امیدواری اتحادیه عرب به موفقیت طرح سازش فرانسه

کدخبر: 2042055

در پی اعلام حمایت وزرای خارجه اتحادیه اروپا از طرح فرانسه برای احیای مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، اتحادیه عرب نیز برای موفقیت این طرح ابراز امیدواری کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "احمد بن حلی" معاون دبیر کل اتحادیه عرب گفت که ما امیدوار هستیم طرح فرانسه به موفقیت برسد.

بن حلی طی اظهاراتی پس از دیدار با سفیر موریتانی و نماینده دائم آن در اتحادیه عرب، بر ضرورت تشریک مساعی کشورها برای اهتمام مجدد به قضیه فلسطین به عنوان اساس بحران های منطقه تاکید کرد.

وی اشاره کرد که 25 جولای (2 مرداد) نشست مقدماتی اجلاس عربی در نواکشوط برگزار خواهد شد که طی آن پرونده های سیاسی از جمله قضیه فلسطین برای اجلاس آتی تهیه خواهد شد.

بن حلی افزود که پرونده سیاسی شامل بحران های عربی کنونی در سوریه، یمن و لیبی و مبارزه با تروریسم، دخالت های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی، امنیت ملی عربی و پیگیری موضوع تشکیل نیروی عربی مشترک و توسعه اتحادیه عرب است.

این در حالی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست خود در بروکسل بیانیه ای صادر و طی آن موافقت خود با طرح سازش فرانسه را اعلام کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که وزرای خارجه بار دیگر بر موافقت با راه حل عادلانه منازعه فلسطینی - اسرائیلی تاکید کرده و متعهد می شوند که برای برگزاری کنفرانس بین المللی تا پایان سال جاری تلاش کنند.

فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

ارسال نظر: