امکانات رفاهی مانع بازگشایی دانشگاه‌ها

کدخبر: 2374032

مشکلات رفاهی دانشگاه‌ها و کمبود امکانات در این زمینه باعث شده که دانشگاه‌ها نتوانند شرایط حضور دانشجویان را در دانشگاه‌ها فراهم کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پس از دو سال تعطیلی کم‌کم برای حضور دانشجویان و آموزش حضوری آماده می‌شود؛ البته بازگشایی دانشگاه‌ها به طور کامل شاید اتفاق نیفتد؛ چرا که وزیر علوم آموزش حضوری را به دانشگاه‌ها واگذار کرده و دانشگاه‌هایی که شرایط بازگشایی دارند با توجه به وضعیت شهر‌ها می‌توانند نسبت به حضور دانشجویان تصمیم گیری کنند.

 

آموزش‌های حضوری به دانشگاه‌ها واگذار شد

 وزیر علوم در این خصوص اعلام کرد:ما اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دادیم تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی کنند و مشخص شود کدام گروه‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه و سیاست وزارت علوم در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است؛ اما همانطور که عنوان شده دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می‌کنند.

وی افزود: البته امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما درمورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی است که برای حضور آنها دانشگاه‌ها برنامه ریزی خواهد شد.

کلاس درس دانشگاه

زلفی گل اظهار کرد: بحث سلامت دانشجویان در اولویت وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد؛ اما دانشگاهی که بدون دانشجو باشد مانند کالبد بدون روح است و ما تلاش خود را می‌کنیم هر چه سریعتر دانشجویان به دانشگاه‌ها برگردند و آموزش حضوری را تجربه کنند.

 

حضور دانشجویان نیاز به امکانات منطبق با شرایط کرونایی دارد

بازگشایی دانشگاه‌ها نیاز به فراهم شدن امکانات رفاهی برای دانشجویان دارد که در این شرایط کرونایی بتوانند سلامت دانشجویان را در اولویت قرار دهند؛ به ویژه دانشجویان خوابگاهی که باید ظرفیت در نظرگرفته شده برای دانشجویان به اندازه‌ای باشد که دانشجو در خوابگاه بتواند بدون دغدغه اسکان پیدا کند.

 

وضعیت امکانات رفاهی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان به چه صورت است؟


زمانی که زمزمه بازگشایی دانشگاه‌ها آغاز شد، موج مطرح شدن مشکلات از سوی مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز آغاز شد که دانشگاه‌ها با مشکلات رفاهی مواجه هستند که رئیس وقت صندوق رفاه در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار رسیدگی به وضعیت بودجه رفاهی و اختصاص مبالغی برای فراهم شدن ظرفیت خوابگاه‌ها و حتی مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه دانشجویان شدند که این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها نیز مطرح شد که خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.


علی خاکی، صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی حرکت کنیم.


وی ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه‌ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: علی‌رغم دستاورد‌های آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری جایگاه غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی جدید.

635988155305972276

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه آغاز آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، با توجه به امکانات و محدودیت‌های هر دانشگاه با برنامه‌ریزی استانی انجام می‌شود، گفت: اینکه دانشگاه‌های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود.

 

محدودیت‌های جدی برسر راه دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت‌ها برنامه‌ریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاه‌هاست که باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کنند.


خاکی صدیق افزود: دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود.


معاون آموزشی وزارت علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و تصریح کرد: باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.

دانشجو

وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید این برنامه‌ریزی را سامان دهند که جهت‌گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها باشد، ولی در چارچوب برنامه‌ریزی استانی.


خاکی‌صدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری پایان ترم دانشگاه‌ها امری لازم و ضروری است افزود: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار شود.


به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه‌ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات ارائه شده توسط وزارت بهداشت مشکلی از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه شود باید تبعات آن را بپذیرد.

 

اقدام صندوق رفاه دانشجویان برای حل مشکلات رفاهی دانشگاه‌ها

پس از این اظهار نظر‌ها، صندوق رفاه دانشجویان که متولی اصلی تامین امکانات رفاهی در دانشگاه‌ها است شرایطی را در نظر گرفته که دانشگاه‌ها بتوانند تا حدودی این مشکل را مرتفع کنند.

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: با اشاره به راهکار صندوق رفاه دانشجویان برای کمک به کسری ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌ها با توجه به حضوری شدن آموزش گفت: با توجه به اینکه شرایط و امکانات دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین روسای دانشگاه‌ها باید براساس شرایط دانشگاه و خوابگاه خود در این زمینه تصمیم گیری کنند تا دانشجویان با کمترین مشکلی مواجه نشوند.


وی با اشاره به اعلام آمادگی صندوق رفاه دانشجویان برای کمک به دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه‌هایی که دارای مشکل در زمینه خدمات رفاهی هستند، می‌توانند مسائل و مشکلات خود را در حوزه‌های مختلف به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم منتقل کنند، سپس نمایندگانی از صندوق برای بررسی و احصاء مشکلات به دانشگاه مذکور اعزام می‌شوند و پس از بررسی و جمع بندی، مشکلات مربوطه در هیات رئیسه صندوق رفاه دانشجویان مطرح شده و کمک‌های لازم صورت می‌گیرد.

کلاس حضوری دانشگاه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام‌های دانشجویی گفت: ثبت نام وام‌های دانشجویی نیز آغاز شده است، تصمیم داریم هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود.


وی ادامه داد: همچنین هماهنگی‌های لازم نیز با ارگان‌های مربوطه، سازمان امور دانشجویان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام گرفته است.

مسئله‌ای که مشخص است این است که دانشگاه‌ها نمی‌توانند با اظهار نظر مشکلات رفاهی را حل کنند و شرایط را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها آماده کنند بلکه باید عزمی جدی برای حل این مشکلات ایجاد شود تا دانشجویان در شرایط حداقل قابل قبول بتوانند برای ادامه تحصیل خود در دانشگاه حضور پیدا کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: