"اختصاص یک درصد از درآمدهای حاصل از مالیات‌های مستقیم به وزارت کشور"

کدخبر: 1005349

طبق مصوبه مجلس دولت می‌تواند این مبلغ در اختیار وزارت کشور قرار دهد تا پس از مبادله موافقت‌نامه به نسبت شاخص جمعیت به دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرهای زیر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت پرداخت شود

به گزارش «نسیم»، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح فراز اول ماده 280 موضوع بند 64 این لایحه با 122 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

از این رو در اصلاح فراز اول ماده 280 موضوع بند 64 این لایحه آمده است: دولت می‌تواند معادل یک درصد از کل درآمدهای حاصل از مالیا‌ت‌های مستقیم موضوع این قانون را که به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود در قالب ردیف مشخصی بر قوانین بودجه سالانه در اختیار وزارت کشور قرار دهد تا پس از مبادله موافقت نامه به نسبت شاخص جمعیت به دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرهای زیر 250 هزار نفر جمعیت پرداخت شود. همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 107 و تبصره 3 آن موضوع بند 29 با 154 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در اصلاح این ماده آمده است: درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم خارج از ایران بابت درآمدهایی که در ایران و یا از ایران تحصیل می‌نمایند به شرح زیر تعیین می‌گردد.

بابت تهیه طرح ساختمان‌ها و تاسیسات، نقشه‌برداری، نقشه‌کشی، نظارت و محاسبات فنی و همچنین واگذاری فیلم‌های سینمایی که به عنوان بها و یا حق نمایش و یا تحت هر عنوان دیگر در ایران یا از ایران تحصیل می‌کنند به استثناء درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تعیین درآمد مشمول مالیات و یا مالیات آنها مقرر شده است با توجه به نوع فعالیت و میزان سود دهی به ماخذ 10 تا 40 درصد مجموع وجوهی می‌باشد که ظرف یک سال به مالیاتی عاید آنها می‌شود. آئین نامه اجرایی این ماده و ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات با توجه به نوع فعالیت ظرف مدت 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت اقتصاد به تصویب هیات وزیران می‌رسد. پرداخت کنندگان وجوه مذکور در این ماده مکلفند در هر پرداخت مالیات متعلق را با توجه به مبالغی که از اول سال تا آن تاریخ پرداخت کرده‌اند کسر و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند در غیر اینصورت پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه‌های متعلق به آن خواهند بود.

همچنین در تبصره 3 این ماده آمده است: شعب و نمایندگی‌های شرکت‌ها و بانک‌های خارجی در ایران که بدون داشتن حق انجام دادن معامله به امر بازاریابی و جمع آوری اطلاعات اقتصادی در ایران برای شرکت مادر اشتغال دارند و برای جبران مخارج خود از شرکت مادر وجوهی دریافت می‌کنند نسبت به آن مشمول مالیات بر در آمد نخواهند بود.

گفتنی است در تبصره 4 این ماده نیز آمده است: درآمد حاصل از بهره‌برداری‌های سرمایه و سایر فعالیت‌هایی که اشخاص حقوقی مزبور به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آنها در ایران انجام می‌دهند مشمول مقررات ماده 106 این قانون خواهد بود.

همچنین در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح جزء ج بند 37 این لایحه با 133 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در اصلاح صورت گرفته در جزء ج بند 37 آمده است یک تبصره به شرح زیر به ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود.

تبصره 5- درآمدها و عایدی حاصل از موقوفات و کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی اشخاص موضوع بندهای ط و ک از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح بند 18 ماده 148 موضوع بند 41 با 145 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در این بند کلمه لیزینگ به عبارت واسپاری (لیزینگ) تغییر می‌یابد.

گفتنی است نمایندگان با اصلاح تبصره 3 ماده 169 موضوع بند 44 این لایحه با 146 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در این تبصره عبارت آئین نامه‌ای جایگزین عبارت دستورالعملی می‌گردد.

همچنین نمایندگان اصلاح تبصره 5 ماده 169 موضوع بند 44 این لایحه را نیز با 149 رأی موافق و 7 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار دادند که در این تبصره عبارت «مقررات مربوط به محرمانه بودن معاملات به تصویب هیات وزیران می‌رسد» حذف و عبارت «تعیین موارد مربوط به محرمانه بودن معاملات مطابق تبصره یک بند ب ماده 3 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 7/8/1390 است» جایگزین می‌شود.

لازم به ذکر است نمایندگان تبصره 4 ماده 169 مکرر موضوع بند 45 این لایحه را با 151 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار دادند.

در ادامه همچنین نمایندگان تبصره 5 ماده 169 مکرر موضوع بند 45 این لایحه را با 130 رأی موافق و 8 رأی ممتنع و بدون مخالفت از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار دادند که در این تبصره عبارت آئین نامه‌ای جایگزین عبارت دستورالعملی می‌گردد.

همچنین نمایندگان ماده 181 موضوع بند 48 این لایحه را با 142 رأی موافق و 12 رأی ممتنع و بدون مخالفت از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که پس از عبارت هیات‌های بازرسی کلمه ک حذف و عبارت حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی اضافه می‌شود.

گفتنی است نمایندگان با اصلاح فراز آخر تبصره 3 ماده 186 موضوع بند 49 این لایحه موافقت کردند که در آن عبارت با کسب نظر مراجع قضائی حذف و همچنین عبارت به مدت 3 سال جایگزین عبارت تا 3 سال در سطر آخر می‌شود.

در ادامه نمایندگان با اصلاح در سطر آخر تبصره 3 ماده 187 موضوع بند 50 این لایحه موافقت کردند که در آن عبارت ماده 200 قبل از عبارت این قانون اضافه می‌شود.

گفتنی است نمایندگان مجلس با 117 رأی موافق و 6 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه تبصره 3 ماده 219 موضوع بند 57 این لایحه را نیز مورد موافقت قرار دادند که بعد از عبارت ماده 86 عبارت و تبصره آن حذف می‌شود.

همچنین نمایندگان مجلس ماده 282 موضوع بند 64 این لایحه را با 127 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار دادند.

در پایان نمایندگان مجلس با اصلاح تبصره یک ماده 146 مکرر موضوع بند 39 این لایحه مورد موافقت قرار دادند که بعد از عبارت به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌نماید عبارت به جز در مورد بند ح ماده 139 این قانون که مطابق ماده 85 تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت عمل می‌شود اضافه می‌گردد.

ارسال نظر: