سیدحسن خمینی: تأكید ویژه رهبر معظم انقلاب بر توجه به محرومین، درسی برای همه است

کدخبر: 892431

تولیت حرم امام خمینی(ره) تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم امام از مسئولین چه انتظاری دارد این است که خاک پای محرومین را طوطیای چشم کنند و نگاهشان به اقشار ضعیف جامعه باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم» مهمترین محورهای سخنان حجت الاسلام سید حسن خمینی در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) در حرم مطهر به شرح زیر است:

یکی از اهداف بزرگ امام و انقلاب بزرگ ما رفع محرومیت از جامعه اسلامی ایران و از کشورما در مرحله اول و رفع محرومیت از مسلمانان در مرحله دوم و سپس رفع محرومیت از اقصی نقاط جهان بود، همان چیزی که در سالهای ابتدا به عنوان مستضعفین نامیده می شد. همان چیزی که از سوی امام به عنوان جنگ فقر و غنی از سوی امام یاد شد و در سالهای آخر یکی از کلید واژه های ایشان بود.

این جنگ فقر و غنی به معنی جنگ با سیستمی است که باعث پیدایش فقر در جامعه می شود و جامعه را به دو قطبی فقیر و غنی تبدیل می کند که این از یکی از اهداف اصلی انقلاب مد نظر است. در نگاه امام فقر محترم نیست و لی فقرا محترمند و استضعاف محکوم است ولی مستضعفین محترم ند . باید قوانین در نظام اسلامی بر مداری شکل بگیرد که جامعه با محرومیت مواجه نباشد و باید این واژه را نسی منسیی کرد. بیشترین نهادهای ابتدای انقلاب مثل کمیته امداد و بنیاد مسکن هم برای همین مسائله بود.

اینها برای این بود که آنها به مردمی که ضعیف داشته شدند کمک کنند و محرومیت را از سرزمین اسلامی ما برطرف کنند. این اتفاق در روزگاری واقع شد که دو نظام بزرگ در جهان حاکم بود. نظام سرمایه داری غرب و سیستمی که برای رفع مشکلات کارگری یک دیکتاتوری را در شرق پدید آورده بود.

-در نگاه امام اسلام هم راهگشا است و هم مردم میتواننذ آن را مشاهد کنند؛ یکی از مهمترین شعار های انقلاب رفع محرومیت و استضعاف بود. امام میگفتند همواره با محرومین باشند و توجه میدادند که آنچه دنیا و آخرت را در خود نهفته دارد تلاش در جهت رفع محرومیت است

-امام در شکل‌گیری انقلاب همواره توجه میدادند که باید بر دست و باوزی و چه کسانی باید بوسه بزرنیم.

رهبر معظم انقلاب همووره بر این پیام امام تاکید داشتند که این نکته مورد توجه ویژه ایشان بود. اما این راه به چه محقق میشود؟ یکی از مهترین امور دوری شعارزدگی و احساست است؛ قواعد اقتصادی محتاج تدبیر و عقلانیت است و به دور از شعار زدگی باید این مسیر را پیمود و نباید یک هدف آرمانی ما را دچار روش های غیر عقلانی بکند.

-ما با هم میتوانیم در امر اقتصاد اقدام بکنیم مانند جهاد سازندگی؛ رمز پیروزی که مورد تاکید امام بود وحدت ملی و دوری از کینه‌ها است و سینه ها را باید از کینه ها بشوییم تا این محرومیت از جامعه ریشه کن شود.

-یکی دیگر از عوامل رفع محرومیت همت است؛ یعنی اینکه اقتصاد را با فرهنگی که مرتبط با رفع محرومیت است عجین کنیم؛ فرهنگی که بتواند این مشکل را حل کند ریشه در همت عالی مسئولین و مردم دارد.

-این مملکت از امکانات زیادی برخوردار است و توانایی مالی فراوان اقتصاد مقاومتی ار می‌طلبد. رفع محرومیت به مجلس قوه قضائیه هم احتیاج دارد. رفع مشکلات اقتصادی همت عالی نیاز دارد.

-امروز اگر بخواهیم در یک جمله بگویم امام از مسئولین چه انتظاری دارد این است که خاک پای محرومین را طوطیای چشممان کنیم و نگاهمان به اقشار ضعیف جامعه باشد.

-سه عامل "همت عالی وحدت ملی و عقلانیت" میتوانیم رفع محرومیت از جامعه را داشته باشیم. برخی ممکن است با نیات خیر ما را از هدفمان دور بکند.

ارسال نظر: