مرگ جنجال برانگیز نماینده بریتانیایی؛ قتلی با انگیزه‌های فردی یا چشم انداز سیاسی؟

کدخبر: 2040581

هر دو کمپین حامیان و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از قتل جو کاکس کارزار خود را متوقف کردند، اما ناظران بر این باورند که قتل این نماینده حامی باقی ماندن در اتحادیه اروپا، می‌تواند بر مهمترین رخداد سیاسی انگلیس تأثیر بگذارد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- جو کاکس، نماینده حزب کارگر بریتانیا در مجلس عوام این کشور، روز گذشته (۲۶ خرداد) در جریان یک اجتماع حزبی مورد حمله یک مرد قرار گرفت و ساعاتی بعد در بیمارستان جان سپرد. ضارب با گلوله اسلحه و چاقو به کاکس حمله کرده است .

جو کاکس ده سال با سازمان خیریه "آکسفام" همکاری داشت و به شماری از نقاط خطرناک جهان سفر کرده بود. وی که ریاست کمیته حمایت از سوریه در پارلمان انگلیس را برعهده داشت در سازمان‌های مشهور امدادرسانی انگلیس فعالیت می‌کرد و به داشتن مواضع بشردوستانه و حمایت از مساله فلسطین و ملت سوریه مشهور بود .

کاکس با روشنگری درباره رنج مردم سوریه بر اقدام بیشتر کشورش در جذب پناهجویان تاکید داشت و حتی خواهان پایان جنگ داخلی در سوریه و مشارکت بریتانیا در اقدامات نظامی گسترده‌تر علیه نیروهای داعش بود .

پس از 25 سال یک مقام سیاسی بریتانیا ترور می‌شود

بر اساس گزارش رسانه‌ها ، جو کاکس پیشتر نامه‌های تهدید آمیز متعددی را دریافت کرده بود و پلیس را نیز در جریان این تهدیدات قرار داده بود .

این اولین بار در بیست و پنج سال گذشته است که یک نماینده مجلس بریتانیا به قتل می‌رسد. در سال ۱۹۹۰ "یان گو" در یک بمب‌گذاری گروه ارتش آزادیبخش ایرلند کشته شد. پس از آن نیز دو نماینده مجلس هدف ضربات چاقو یا شمشیر قرار گرفته و زخمی شدند .

کاکس سال ۲۰۱۵ برای اولین بار به مجلس عوام بریتانیا راه یافت. او از مدافعان پرشور باقی‌ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بود. هنوز هم مشخص نیست که تا چه حد قتل کاکس با این موضع او مرتبط بوده است، ولی یک شاهد عینی ماجرا به بی بی سی و خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ضارب به هنگام حمله شعار "بریتانیا مقدم است" را سر داده است .

پلیس اما این اظهارنظرات را تأیید نمی‌کند و حمله به کاکس را "اقدامی فردی" توصیف کرده که "گمان نمی‌رود فرد دیگری در این ماجرا شرکت داشته یا پای گروه‌های تروریستی در میان بوده باشد ".

فردی که به اتهام قتل کاکس دستگیر شده ۵۲ ساله است و غول‌های رسانه‌ای بریتانیا تلاش دارند که اظهارات پلیس مبنی بر "انگیزه‌های فردی" را تأیید کند. چنان که روزنامه "دیلی تلگراف" به نقل از برادر متهم نوشته است: برایم باور کردن اتفاقی که افتاده سخت است. برادرم نه اهل خشونت است و نه به مسائل سیاسی علاقه چندانی دارد، ولی او از گذشته به اختلالات روانی دچار بوده و البته تحت درمان بوده است .

این روزنامه همچنان در ادامه می‌نویسد: همسایگان متهم نیز او را فردی اغلب تنها توصیف کرده‌اند که اقدامش احتمالاً فردی بوده و جنبه گروهی نداشته است .

قتلی تاریخی در آستانه همه پرسی حیاتی

لحظه تاریخی بریتانیا در راه است، پنجشنبه آتی این کشور برای خرج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا رأی گیری می‌کند و علیرغم هشدارهای اقتصاددانان دولتی از پیامدهای منفی این خروج، روز به روز شمار بیشتری از مردم انگلیس به این نتیجه می‌رسند که بروکسل تهدید جدی برای کشورشان است. آخرین نظرسنجی‌ها از پیشتازی حامیان خروج از اتحادیه حکایت داشت .

هر دو کمپین حامیان و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از قتل جو کاکس کارزار خود را متوقف کردند، اما ناظران بر این باورند که قتل این نماینده حامی باقی ماندن در اتحادیه اروپا، می‌تواند بر مهمترین رخداد سیاسی انگلیس تأثیر بگذارد که نظرسنجی‌های روزهای آتی ابعاد آن را مشخص خواهد کرد .

ارسال نظر: