بازگشت استاد متقلب به دانشگاه تهران

کدخبر: 2376113
خبرنگار:

زمزمه‌های ارائه درس توسط استاد متقلب دانشگاه تهران یکبار دیگر بحث این پرونده‌ی قدیمی را به جریان انداخت

نسیم آنلاین: جمعی از دانشجویان فلسفه‌ی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس دانشگاه تهران نسبت به بازگشت خاتمی، استاد فلسفه‌ی این دانشگاه به تدریس اعتراض کردند. بخشی از مقالات و کتاب‌های این استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی سال 93 حاشیه‌ساز شد. رسانه‌های داخلی و خارجی دلایل متقنی از تقلب علمی این استاد دانشگاه را منتشر کردند. دانشگاه به خاطر همین حواشی و مطرح شدن بحث تقلب علمی فعالیت این استاد در دانشگاه را به حالت تعلیق درآورد.

دانشگاه تهران در طی اطلاعیه در 10 آذر 93 اعلام کرد: "به منظور حفظ و حراست از حقوق و حیثیت دانشگاه و فرد یا افراد ذیحق، کمیته‌ای متشکل از برجسته ترین استادان مرتبط تشکیل داده تا این موضوع را با سرعت، دقت و جدیت تمام مورد بررسی تخصصی قرار دهند. بدیهی است هر نتیجه‌ای که از این بررسی حاصل آید ملاک و مناط عمل قرار خواهد گرفت و جهت تنویر افکار عمومی اعلام خواهد شد."

شنیده‌های غیررسمی حکایت از انفصال یکساله‌ی خاتمی از خدمات دولتی داشت. اما جزئیاتی از رسیدگی به رتبه‌ی علمی این استاد و بررسی سوابق فعالیت او در دانشگاه هیچ گاه منتشر نشد.

تیرماه 1401 انجمن علمی دانشجویان فلسفه‌ی دانشگاه تهران بیانیه‌ای خطاب به رئیس جدید دانشگاه منتشر کرد. این انجمن از دکتر مقیمی خواست که نتیجه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی سرقت علمی این استاد را  بعد از گذشت 2500 روز از طرح این موضوع اطلاع رسانی کند.

بعد از این بیانیه بود که رئیس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم آنلاین بیان کرد که روند همکاری مجدد محمود خاتمی با گروه فلسفه، منوط به نظر کمیته‌های ذی‌ربط در دانشگاه است که مشغول بررسی پرونده وی هستند.

حالا نامه‌ای از سوی جمعی از دانشجویان فلسفه‌ی دانشگاه تهران منتشر شده که نشان می‌دهد این استاد دانشگاه قرار است تدریس را در این گروه آغاز کند. در بخشی از این نامه آمده است: آنچه وضعیت را تأسف‌برانگیزتر می‌کند زمزمه‌هایی است که از احتمال بازگشت آقای خاتمی به تدریس در دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی شنیده می‌شود.

دانشجویان در این نامه با انتقاد از طولانی شدن روند رسیدگی از رئیس دانشگاه خواستند که نتیجه‌ی بررسی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن منتشر کند.

دانشجویان در این نامه بر سه مسئله‌ی «مشخص شدن سهم تخلفات علمی در ترفیعات علمی این استاد»، «بررسی اصالت 15 کتاب فارسی و 8 کتاب انگلیسی منتشر شده بعد از طرح بحث تقلب علمی» و «لزوم پذیرش مسئولیت اشتباه و عذرخواهی بابت اشتباهات توسط این استاد» تاکید کردند.

به نظر می‌رسد ارائه گزارش شفاف از سوی متولیان این امر در دانشگاه تهران درخصوص نتیجه‌ی رسیدگی‌ها می‌تواند به ترمیم حیثیت علمیِ این نهاد دانشگاهی در این پرونده کمک کند.

ارسال نظر: