متوسط قیمت هرمتر مربع زیربنای واحدهای مسکونی پایتخت به ۳۸.۵ میلیون ریال رسید

کدخبر: 1023215

در مردادماه امسال، از میان مناطق ٢٢ گانه تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی، معادل ۷۶.۷ میلیون ریال مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۲۰.۲ میلیون ریال هم به منطقه ١٨ تعلق داشت

گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال ١٣٩٤ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها وسیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

به گزارش نسیم، در مردادماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران 38.5 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب سه دهم و 2.8 درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش،در ماه مورد گزارش تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 13.1 هزار واحد مسکونی رسیدکه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.6 و 3.2 درصد رشد نشان می دهد .

این گزارش حاکیست: در مردادماه سال ١٣٩٤ از میان مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 76.7 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 20.2 میلیون ریال به منطقه ١٨ تعلق داشته است

بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال ١٣٩٤ نشان می دهد، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با 2.8 درصد کاهش نسبت به مردادماه سال قبل به 38.5 میلیون ریال رسید.

در این ماه تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران نیز به رقم 13.1 هزار واحد مسکونی بالغ شد .

در شرایطی که حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در چهار ماهه اول سال جاری با کاهش عملکرد 25.8 درصدی نسبت به دوره مشابه قبل مواجه بود، این شاخص در مرداد ماه سال جاری با بهبود عملکرد همراه شد، به نحوی که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در این ماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد 11.6 و 3.2 درصدی را نشان می دهد.

با عنایت به کاهش نا اطمینانی های موجود در فضای اقتصاد کلان در نتیجه گشایش های حاصله در تعاملات بین المللی کشور و نیز تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید مسکن خانوارها (رفع محدودیت اعطای تسهیلات خرید توسط سایر بانکها و همچنین تاسیس حساب صندوق پسانداز مسکن یکم بانک مسکن)، تداوم بهبود معاملات بازار مسکن در ماههای آتی دور از انتظار نیست .

طبق این گزارش، در مردادماه سال ١٣٩٤ شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.2 و 12.9 درصد رشد نشان می دهد.

نرخ رشد اجاره بها طی ماههای اخیر، همسو با تحولات نرخ تورم از روند کاهشی برخوردار بوده است .

ارسال نظر: