مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان: قانون ساخت و ساز در کشور نداریم

کدخبر: 985258

غلامرضا هوایی افزود: ساخت و ساز حق مردم است اما اگر کسی در این زمینه تخلف کند، لازم است تخلفش نوعی "جرم" تلقی شود و محکومیت کیفری داشته باشد

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا هوایی با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه نظام‌های مهندسی در قالب کمیته‌ای که وزیر راه و شهرسازی تعیین کرده در حال تدوین است ادامه داد: البته پیش‌نویس این قانون را مقام عالی وزارت سال‌های گذشته آماده کرده و حالا نیازمند بازنگری است. این پیش‌نویس در گام بعد در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا نظام و ساختار مهندسی جدیدی در کشور تاسیس شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان توسعه مهندسی و ارتقاء نظام‌های مهندسی را از اهداف اصلی این پیش‌نویس دانست و افزود: سازمان‌های نظام مهندسی به جای مشغول شدن در کارهای صنفی بهتر است به تولید فکر کنند؛ موضوعی که هم اکنون دیده نمی‌شود و مهندسان گرفتار سهمیه شدند، در حالیکه سازمان نظام مهندسی نباید کار اجرایی انجام دهد.

وی با اشاره به مهمترین وظایف پیش‌نویس لایحه نظام مهندسی توضیح داد: این پیش‌نویس به توسعه، آموزش و تنسیق امور مهندسی می‌پردازد؛ همچنین در خصوص مباحث حاکمیتی مقرر شد در قانون جدیدی به نام «قانون نظام ساخت‌و‌ساز یا کنترل ساختمان» به مباحث حاکمیتی و حقوق مردم پرداخته شود.

هوایی همچنین درباره این قانون اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات موجود که باید برطرف شود، نبود قانون ساخت و ساز در کشور است. در واقع تکلیف اینکه چه کسانی حق دارند در حوزه ساخت‌و‌ساز فعالیت کنند معلوم نیست. در قانون جدید توجه ویژه‌ای به نظام مسئولیت‌پذیری شده است و نباید از بحث کیفیت گذشت.

وی یک پیشنهاد هم داد و گفت: ساخت و ساز حق مردم است اما اگر کسی در این زمینه تخلف کند، لازم است تخلفش نوعی «جرم» تلقی شود و محکومیت کیفری داشته باشد.

ارسال نظر: