زارعان: در فردو هیچ اقدامی انجام نشده و منتظر بسته شدن PMD هستیم

کدخبر: 1041391

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت‌های صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز کشور نه تنها متوقف نشده بلکه با همکاری‌های فنی بین‌المللی با قوت بیشتر ادامه می‌یابد/ راکتور اراک با استانداردهای بین‌المللی ارتقا خواهد یافت

به گزارش «نسیم»، اصغر زارعان در بازدید رئیس، نایب رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته ای نطنز (مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن) اظهار کرد: کشور درحال گذر از برهه تاریخی مهمی است که اقدامات هوشمندانه همه دست اندرکاران را می طلبد.

وی افزود: راهبرد سازمان انرژی اتمی ایران اقدام هوشمندانه در راستای اجرای برجام در حوزه فنی است و این سازمان فعالیت های مربوط به برجام را در قالب یک کارگروه داخل سازمانی برنامه جامع اقدام مشترک با مسئولیت رئیس سازمان پیگیری کرده و به انجام می رساند.

وی افزود: از جمله کارهایی که در راستای تسهیل اجرای برجام انجام داده ایم این است که درحال جمع آوری ماشین های غیرفعال گازدهی نشده هستیم، در حالی که در فردو هیچ اقدامی انجام نشده و منتظر بسته شدن PMD هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به گستره فعالیت های سازمان و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ترسیم شده این صنعت به سمت توسعه گام بر می دارد و فشارهای سیاسی، تهدیدات و تحریم دشمنان نمی تواند در خودباوری ما اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: راکتور اراک نیز با استانداردهای بین المللی ارتقا خواهد یافت.

معاون سازمان انرژی اتمی و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته ای گفت: فعالیت های صنعت هسته ای صلح آمیز کشور نه تنها متوقف نشده بلکه با همکاری های فنی بین المللی با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: وظیفه این کمیسیون ارائه گزارش های 6 ماهه به مجلس از روند اجرایی برجام است.

علاء الدین بروجردی با تاکید بر اهمیت نقطه نظرات مقام معظم رهبری در اجرای برجام که طی آن بر ملاحظات دهگانه شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس شورای اسلامی صحه گذاشته اند، اظهار داشت: این کار مسئولیت مجریان برجام را بسیار سخت کرده است.

وی افزود: با توجه به بند 3 و 4 نقطه نظرات ایشان، اقدامات مربوط به این بندها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پرونده موضوعات گذشته و حال PMD را مختومه اعلام نماید.

وی گفت: چون ما در مرحله قبل از آن هستیم هیچ اتفاقی در فردو و اراک واقع نشده است و این را به یاری خدا از نزدیک خواهیم دید و به اطلاع ملت بزرگ ایران خواهیم رساند.

بروجردی تصریح کرد: آنچه ما شاهد بودیم این است که از مجموع سانتریفیوژهای فعال هیچ یک متوقف نشده و فعالیت ها همچون گذشته ادامه دارد، هرچند تعداد شش هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال که تاکنون هیچگاه گازدهی نشده ، جمع آوری شده است.

وی فعالیت های دانشمندان و متخصصان این حوزه را که بسیار خاموش و در شرایط سخت و طاقت فرسا گام های بزرگی در توسعه علوم و فناوری هسته ای بر می دارند، قابل تقدیر دانست.

وی گفت: امروز این دانش در مغز دانشمندان ایرانی نهادینه شده و هیچ یک از قدرت هایی که تاکنون بارها تهدید کرده اند، نمی توانند نسبت به این دژ مستحکم خللی وارد کنند.

وی تاکید کرد: تلاش های گسترده ای که از طریق اقدامات تخریبی و جاسوسی انجام داده اند، به فضل الهی با هنرمندی و اشراف مسئولان اطلاعاتی خنثی شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را از افتخارات ملی کشور دانست و فتوای مقام معظم رهبری را در کنار تعهد به NPT یک تحقق منحصر به فرد در میان کشورهای دارای فعالیت های صلح آمیز هسته ای خواند و ابراز امیدواری کرد: این راه در آینده با افتخار ادامه خواهد یافت.

وی وظیفه این کمیسیون تخصصی را رصد اجرای دقیق منویات و نظرات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مجلس بارها در بیانیه های متعدد حمایت همه جانبه خود را از تمامی کسانی که در این عرصه مهم ملی فعالیت می کنند، اعم از دانشمندان و تیم مذاکره کننده اعلام نموده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این روند با فضل الهی و حمایت مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی به عنوان بازوی عملی در بعد تخصصی ادامه یابد.

رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی با هدف نظارت بر اجرای برجام از محل تولید ماشین های سانتریفیوژ، سالن ها و زنجیره های غنی سازی مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن بازدید کردند.

ارسال نظر: