حقوق و امتیازات احزاب دارای پروانه مشخص شد

کدخبر: 1001014

بر اساس این مصوبه مجلس، احزاب از حقوق و امتیازات به شرح فعالیت سیاسی، اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب، معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات و ائتلاف با دیگر احزاب برخوردارند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها برای طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با ماده 13 این طرح با 129 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛ احزاب دارای پروانه فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و برابر مفاد این قانون از حقوق و امتیازات به شرح فعالیت سیاسی، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهت اجرای اصل هشتم قانون اساسی در چارچوب مقررات این قانون، اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب، معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات و ائتلاف با دیگر احزاب برخوردارند.

علاوه براین احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر آن با دیگر احزاب دارای پروانه فعالیت در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف نمایند. در صورت ائتلاف کلیه مسئولیت‌های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده 10 برسانند.

دایر نمودن شعب و دفاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها با این تبصره که احزاب می‌توانند در چارچوب اساسنامه خود نسبت به تشکیل شعب و دفاتر خود در استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام نمایند و موضوع را به اطلاع استانداری و فرمانداری ذی‌ربط برسانند با این تبصره که تاسیس هر گونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع می‌باشد.

علاوه بر این احزاب دارای پروانه حق دارند انتشار روزنامه، نشریه و تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی را داشته باشند با این تبصره که احزاب متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال نمایند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به صدور مجوز نشریه الکترونیکی یا مکتوب برای احزاب مربوطه اقدام نماید. در صورت عدم صدور مجوز در مدت مقرر، احزاب می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

برخورداری از کمک‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون و برگزاری راهپیمایی و تشکیل اجتماعات حسب مورد با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری و رعایت اصل 27 قانون اساسی نیز از حقوق احزاب ژروانه دار محسوب می شود با این تبرصه که دبیران کل احزاب موظفند حداقل 72 ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مراتب را به اطلاع مسئولان ذی‌ربط برسانند.

علاوه بر این آیین‌نامه اجرایی این ماده بعد از تصویب ظرف مدت 3 ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن آن توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

حق حضور و دفاع در کمیسیون احزاب موضوع این قانون قبل از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضایی نیز در این قانون از حقوق احزاب دارای پروانه محسوب می شود.

ارسال نظر: