درب بر همان پاشنه می گردد

کدخبر: 2372441

بودجه 1400 هم تعیین تکلیف شد. بودجه‌ی امسال تفاوت جدی با برنامه‌‌های مدیریت یکساله‌ی دولت در سال‌های گذشته نداشت.

نسیم‌آنلاین؛ علیرضا مهری: بودجه 1400 هم تعیین تکلیف شد. بودجه‌ی امسال تفاوت جدی با برنامه‌‌های مدیریت یکساله‌ی دولت در سال‌های گذشته نداشت. همان ایرادات سابق البته در مواردی با شدت بیشتر در لایحه‌ی دولت وجود داشت. انتظاری غیر از این نمی‌رفت. دولت حسن روحانی آخرین بودجه‌ی خود را تقدیم می‌کرد و انتظار رقم خوردن اصلاحات جدی دور از انتظار به نظر می‌رسید.

اصلاحات را دوست داریم اما....

یاران محمدباقر قالیباف از ابتدای روی کار آمدن، نسبت به تاکیدات رهبرانقلاب بر اصلاح ساختار بودجه هوشیار بودند. مجلس پیش از تقدیم لایحه‌ بودجه توسط دولت کمیته‌ی اصلاح ساختار بودجه را تشکیل داد. ولی شکل دادن به کمیته‌ای ذیل کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس، به ریاست فردی غیر از هیئت رئیسه‌ی این کمیسیون یعنی قرار نیست اتفاق جدی بیافتد. 

کار سخت راضی نگه داشتن همه

همین طور هم شد. همراه کردن اعضای کمیسیون برنامه خودش تبدیل به یک چالش در مسیر این کمیته شد. مذاکره‌ی همزمان با دیگر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه عملا این اصلاحات را تبدیل به یکسری بند نه چندان مهم کرد. بندهای کم‌اهمیتی که خیلی دیر به تصویب رسید. 

ابلاغ طرح مجلس پیش از تصویب به دولت!

آنقدر دیر که در اقدامی عجیب و البته نادر پیش از تصویب آن، در نامه‌ای از طرف رئیس کمیسیون برنامه، به اطلاع نوبخت رسید. یعنی مصوبه‌ای که باید توسط قالیباف به روحانی ابلاغ می‌شد، توسط حاجی بابایی به نوبخت ابلاغ شد. تلاش‌های صحن علنی و کمیسیون تلفیق هم به خاطر اختیارات محدود مجلس در اصلاح لایحه‌ی تقدیمی توسط دولت راه به جایی نبرد و بودجه‌ی 1400 هم معیوب متولد شد.

فردای تصویب بودجه

مجلس در آزمون بودجه‌نویسی در دولت روحانی مردود شد. این یعنی کماکان درب بر همان پاشنه‌ می‌چرخد و برای تغییر باید منتظر تغییر بقیه‌ی بازیگران صحنه ماند.حسن روحانی همان رئیس جمهور سالهای قبل است و تغییر جدی در تیم تصمیم‌گیری دولت هم ایجاد نشده است. 

باید امیدوار بود

همان‌ محمدباقر نوبختی که در سال‌های گذشته علی‌رغم حکم حکومتی رهبرانقلاب هر تلاشی برای اصلاح ساختار بودجه را مدیریت می‌کرد، هنوز رئیس سازمان برنامه و بودجه است. اما باید امیدوار بود. امیدوار بود که یا جایگزین نوبخت در دولت آینده، تن به تغییر بدهد، یا مجلس کمیته‌ی جدی‌تر برای پیگیری پروژه‌ی اصلاح ساختار شکل بدهد.

ارسال نظر: