀ رویا حشمتی رفع شد» به بررسی مجدد آن پرداخت و به نوعی ابهامات در رابطه با این پرونده پایان داد.

ارسال نظر: