فضائلی: برجام ضعف‌‌های ساختاری بزرگی دارد

کدخبر: 1033816

این کارشناس سیاسی در گفتگو با «نسیم»: رهبری به طور مطلق برجام را تأیید نکردند/ وجود افراد ساده‌لوح و خوش‌بین به طرف مقابل، در هیات رصد اجرای برجام، می‌تواند منجر به خسارات‌ غیر قابل جبران به کشور شود

مهدی فضائلی کارشناس سیاسی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به نامه مقام معظم رهبری در خصوص برجام اظهار داشت: بعد از یک دوره مذاکره هسته‌ای نامه یا بیانیه مقام معظم رهبری در پاسخ به پرونده شورای عالی امنیت ملی به عنوان فصل الخطاب این ماجرا منتشر شد و جوانب مختلف این متن توسط حضرت آقا بیان گردید. از جمله نکات مهم این نامه موارد تشکر از همه کسانی است که در روند مذاکرات هسته‌ای فعال بودند و نقش ایفا کردند که اعم از تیم مذاکره کننده، مجاری قانونی، کمیسیون ویژه برجام، منتقدین و کسانی بود که در خارج از این مجموعه‌ها با دقت و وسواس برجام را نقد کردند.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: رهبری به عنوان شخصیت محوری نظام و به عنوان کسی که همه مجموعه‌ها را در مسیر تأمین منافع کشور نگاه می‌کند بدون توجه به نگاه‌های جریانی، سیاسی و باندی از همه افراد تقدیر و تشکر کردند و از نقش آفرینی و تأثیرگذاری آنها در این مسیر تقدیر کردند.

فضائلی در ادامه، اعلام مجدد بی اعتمادی به غرب به خصوص آمریکا را در این نامه نکته بسیار قابل تامل دانست و گفت: این بی اعتمادی ناشی از تجربیات طولانی گذشته و همچنین تجربیاتی است که در جریان مذاکرات اخیر به دست آمده است، که ایشان بر این بی اعتمادی تاکید فراوان دارند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه دستورات و توصیه‌های رهبری در اجرای برجام می‌تواند کمک کننده تیم هسته ای و وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی باشد، ادامه داد: توصیه‌های ایشان کمک میکند تا اجرای برجام به طور کامل در خدمت منافع کشور قرار بگیرد و جلوی هرگونه سوء استفاده، تصمیم نابجا، فریبکاری و نیرنگ را از طرف مقابل بگیرد، که البته این موضوع مستلزم این است که دولت و به خصوص مجموعه‌ای که آقا به شورای عالی امنیت ملی در مورد آن دستور دادند گروهی را برای رصد اجرای برجام تشکیل دهند و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، تفسیرهای نابجا و فریبکاری‌ها طرف مقابل به این مجموعه بستگی زیادی دارد؛ این مجموعه باید مراقبت کنند که طرف مقابل نتواند به منویات خود از راه برجام دست پیدا کند.

* حضور افراد ساده لوح در گروه رصد برجام، تهدیدی برای این گروه است

وی با اشاره به اینکه منویاتی که طرف مقابل به دنبال آن است خارج از چارچوب برجام بوده و آنها با فریبکاری به دنبال به دست آوردن آنها هستند گفت: تشکیل سریعتر گروه رصد برجام و ویژگی‌هایی که افراد این گروه باید داشته باشند غیر از ویژگی‌هایی عمومی مانند هوشمندی، تدبیر و مسائلی از این قبیل است، نباید ساده‌اندیش باشند و در یک نگاه حداقلی و با احتیاط باید توأم با سوءظن طرف مقابل باشند.

این کارشناس سیاسی افزود: وجود افراد ساده‌لوح و خوش‌بین به طرف مقابل می‌تواند در این گروه می‌تواند منجر به ورود خسارت‌هایی به کشور باشد که شاید آنها غیر قابل جبران باشد.

فضائلی با اشاره به ضعف های موجود در متن برجام تأکید کرد: رهبری به طور مطلق برجام را تأیید نکردند، شاید روشن هم بود که چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌ها و اشکالات متعددی که در برجام وجود دارد تنظیم جهت‌دار ان است گفت: متن به گونه‌ای است که طرفین یا باید در مورد آن بله بگویند یا نه و چیز دیگری نمی‌تواند به آن اضافه شود که رهبری از این موضوع به شکل هوشمندانه‌ای عبور کردند، یعنی بر سر دوراهی قرار نگرفتند که به صورت کامل تایید یا رد کنند.

* رهبری مشروط برجام را تایید کردند

این فعال سیاسی با بیان اینکه نحوه برخورد آقا یک تأیید مشروط هست گفت: این تائید به شکلی است که هم طرف مقابل نتواند از آن سواستفاده کند و بگوید ما برجام را رد کردیم و همچنین جلوی سوءاستفاده‌های محمتل از اجرای برجام را می گیرد و جاهایی که ابهام یا به تعبیر حضرت آقا اشکالات ساختاری دارد را گرفته تا طرف مقابل نتواند با تفسیرهای خود از آن سوء استفاده کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عده‌ای از زمانی که بحث برجام مطرح شد خیلی با ذوق‌زدگی با این متن برخورد کردند و آن را در حد یک فتح الفتوح قلمداد کردند گفت: مطالب یا دستورات و نکاتی که آقا در ارتباط با برجام مطرح فرمودند ذهنیت فتح الفتوح بودن این متن را از بین برد و هرچند زحمات زیادی برای این متن کشیده شده و طبیعتاً مذاکره کنندگان همه تلاش خود را انجام دادند تا نکات مثبت رعایت و دنبال شود اما در عین حال اشکالات متعددی به این متن وارد بود و متن برجام، متنی نبود که بتوان به صورت متقن آن را کاملا تأیید کرد.

فضائلی با بیان اینکه دو نکته در بحث تحریم‌ها در فرمایشات آقا قابل توجه است گفت: نکته اول فلسفه مذاکرات است که اساس آن بر روی برداشته شدن تحریم‌ها بود، اگر قرار باشد این فلسفه به هر دلیل نادیده گرفته شود اصل مذاکرات زیر سؤال می‌رود و دلیل دیگری برای مذاکره با آمریکا و 5+1 نبود.

وی خاطر نشان کرد: هیچکس اجازه نمی‌دهد چنین معامله یک طرفه پر زیانی برای ما و پر منفعت برای طرف مقابل شکل گیرد، که امتیازاتی بدهیم، فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را محدود کنیم، سانترفیوژهایمان را جمع کنیم و اورانیوم غنی‌شده‌مان را از بین ببریم و کاهش دهیم، فردو را جمع کنیم و از 20 درصد از بگذریم اما تحریم ها برداشته نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رهبری در گذشته و اکنون تأکید و تصریحات زیادی در مورد تحریم‌ها داشتند گفت: یکی از دلایل این تاکیدات این است که در بررسی‌هایی که بعداً در مراجع مختلف قانونی چه در شورای عالی امنیت ملی و چه در مجلس صورت گرفت مشخص شد که بحث تحریم‌ها در برجام آنطور که باید و شاید منقح نیست و احتمال فریبکاری طرف مقابل و تفسیرهای نابه‌جا از این متن زیاد است.

فضائلی اشکالات ساختاری در بخش تحریم‌ها را یکی دیگر از ضعف های برجام خواند و تأکید کرد: رهبری با صراحت در این بخش سعی کردند که جلوی این مسئله را بگیرند که اصل مذاکرات و فلسفه اصلی مذاکرات نادیده گرفته شود.

وی نکته دیگر را مسئله مربوط به تحریم‌ها و بعد از آن دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری در عین اینکه تأکید کردند بایستی تحریم‌ها به عنوان فلسفه اصلی مذاکرات برداشته شود، به دولت نسبت به خوش‌بین در مذاکرات هشدار دادند.

* راه حل اقتصاد مقاومتی است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مورد گشایش اقتصادی که ممکن است با لغو تحریم‌ها اتفاق افتد بزرگ‌نمایی صورت گرفته است گفت: رهبری فرمودند که باید این خوش خیالی را کنار بگذاریم، آن چیزی که می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند لغو تحریم‌ها نیست بلکه اقتصاد مقاومتی و پایبندی و اجرای عملی و نه فقط شعارگونه به آن است که تاکیدات حضرت آقا در صحبت‌های ایشان در این مورد خیلی روشن است.

وی با اشاره به یکی از شروط مهم رهبری مبنی بر جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف از سوی غرب خاطرنشان کرد: نکته خیلی مهم دیگر که در شروط آقا در خصوص برجام وجود دارد احتمال فریبکاری‌های طرف مقابل خصوصاً آمریکایی‌ها در بحث تحریم‌ها است که ممکن است در موضوع هسته‌ای تحریمی را بردارند و بعد همان‌ها را به بهانه دیگری مثل تروریسم و یا حقوق‌بشر، موشکی و یا هر بهانه‌ای از این قبیل مجدداً وضع کنند که کاملاً مشخص است این یک نیرنگ و فریبکاری است.

وی افزود: خوشبختانه رهبری جلوی این مورد را بست و گفتند اگر امریکایی‌ها بخواهند اینطور عمل کنند اجرای برجام طبق مصوبه‌ مجلس متوقف خواهد شد.

فضائلی خاطر نشان کرد: اگر در راهبرد آمریکایی‌ها بحث مقابله با ایران بر اساس تحریم‌ها یا به عبارتی راهبرد تحریمی مدنظر باشد به نوعی رهبری جلوی این راهبرد و مواجهه امریکایی‌ها با ایران را مسدود کردند؛ آنها در نهایت باید تصمیمی راهبردی بگیرند که آیا اساساً می‌خواهند برجام اجرا شود یا اینکه قرار است این موضوع به زودی متوقف جایی شود.

این کارشناس سیاسی همه مسولین امر را موظف به لبیک گفتن به نامه رهبری دانست و گفت: مسئولیت دولت به معنای شخصیت رئیس جمهور، وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگری که در اجرای برجام نقش دارند و به طور مشخص شورای عالی امنیت ملی که رئیس جمهور، رئیس آن است و دولت به عنوان قوه مجریه اعضای آن هستند در این بحث مسئولیت خیلی خطیری دارند.

وی خاطر نشان کرد: شاید در تشکیل گروهی که برای رصد و نظارت بر اجرای برجام دستور داده شد بایستی مراقبت لازم را داشته باشند تا برجامی که با چنین مسیر طولانی، پرفراز و فرود و با دادن امتیازات بسیار قابل توجه به طرف مقابل به دست آمده تا اجازه داده نشود طرف مقابل از آن سوء استفاده کند و صرفاً بخواهد منافع خود را تأمین کند و بخواهد از کنار بحث برجام لطماتی را به کشور وارد کند.

وی در پایان اظهار داشت: این وظیفه شرعی و قانونی لازم الاجر برای مسئولین کشور در بخش‌های مختلف، به خصوص دولت و اعضای شورای عالی امنیت ملی است البته نه فقط دستگاه‌های دولتی موظف هستند طبیعتاً مجلس، نیروهای سیاسی و منتقدین، کماکان باید نظارت و مراقبت خود را باید داشته باشند و ان‌شاء الله خواهند داشت.

ارسال نظر: