۲۴۷ نفر در ۸ ماه ابتدایی امسال بر اثر خفگی با گاز منوکسیدکربن کشته شدند

کدخبر: 963787

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن ۱۸۵ نفر مرد و ۶۲ نفر زن بودند/ استان‌های تهران،‌ البرز و اصفهان بیشترین تلفات را داشته‌اند

به گزارش «نسیم»، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در هشت ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن 185 نفر مرد و 62 نفر زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 192 مرد و 95 زن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داد ه‌بودند.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 54،‌ البرز با 22 و اصفهان با 18 فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز را داشته‌اند؛ آمار تلفات گازگرفتگی در این استان‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 5.3 کاهش(تهران)، 4.8 افزایش (البرز) و 12.5 درصد افزایش(اصفهان) داشته است.

همچنین در مهر و آبان امسال نیز آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن روند کاهشی داشته‌است. به نحوی که این آمار در مهر ماه با کاهش 10 درصدی و در آبان با کاهش 16.2 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بود.

فصل زمستان اوج آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

بر اساس آمارهای موجود میزان تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن عمدتاً در فصل زمستان افزایش می‌باید، بر این اساس در سال گذشته حدود نیمی از تلفات گازگرفتگی تنها مربوط به فصل زمستان بوده به نحوی که از 828 فوتی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال گذشته 418 نفر تنها در فصل زمستان جان باخته‌اند؛ بیشترین تلفات در سال گذشته به ترتیب با 154 و 153 فوتی در ماه های دی و بهمن گزارش شده است.

یادآور می شود در 10 سال گذشته (1383-1392) هشت هزار و 447 نفر از هموطنان به علت مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند.

در همین بازه زمانی (10 سال گذشته) سال 1386 با یک هزار و 24 نفر، بیشترین تعداد وقوع مرگ های ناشی از گازگرفتگی را داشته است.

سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به هم میهنان توصیه می کند: در فصل پاییز و زمستان با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است. عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا هم میهنان در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.

به هموطنان توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

ارسال نظر: