نمایندگان مجلس ردیف مستقلی برای اعتبار کمیسیون احزاب در نظر گرفتند

کدخبر: 1000104

نمایندگان مجلس، به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی، ترکیب اعضای کمیسیون احزاب وزارت کشور را مشخص کردند

به گزارش «نسیم»، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با اصلاحات ماده 10 این طرح که برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شده بود، موافقت کردند.

بنابراین گزارش در ماده 10 این طرح نحوه تعیین اعضای کمیسیون احزاب وزارت کشور مشخص شده است که نمایندگان با 146 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در مجلس با اصلاحات آن موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ماده 10 این قانون آمده است:

به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح شده در این قانون کمیسیون احزاب به شرح زیر در ‌وزارت کشور تشکیل می‌گردد:

1- نماینده دادستان کل کشور

2- نماینده رئیس قوه قضائیه

3- یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پروانه فعالیت

4- معاون سیاسی وزارت کشور

5- دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین نمایندگان داوطلب.

‌در تبصره 1 این ماده آمده است: اعضای موضوع این ماده باید ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، انتخاب و به وزارت کشور معرفی شوند. وزارت کشور موظف است حداکثر تا ده‌روز ‌پس از آن، اولین جلسه کمیسیون را تشکیل دهد.

‌تبصره 2 این ماده به شرح زیر است:

اعضای کمیسیون برای مدت دوسال انتخاب می‌شوند و تا معرفی اعضای جدید به کار خود ادامه می‌دهند.

‌در تبصره 3 ماده 10 این طرح اشاره شده است که: نمایندگان موضوع بند (3) موضوع این ماده به انتخاب دبیران کل احزاب ملی و استانی و با حدنصاب اکثریت مطلق آراء ‌آنها انتخاب می‌شوند. نحوه برگزاری این انتخابات بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد کمیسیون احزاب به تصویب وزارت کشور خواهد رسید.

تبصره 4 این ماده عبارتست از: کمیسیون می‌تواند از نمایندگان سایر سازمان‌ها و افراد صاحب نظر جهت مشاوره دعوت به‌عمل آورد.

تبصره 5 ماده 10 اشاره دارد که جلسات کمیسیون با حضور پنج نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رأی حداقل چهار نفر از اعضاء معتبر می‌باشد.

‌در تبصره 6 ماده 10 این طرح آمده است: اعتبار مورد نیاز کمیسیون احزاب که هر سال در بودجه سالانه وزارت کشور پیش‌بینی می‌شود، ذیل ردیف مستقل لحاظ می‌گردد.

تبصره 7 عبارتست از: معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس کمیسیون است و نائب‌رئیس از میان اعضاء انتخاب می‌شود. دبیر کمیسیون به پیشنهاد رئیس کمیسیون و با رأی اعضاء انتخاب می‌گردد. چنانچه دبیر از میان اعضاء نباشد، بدون حق رأی در جلسات کمیسیون شرکت می‌کند.

ارسال نظر: