یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

وضعیت مسکن در کشور نگران کننده است

کدخبر: 2104816

یک استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت مسکن از دیدگاه اسلامی گفت: وضعیت مسکن در کشور نگران کننده است و باید برای برون رفت از این وضعیت فکری شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، امیر حسین بانکی پور عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در برنامه آفاق شبکه افق گفت: در روایات از این که مسکن فروخته شود و درآمد حاصل از آن صرف کارهای دیگر شود منع شده است.

وی با بیان اینکه پول حاصل از فروش منزل اگر صرف کارهایی غیر از خرید مسکن شود برکت ندارد گفت: در روایات آمده است، هر کس، خانه ای را بفروشد و از پول آن، خانه ای دیگری نخرد، خیر و برکت از آن پول دور می شود. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «هر کس بنا و ساختمانی را بفروشد، پس اگر پول فروش آن ساختمان را برای خرید مثل آن به مصرف نرساند، آن پول برای این شخص، بابرکت نخواهد بود» (ابن ابی جمهور، ١٤? ٥، ج١: ١? ٨).

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علی رغم اینکه تأخیر در قرض، مطابق با روایات، ظلم محسوب می شود (پاینده، ١٣٨٢: ٧٨٤)‏؛ اما انسان، حق ندارد خانه اش را برای ادای قرض بفروشد؛ گفت: به همین دلیل، زمانی که فردی به امام صادق(ع) عرض می کند: طلبى از مردى دارم که می‏خواهد خانه‏ اش را بفروشد و دَین و قرض خود را به من بپردازد، امام در پاسخ، خطاب به او دو بار می فرماید: «به خدا پناه ببر از این که او را از سرپناه اش بیرون کنى» (طوسی، ١٤? ٧، ج٦: ١٨٧).

وی با بیان اینکه در ابتدای زندگی اشکالی ندارد که انسان در خانه مستأجری زندگی کند گفت: امیر المومنین و حضرت زهرا نیز در ابتدای زندگی خود در منزل استیجاری زندگی می کردند.

بانکی پور با انتقاد از شرایط فعلی جامعه که تعداد خانه های خالی از سکنه بیشتر از تعداد نیازمندان مسکن است گفت: در روایتی از امام صادق (ع) وارد شده است، آن کس که خانه ای دارد و موٴمنی نیازمند آن است و [صاحب خانه] او را مانع شود، خداوند گوید: ای فرشتگان من! آیا بنده ام در مورد خانه ای پست [در این دنیا] به بنده ای دیگر بخل ورزید؟! به عزّت و جلالم سوگند که هیچ گاه [چنین شخصی] در بهشتم مسکن نخواهد گزید. ( الکافی٢/٣6٧)

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به قیمت مسکن و میزان درآمد متوسط جامعه امکان حل معضل مسکن غیر ممکن است گفت: یک راهکاری که در غرب نیز آموخته شده است و قابلیت اجرایی شدن در کشورمان را دارد ، در اختیار قرار دادن مسکنهایی با اقساط بلند مدت و دو برابر قیمت واقعی است. اکنون در غرب با تشکیل خانواده امکانات رفاهی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد که خانواده ها در ما به ازای آن مجبور به به دست آوردن درآمد و پرداخت آنها هستند اما اقساط آن به گونه ای است خارج از توان متوسط مردم جامعه نیست و در نظام بانکی آنها چنین مدلی تعریف شده است.

بانکی پور با بیان اینکه وضعیت مسکن نگران کننده است گفت: باید برای برون رفت از این وضعیت فکری شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: