آصفری: هر تصمیمی در مورد مراکز نظامی کشور تحت نظر فرمانده کل قوا است نه تیم مذاکره کننده

کدخبر: 1002104

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: در هیچ جای پروتکل اشاره نشده که کشورها باید پادگان‌های نظامی‌شان را برای بازدید در اختیار آژانس بگذارند

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص روند مذاکرات و اینکه فقط باید در خصوص مسئله هسته‌ای مذاکره صورت گیرد گفت: مقام معظم رهبری کاملاً چارچوب مذاکرات را برای تیم مذاکره کننده مشخص نموده‌اند که بایستی فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره شود یعنی هیچ چیز دیگری را تیم مذاکره کننده نمی‌تواند مذاکره کند و اختیاری به غیر از موضوع هسته‌ای ندارد.

وی همچنین به زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها و اظهارات اخیر آمانو در مورد بازدید از مراکز نظامی ایران برای راستی آزمایی پرونده هسته‌ای ایران نیز اظهار داشت: موضوع طرح بازرسی از سایت‌های و مراکز نظامی ما هیچ ربطی به فعالیت هسته‌ای ایران ندارد که تیم مذاکره کننده یا آقای آمانو بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند. تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفاف است. ایران آدرس‌ها و گراهایش را در اختیار آژانس گذاشته و هر جا و هرگونه فعالیت هسته‌ای داریم در هر منطقه‌ای، جزئیاتش در اختیار آنها هست.

نماینده مردم اراک در مجلس به همکاری تمام قد ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد و گفت: ایران به 1+5 اعلام کرده که هر زمانی که بخواهند می‌توانند از مراکز هسته‌ای ما بازرسی داشته باشند اما در مورد بازرسی از تأسیسات نظامی کشور به هیچ وجه چنین اختیار و اجازه‌ای را تیم مذاکره کننده ندارد و آقای آمانو هم این نظریه را بی جهت داده است. در هیچ جای پروتوکل اشاره نشده که کشورها باید پادگان‌های نظامی‌شان را برای بازدید در اختیار آژانس بگذارند.

وی همچنین افزود: ما هر جا فعالیت هسته‌ای می‌کنیم حاضر به همه نوع همکاری با آنها هستیم اما اگر آنها بخواهند از بنیه دفاعی ما اطلاع داشته باشند و از وضعیت دفاعی ما اطلاعاتی به دست آورند بالطبع چنین اجازه‌ای را کشور به آنها نخواهد داد و در اختیارات تیم مذاکره کننده ما هم نیست که در این خصوص حرفی بزند.

آصفری در پایان هرگونه تصمیمی در مورد مراکز نظامی کشور به دستور فرمانده کل قوا است نه تیم مذاکره کننده گفت: در قانون اساسی، نیروهای مسلح زیر نظر مقام معظم رهبری است و ایشان فقط می‌توانند در این موضوع تصمیم‌گیری کنند. لذا ما بازرسی از سایت‌های نظامی را یک نوع سلطه و زورگویی طرف مقابل می‌دانیم و به هیچ وجه چنین اجازه‌ای در روند مذاکرات به طرف مقابل نمی‌دهیم.

ارسال نظر: