خصوصی‌سازی همچنان در مسیر اشتباه

کدخبر: 2375893

واگذاری صنایع با هدف رد دیون دولت همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آن بخشی از سهامن دولت در پالایشگاه شازند به تامین اجتماعی واگذار خواهد شد

نسیم آنلاین: در هفتاد وهشتمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا که  با حضور سران سه قوه  برگزار شد، مصوب شد که معادل 90 هزار میلیارد تومان از سهام دولت در پالایشگاه امام خمینی شازند بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. این درحالی است که واگذاری سهام به خاطر رد دیون یکی از انحرافات اصلی خصوصی‌سازی در ایران است.

تا سال 1400 بیش از 30 درصد از واگذاری‌ها به صورت رد دیون بوده است. این واگذاری‌ها که به مقصد نهادهای عمومی غیردولتی صورت گرفته، صرفا با هدف کاهش بدهی‌های دولت انجام شده است. بنگاه‌هایی که به علت قیمت بالا از طریق مزایده به فروش نمی‌رسند از طریق رددیون واگذار می‌شوند. هرچه قیمت تعیین شده بیشتر باشد بخش بیشتری از بدهی‌های دولت تسویه می‌شود. در این نوع از واگذاری بنگاه به بخش خصوصی واگذار نشده اما این حسن را برای دولت دارد که همچنان با حمایت دولتی امکان حفظ سطح تولید و اشتغال وجود دارد. گزارش کامل از این انحراف در خصوصی سازی را اینجا بخوانید.

پیش از این نسیم آنلاین با تولید ویدئویی در این خصوص به بررسی نمونه‌هایی از این مدل واگذاری پرداخته بود. ویدئو را ببینید:

حجم ویدیو: 23.88M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29 دانلود ویدیو
ارسال نظر: